МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо організації та
проведення Першого уроку в початкових класах
Алла Седеревічене, завідувач
навчально-методичного кабінету
початкової освіти
2013 рік оголошено роком
дитячої творчості. Загальною темою проведення Першого уроку у
2013-2014 навчальному році є «Наша творчість – Київщині рідній».
Учитель може змоделювати назву Першого уроку самостійно. Орієнтовно темами
Першого уроку можуть бути:
1 клас
Здрастуй, школо! Перший раз – у перший клас! Ми тепер не просто діти, всі тепер ми – школярі! Школа відкрила нам двері свої Екскурсія Країною Знань
2-4 класи Ми – Київщини гордість і надія Мій рідний краю, Київщино рідна, найкраще місце на землі! Національні символи моєї держави Моє рідне село (місто) Буду я навчатись мови золотої...
Перший
урок у початкових класах може бути проведено як традиційно, так і з
використанням інноваційних технологій.
Зміст
уроку повинен відповідати дидактичним принципам науковості й доступності.
Враховуючи вікові та індивідуальні особливості дітей молодшого шкільного віку,
форми проведення заняття та організації діяльності учнів учитель може обирати
на свій розсуд.
У
процесі організації роботи з першокласниками рекомендуємо надати перевагу
ігровим формам роботи, діалогічному способу спілкування, виконанню практичних
дій. У першому класі можна провести цей урок спільно з батьками як яскраве й
цікаве Свято народження класу. Девізом такого Свята може бути вислів: «Ми тепер
не просто діти, всі тепер ми – школярі». З метою створення сприятливого
емоційного мікроклімату в класі та з метою активізації навчально-пізнавальної
діяльності першокласників доцільно організувати проведення ігор, поетичної
сторінки, роботи над прислів’ями й загадками, хвилинок музичного та образотворчого
мистецтва.
Зокрема,
можна: • провести гру «Чарівний клубок». Учні разом з учителем стають у коло. У
руках учителя – чарівний клубок, який діти передають по колу й вислов¬люють
добрі побажання (або компліменти) сусідові. Клубок при цьому розмо¬тується,
мотузок утворює коло. Коли клубок знову опиниться вруках учителя, діти беруться
за руки й натягують мотузок. Учитель пропонує уявити дітям, що коло – це клас,
і в ньому кожен має рівні з усіма права й обов’язки, кожен усвідомлює власну
гідність і поважає іншого. Якщо хтось вийде за межі кола, воно розірветься й
перестане існувати. Потрібно вчитися відчувати один одного, щоб стати
дружними; • провести гру «Паровозик». Учні разом з учителем знову утворюють коло.
Вчитель пропонує дітям ближче познайомитися, вивчити імена кожного. Спочатку
сам вчитель перетворюється на «паровозик». Він їде по колу, плескає в долоні й
називає своє ім’я. (Наприклад: «Я – Світлана! Я – Світлана!») Потім вибирає
одного з дітей. Обраний стає «паровозиком», а вчитель його «вагончиком».
«Паровозик» тягне «вагончик», їде по колу, плескає в долоні, називаючи своє
ім’я уже вдвох. Зробивши коло, обирається третій. Він перетворюється на
«паровозик», а двоє попередніх гравців на «вагончики» і т.д; • провести поетичну хвилинку, використовуючи вірші відповідної тематики: Дає здоров’я спорт, Вагу – солодкий торт. Мед – працьовиті бджоли, Знання глибокі – … (школа)
Хлопчик Я вже школярик! Вслухайтесь: шко-ля-рик! І всі довкола дзвоники дзвенять, Що я вже виріс, В мене є букварик, І я іду до школи по знання!
Дівчинка Я хвилююсь, як ніколи, Я хвилююся весь час, Адже я прийшла до школи Перший раз у перший клас.
Хлопчик Я старанно буду вчитись, Є вже зошит з букварем. Був я вчора просто хлопчик, Став сьогодні школярем.
