Зріла
особистість. Що це?
Автор: Мєзенцева
Г. Ф., вихователь, Ніжинський обласний педагогічнй ліцей Чернігівської обл.
Мета: розширити знання
учнів з питання ,, зріла особистість ’’, показати різні рівні зрілості
особистості, навчити приймати рішення та класифікувати їх, визначити з учнями
рівень їхньої зрілості і накреслити план роботи над собою в плані ,, зрілості
’’ на майбутнє.
Оформлення: тема записується
на дошці, вішаються планшети ,, зріла особистість ’’, ,, відповіді учнів ’’ , ,, відповіді вчителів ’’, ,, вчинки…
’’ , алгоритм відповіді на запитання.
Хід заходу
1. Повідомлення
теми години спілкування.
2.Визначення
охочих взяти участь у грі (гра з м’ячем: м’яч котимо по столу, за яким стоїть
корзина, але учасник її не бачить). Запитання: ,, Чи легко було попасти в
корзину? Чому ні? Орієнтовна відповідь: ,, Важко, бо не видно кінцеву ціль ’’.
Ускладнюємо
завдання: хтось ховається за столом і
прибирає корзину взагалі.
Чи попали в
корзину? Ні? Чому? Бо взагалі немає куди попадати!
Як ви думаєте, на
що націлена наша гра? Ваші роздуми з цього приводу.
Очікувана
відповідь: ,, досягти певної мети дуже важко, якщо не бачиш кінцевої цілі ’’.
Так, а зрілість
особистості – це, так би мовити, кінцевий результат роботи особистості над
собою. А що ж таке зрілість? Слово надається учениці, яка зачитує відповіді
учнів( анкетування проводилося раніше) та учителів, порівнюються відповіді, що
спільного, а що відмінне.
Давайте
звернемося до фахівця з даного питання – психолога Бутурлим Т. І. – виступ
психолога.
Хочу ще дещо
додати, слово,, зрілість ’’ можна замінити словом,, готовність ’’:
·
Моральна і фізична
·
Інтелектуальна
·
До служби в армії та інших державних
установах
·
До навчання з метою отримання професії
·
Створити сім’ю, утримувати її і
виховувати дітей.
На шлях до
зрілості ми витрачаємо все своє життя. Навіть дорослі, вчителі, батьки йдуть на
цьому шляху. Давайте зачитаємо відповіді батьків. Як видно з відповідей ваших
батьків, вони стоять на вищій сходинці, бо мають уже певний життєвий досвід.
Проте багато чого вони навчилися у
процесі вашого виховання.
А для чого вам
потрібні знання про зрілу особистість? Навіщо вам ставати нею?( запитання до
учнів) – для того,щоб вільно почуватися у світі дорослих і жити у суспільстві.
А чому саме вам
– юнакам і юнкам ми говоримо про це? – бо йде таке собі примірювання світу
дорослих на себе, бо саме ви вже на шляху до зрілої особистості – визначаєтесь
у сфері моральних цінностей, вибираєте майбутню професію, підшукуєте супутника
життя.
Ось саме про
підбір, обрання супутника життя, я і хочу з вами поговорити. Уважно послухайте
думки дівчат і хлопців. Всі вони давали відповідь на запитання: Чого чекають
від мене на побаченні?
Говорять
хлопці: Говорять дівчата:
жаль, що, горе в тому, що
хлопці ждуть,
коли запрошуєш дівчину на що
робитимеш те, що вони
побачення, то знаходишся хочуть, а хочуть завжди
під
тиском. Не можеш одного.
І дівчат має бути бой -
поводитися природно, весь френд, а вештатися, як
хлопці
час щось
із себе уявляєш, зась.
Якщо ж товариша не має
щоб виправдати їх очіку- то ти якась не така.
Занадто
вання.