Вчитель Здрастуй, школо! Здрастуй, школо! Здрастуй школо! Сяють усмішки навколо, Першовересень строкатий Всіх дітей вітає з святом. День і справді незвичайний – Розпочався рік навчальний! Принесе він знань багато Першокласникам-малятам. Поведе їх непомітно Крок за кроком до освіти – Скарбу, що найбільший в світі! Успіху вам, любі діти! Людмила
Коваль
• познайомити
дітей з Основним Законом нашої країни (Конституцією). Розповісти, що в нашій
країні «кожен має право на освіту»(стаття 53). Вона є обов’язковою і
безкоштовною;
• провести
гру «Загадки мудрого портфелика», запропонувати дітям відгадати загадки про
школу, шкільні речі, шкільне приладдя.
В
сумці зошити, буквар. Хто до школи йде? ... Школяр Хто скликає на урок? То дзвенить шкільний ... дзвінок.
Водить
букви і слова Отака цікава штучка. В руці виблискує здаля Нова гарненька ... ручка.
Ось
до класу всіх скликає Голосистий цей дзвінок. І ми радо поспішаєм Не в садок, а на ... урок.
В
рюкзаку у мене Скринька є зелена. В ній і ручка, й олівці, Кольорові малювці. Пенал
Я
на спинах катаюся Й на дітей ображаюся. Якби мені власні ноги, Я б знайшов і сам дорогу. Ранець
• скласти
«павутинку» до слова школа (інтерактивна вправа
«Асоціативний кущ»);
• обговорити,
як діти розуміють зміст прислів’їв (на вибір, можна запропонувати інші
варіанти);
Чого
навчився, того за плечима не носити. Мудрим ніхто не вродився, а навчився. Розум за гроші не купиш. Добре того вчити, хто хоче все знати. Розуму не позичиш. Голова без розуму, що ліхтар без свічки. Наука в ліс не веде, а з лісу виводить.
• розучити
один із куплетів пісні «Чому вчать у школі» (
муз.В. Шаїнського);
• виконати
колективну роботу по розфарбовуванню малюнка «Ось і школа, ось і клас».
Підсумком
першого уроку може бути колективне складання учнями під керівництвом учителя
правил поведінки в школі: приходимо до школи вчасно; вчимося бути привітними
(вітатися); дбаємо про свій охайний вигляд; рухаємося на перервах спокійно;
уважно слухаємо вчителя; поважаємо один одного; дбаємо про чистоту тощо.
Для
учнів 2-4-их класів вчителем можуть бути запропоновані нетра¬диційні форми
проведення першого уроку з відповідної теми. Зокрема, це екскурсія до
краєзнавчого музею, урок-усний журнал, урок-концерт, урок-зустріч, тощо.
Ключовими поняттями, які діти мають засвоїти чи якими мають володіти, є
Батьківщина, Україна, Київщина, рідний край, столиця, Державні символи, народні
символи.
Основний
зміст першого уроку можуть складати дібрані вчителем матеріали про: • утворення Української держави: • її столицю – місто-герой Київ; • національні символи рідної країни – Герб, Прапор, Гімн; • народні символи України; • державну мову; • соціальні ініціативи президента; • рідне село (місто); • красу, багатство, велич рідної землі • людей (земляків), які прославили рідний край; • турботу влади про маленьких громадян Київщини.
З
метою розширення та збагачення досвіду з даної теми можна запропонувати учням: • визначити поняття Батьківщина. Учні добирають до цього слова
слова-синоніми, беруть участь у грі «Продовж речення»: Батьківщина – це наша колиска. Батьківщина – це ... (хліб і сіль). Батьківщина – це ... (батько й мати). Батьківщина – це ... (поріг рідної хати).
• скласти
«павутинку» до слова Україна (інтерактивна вправа
«Асоціативний кущ»);
• розповісти
про соціальні ініціативи президента Віктора Федоровича Януковича: Держава створює всі умови для життя свого народу, дбає про всіх своїх
громадян, бо є соціальною державою. Президент Віктор Федорович Янукович 7
березня 2013 року доручив Уряду реалізацію низки надважливих соціальних
ініціатив, які стали основою Нової соціальної політики України. І сотні тисяч
українців – пенсіонери, малозабезпечені, люди з особливими потребами, ветерани
війни, шахтарі, молоді мами – уже мали змогу на власному прикладі
пересвідчитися у їх ефективності(навести приклади).
• розповісти
про турботу влади про маленьких громадян Київщини: Губернатор Анатолій Йосипович Присяжнюк визначив пріоритети у
діяльності обласної влади: це підтримка талановитої молоді, створення умов для їх всебічного
розвитку, реалізації своїх можливостей; (у загальноосвітніх закладах Київщини
навчається 645 переможців міжнародних олімпіад, наукових та творчих конкурсів);ü підтримка молодих людей, які своїми спортивними досягненнями звеличують
Київщинуна всеукраїнських, європейських та світових спортивних аренах, допомога
уреалізації їх талантів і здібностей, виховання в молоді здорового
способу життя. (Влада робить все можливе для розвитку фізичної культури та
спорту. В області працюють програми будівництва стадіонів, басейнів,
велосипедних доріжок, спорудження інших спортивних об'єктів);ü будівництво дитячих садків (за минулий рік на Київщині збудовано 8
дитячих садочків, відновлено роботу 51);ü піклування про дітей-сиріт (На Київщині 3 600 хлопчиків і дівчаток віком
від народження до 18 років потребують уваги та піклування батьків, затишку
родинної домівки. Для цього в області активно розвиваються сімейні форми
виховання. Під патронатом голови облдержадміністрації Анатолія
Присяжнюказаплановано облаштувати та побудувати 50 дитячих будинків сімейного
типу);ü турбота про громадян з обмеженими фізичними можливостями (Торік в області
інвалідам-візочникам було видано майже 1800 засобів реабілітації, в тому числі
585 візків)….ü
• підготувати
повідомлення про утворення Української держави, її символи. Стаття 20. Державними символами України є
Державний прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України
(Конституція України).
24 серпня 1991 року прийнято Акт проголошення незалежності України, за яким
Україна має свої державні символи: герб, прапор і гімн, які уособлюють її
історію, її сутність.
Герб – головний знак держави.
Зображують його на прапорі, монетах, печатках, документах. В основу сучасного
Малого Державного герба нашої держави покладено стародавній золотий тризуб на
синьому тлі. Існує думка, що він міг бути знаком влади вождів слов'янських
племен. Інші вважають, що тризуб є символом трьох стихій природи: повітря, води
і землі.
Герб Наш герб – тризуб, це воля, слава й сила; наш герб – тризуб. Недоля нас косила, та ми зросли, ми є, ми завжди будем, добро і пісню несемо ми людям. Наталка
Поклад
Національний прапор України – синьо-жовтий стяг. Синій
колір – це колір чистого мирного неба. Жовтий колір – це колір пшеничної ниви,
колір хліба, зерна. Це і колір жовтого сонечка, без ласкавого проміння якого не
зможе дозріти хліб
Прапор Прапор – це державний символ, він є в кожної держави; це для всіх – ознака сили, це для всіх – ознака слави. Синьо-жовтий прапор маєм: синє – небо, жовте – жито; прапор свій оберігаєм, він святиня, знають діти. Прапор свій здіймаєм гордо, ми з ним дужі і єдині, ми навіки вже – з народом, українським, в Україні. Наталка Поклад
Гімн –
урочиста патріотична пісня, яка уславлює Україну. В основу сучасного Державного
гімну України покладено мелодію пісні композитора XІX століття Михайла
Вербицького «Ще не вмерла України…»(слухання гімну у виконанні Олександра Пономарьова).
•
здійснити заочну мандрівку вулицями столиці України (можна прослухати пісню
«Фонтани Києва» у виконанні дуету «Вишиванка»). Загадка
У нім найкращі в світі Каштани знамениті. Ну хто з вас здогадається, Як місто називається? Будинки тут високі, Дніпро тече широкий. Ну хто з вас здогадається, Як місто називається? Віддавна – це столиця, Столиця білолиця. Ну хто з вас здогадається, Як місто називається? В.Байков
Київ –
найбільше місто України, її столиця. У столиці знаходиться уряд, тому столиця є головним містом країни. Київ –
місто-герой. Це звання він одержав за мужність у боротьби з фашизмом під час
Великої Вітчизняної війни. Місто стоїть на річці Дніпро. Це дуже красиве місто. У ньому багато широких вулиць
і проспектів, площ і парків. На вулицях Києва ростуть різноманітні дерева, але
найбільше каштанів. Є в Києві багато заводів та інститутів. Є музеї та театри, школи та бібліотеки.