Хоча ми і хвилюємось багато
табу для дівчат: не
але
цього не можна робити
перший крок, не
показувати, потрібно бути сперечатися з хлопцем,
коли
дуже
спокійним, не він
із друзями. Краще гуляти
соромитись,
бо якщо це з
подружкою, легше. Коли ти
помітять,
то зразу з
хлопцями, то вони поміча-
відфутболять. Друзі теж ють кожен твій
крок. Весь час
насідають,
пристають із потрібно
когось із себе
запитаннями:
як далеко ти вдавати,
не важливо, як ти
зайшов,
що робили? себе
при цьому почуваєш.
От і починаєш видумувати
казна – що, хоч насправді
нічого і не
було. А потім самі
неприємності. До
того ще і
підганяють
постійно, спішать
оженити
швиденько. А може
нам хочеться
краще пізнати
одне одного. А
замість цього
всі чекають, що
зробиш те,
зробиш інше.
Ви отримали
інформацію, тож давайте обговоримо і зробимо висновки. Запитання: Чи вчинок це
зрілої людини?
На дошці
записано у дві колонки твердження:
1. не зрілість:
егоїзм, приймає лиш себе; зосередженість на миттєвому задоволенні, не думає про
майбутнє; приписують дівчатам і хлопцям стереотипну поведінку ( ролі ); не
бачать різниці між коханням і фізичним потягом.
2. турботливе і
добре ставлення до інших, вміє не лише брати а і віддавати; відповідає за свої
вчинки та вміє приймати рішення;
незалежність, має свої переконання, протистоїть тиску; розуміє складність у
стосунках між чоловіком і жінкою, взаємозв'язок ніжності і сили; бачить фізичну
і емоційну сторони кохання, як єдине ціле.
Звичайно ж ви
вірно записали твердження про зрілість. Мірилом зрілості є вчинки, але вчинку
передує ухвалення рішення. Я прошу зараз подумати і дати відповідь на мої
запитання:
Пригадайте і
запишіть 3-4 найважливіші рішення, які ви ухвалили за 2007-2008 рік. Розставте
їх по порядку від найскладнішого до найпростішого. Як ви ухвалили ці рішення,
використавши додаток 2: ,, Рішення, які ми приймаємо ". Використавши цей
додаток, напишіть один із варіантів, що наведені в додатку, навпроти ухвалених
вами рішень (5хв ). Зачитайте хоча б одне рішення і як ви його ухвалили, яке це
було рішення?
Тепер подумайте
і запишіть три дійсно дуже важливих рішення, які вам доведеться ухвалить у
найближчі 5 років. Які із них найважливіші для вас? Чи будете ви
використовувати один і той же шлях ухвалення для всіх рішень чи виберете інші
підходи?
Ми даруємо вам
варіанти рішень, можливо це допоможе вам у майбутньому.
Юність – це час,
коли ми повинні перейти від егоїстичного та інтуїтивного сприйняття світу, коли
наші вчинки визначаються миттєвим поривом і не відображають нашого піклування
про людину до безкорисного та обдуманого ставлення ( в основному на
самоконтролі ) до життя. Якщо ми хочемо стати гарними спеціалістами в будь –
якій галузі, нам знадобляться довгі роки занять, тренувань. Так і щоб стати
зрілою особистістю, ми повинні докласти чимало зусиль, долаючи свій егоїзм. Це
не потрібно відкладати у довгий ящик, а починати прямо зараз.
Спробуйте оцінити
себе по шкалі зрілості (дививсь додаток 1). Будемо вважати, що коло – це
остаточна гармонія – зрілість. Центр
кола – це 0, а край кола – це 10, кожен радіус поділений на 10 частин.
Відповідаючи на запитання, ставте крапку на радіусі, там, де ви вважаєте
знаходиться відповідь. Нагадую, 0 – це абсолютна зрілість. Номер запитання
відповідає номеру радіуса на колі.
1.
Я можу протистояти групі, коли вважаю,
що вона робить щось погане.
2.
Я можу принести в жертву миттєве
задоволення заради майбутньої користі
3.
Я думаю про почуття інших і поважаю їх.
4.
Мої
батьки можуть розраховувати на мою допомогу дома.
5.
Я виконую домашнє завдання самостійно,
ретельно і вчасно.
6.
Я можу подолати власні невдачі і
поразки, не жаліючись нікому і не занепадати духом.
7.
Я сам відповідаю за наслідки своїх
вчинків та рішень.
8.
Я можу стримувати злість і вирішувати
сварки не розпалюючись та не обзиваючи своїх співрозмовників.
9.
Я вмію визнавати помилки, не
виправдовуючись.
10.
Перед тим, як щось зробити, я думаю як
це відіб'ється на інших.
А тепер з'єднайте крапочки
послідовною лінією. Чи отримали ви коло? Тепер ви маєте чітку картину того, над
чим вам ,як особистості, що йде на шляху до зрілості, потрібно працювати.
Додаток 1
1. Я можу протистояти групі, коли вважаю , що вона робить щось погане.
2. Я можу принести в жертву миттєве задоволення заради майбутньої користі.
3. Я думаю про
почуття інших і поважаю їх.
4. Мої батьки можуть розраховувати на мою допомогу дома.
5. Я виконую
домашні завдання самостійно, ретельно і вчасно.
6. Я можу подолати власні невдачі і поразки не жаліючись нікому і не западаючи духом.
7. Я сам
відповідаю за наслідки своїх рішень і вчинків.
8. Я можу стримувати злість і вирішувати сварки не розпаляючись та не обзиваючи своїх співрозмовників.
9. Я вмію
визнавати помилки, не відшукуючи для себе виправдання.
10. Перед тим як щось зробити, я думаю як це відіб'ється на інших.
Додаток 2
Рішення, які ми ухвалюємо
•
Це було ЛОГІЧНЕ рішення. Я зібравсь і
проаналізував всю інформацію і на основі цього
всього ухвалив найбільш прийнятне рішення.
•
Це було ІМПУЛЬСИВНЕ рішення.
Я не дуже-то довго розмірковував,головне було ухвалити рішення і звернутися до більш
важливих справ.
•
Це було ЕМОЦІЙНЕ
рішення. Воно було засновано на тому, що я в той момент відчував, чого прагнув,
до чого мене тягнуло.
•
Це було ІНТУЇТИВНЕ рішення. Його було важко
пояснити, я його відчував.
•
Це було НАДЗВИЧАЙНЕ рішення. Було дуже важко
ухвалити це рішення, але часу на
роздум не було.
•
Це було ЗРАЗКОВЕ рішення. Я знав, що на багатьох подіє мій приклад,
тому я обміркував усе дуже ретельно.
•
Це було ГІРКЕ рішення. Я знав, що хтось
постраждає і цього не можна уникнути, але з
двох бід вибрав меншу.
•
Це було рішення ухвалене під ВПЛИВОМ ІНШИХ ЛЮДЕЙ. Для мене була важливою думка моїх друзів, тому я вислухав та прийняв до уваги їх поради.
•
Це було МОЛИТОВНЕ рішення. Я не знав, що
мені робити. Я просто молився і прохав
Бога направити мене.
•
Це було ЧУЖЕ рішення. Я не знав як зробити,
звернувся до батьків та виконав їх поради.
•
Це було ГРУПОВЕ рішення. Я відчував, що ми
повинні взяти на себе відповідальність за вирішення даної проблеми.
•
Це було ПЕРЕДЧАСНЕ рішення. Я знав, що
можливо роблю помилку, але в мене не було ні
часу, ні бажання думати про наслідки.
•
Це було СПІЗНІЛЕ рішення. Я не поспішав.
відкладав ухвалення рішення якомога довше, бо
мені було важко його ухвалити.
•
Це було РІШЕННЯ НІЧОГО НЕ РОБИТИ. Я не
ухвалив ніякого рішення, нічого не робив і події пішли своїм шляхом.
|