В них працюють кваліфіковані робітники, талановиті вчені та митці, досвідчені
вчителі. Є в Києві величні собори і церкви. З них найстаріші – Києво-Печерська лавра й
Софіївський собор. Їх побудовано багато віків тому, бо Київ дуже стародавнє
місто. Але час не шкодить Києву, навпаки, з кожним роком він стає красивішим і красивішим.
Київ Сивий Київ, на Дніпрі Найстаріший між містами, – Сяє, блискає з гори Золотими куполами. Пам'ятає він чимало: Бачив протягом віків І загарбницькі навали, І хоробрість козаків ... Тут збулись про волю мрії, Тут у вихорі подій В славі розцвітає Київ – Давній і завжди новий. Людмила
Коваль
• провести
поетичну хвилинку, використовуючи вірші про красу, чарівність, вишуканість
рідної мови (слухання пісні «Рідна мова» у виконанні Павла Дворського). Стаття 10. Державною мовою в Україні є українська мова (Конституція України). Найкращий дар, що має людина від Бога – це його мова. На земній кулі є
біля 3000 мов. Є мови подібні, є мови різні. Спорідненими з нашою рідною
українською мовою є польська, російська, чеська, словацька, сербська,
болгарська та інші. Зовсім не подібними до нашої є китайська, німецька,
англійська та інші мови. Українська мова налічує понад 300 000 слів, які народ склав за допомо¬гою 33
букв. Українську мову називають багатою ще й тому, що одне слово може мати
кілька значень. Наприклад: чиста вода, чистий папір, чисте сумління, чисте
небо, чисті світанки. Багатою наша мова є ще й тому, що в ній слова
можуть виражати найтонші відтінки почуттів. Наприклад: смуток, сум, печаль,
жура, туга, розпач, розпука, відчай.
Клятва Мова кожного народу Неповторна і – своя, В ній громлять громи в негоду, В тиші трелі солов'я. На своїй природній мові І потоки гомонять, Зелен-клени у діброві По-кленовому шумлять Солов’їну, барвінкову, Колосисту – на віки – Українську рідну мову В дар мені дали батьки. Берегти її, плекати Буду всюди й повсякчас – Бо ж єдина – так, як мати, Мова кожного із нас. В.
Лучук
Любов
до рідної мови починається з колиски, з маминої пісні. Рідна мова
Мово рідна! Колискова Материнська ніжна мово! Мово сили й простоти, - Гей, яка ж прекрасна ти! Іван Багряний
Українська мова Українська мова – Мова особлива: Майже кожне слово В ній подібне співу! Звуки дарувала Їй сама природа, Щоб не сумувалось Нашому народу. І дзижчить завзято В ній весела бджілка, І невтомний дятел Стукотить об гілку ... В шелесті діброви, В різноспіві з хащі Чутно: «Рідна мова – Від усіх найкраща!» Нашу мову, діти, Будемо ж вивчати, Будемо любити, Будем добре знати! Людмила
Коваль
Мово
наша дзвінка, кришталева, Мудра, стигла, солодка зернина. Якщо є ти – то житиме вічно Колисковий наш край – Україна. Вадим
Кленц
• закінчити
речення: Любити рідну мову – це значить ...
• провести
гру «Завершення фрази»: Я знаю, що наша Батьківщина називається ... Я знаю, що столиця нашої Батьківщини ... Я знаю, що в Україні є міста ... і т. д.
• доповнити
вірш: Красивий, щедрий рідний край І мова наша – солов’їна. Люби, шануй, оберігай Усе, що зветься ... Україна.
У
підсумку Першого уроку варто наголосити, що кожен учень може зробити свій
внесок у становлення нашої держави, Київщини. Наполегливо вчитися, бути
патріотом – це посильний дарунок рідній країні.
|