«Життя без конфлікту»
Н. А. Парфьонова, педагог-організатор ЗОШ № 1, м. Слов’янськ, Донецька обл.
Мета: учні повинні засвоїти суть понять «суперечка», «конфлікт», «конфліктна ситуація»; учні повинні засвоїти правила попередження конфліктів; розвиток умінь аналізувати конфліктні ситуації та вирішувати конфлікти.
Форма проведення: година спілкування.
Хід проведення
І. Вступна частина
Тест «Оцінка власної поведінки в конфліктній ситуації»
Необхідно щиро відповісти на питання «Як ви зазвичай поводитеся в конфліктній ситуації або суперечці?». Якщо вам властива та або інша поведінка, поставте відповідну кількість балів після кожного номера відповіді, що характеризує певний стиль поведінки.
Якщо так само ви поводитеся:
часто — 3 бали;
інколи — 2 бали;
зрідка — 1 бал.
Варіанти відповідей:
1. П Погрожую або б’юся.
2. П Прагну врахувати точку зору опонента, приймаю як свою.
3. Шукаю компроміси.
4. Д Допускаю, що не правий, навіть якщо не можу повірити в це остаточно.
5. У Уникаю супротивника.
6. Б Бажаю, незважаючи ні на що, досягти своєїмети.
7. Намагаюся з’ясувати, з чим я згоден, а з чим — категорично ні.
8. І Іду на компроміс.
9. З Здаюся.
10. З Змінюю тему.
11. Наполегливо повторюю одну думку, поки не досягну свого.
12. Намагаюся знайти джерело конфлікту, зрозуміти, з чого все почалося.
13. Т Трішки поступлюся і підштовхну цим до поступок опонента.
14. П Пропоную мир.
15. Намагаюся обернути все на жарт.
Обробка результатів тесту
Тип А — сума балів під номерами 1, 6, 11.
Тип Б — 2 + 7 + 12.
Тип В — 3 + 8 + 13.
Тип Г — 4 + 9 + 14.
Тип Д — 5 + 10 + 15.
«А» — жорсткий тип вирішення конфліктів і суперечок. Ви до останнього стоїте на своєму, захищаючи свою позицію. Ви прагнете виграти, незважаючи ні на що. Це тип людини, яка завжди має рацію.
«Б» — це демократичний стиль. Ви дотримуєтеся думки, що завжди можна домовитися. Під час суперечки намагаєтеся запропонувати альтернативу, шукаєте рішення, які задовольнили б обидва боки.
«В» — компромісний стиль. Із самого початку ви згодні на компроміс.
«Г» — м’який стиль. Свого опонента ви «знищуєте» добротою. З готовністю встаєте на його бік, відмовляючись від своєї точки зору.
«Д» — стиль утечі. Ваше кредо — вчасно піти. Ви прагнете не загострювати ситуації, не доводити конфлікт до відкритого зіткнення.
Основна частина
Бесіда. Обговорення питань
Учому схожість понять «суперечка» і «конфлікт»? У чому їхня відмінність?
Чи доводилося вам потрапляти в конфліктну ситуацію?
Зякими людьми ви найчастіше конфліктуєте? Чому?
Що найчастіше є для вас причиною конфлікту?
Чи можна вирішити конфлікт, не утискаючи права та почуття гідності всіх людей, задіяних у конфлікті?
Суперечка — це словесне змагання, обговорення чого-небудь, у якому кожен відстоює свою думку. У людей існують суперечності в поглядах, переконаннях, відношенні до інформації, знань, умінь, способах досягнення мети й інше.
Конфлікт — процес різкого загострення суперечності та боротьби сторін у вирішенні проблеми, що має особисту значущість для кожного з учасників.
Для виникнення конфлікту необхідні:
наявність проблеми (суперечності);
конфліктна ситуація (ситуація протиборства сторін);
учасники конфлікту.88
Правила поведінки для конфліктних
людей (мозковий штурм):
не прагніть домінувати, наперекір усьому;
будьте принципові, але не боріться заради принципу;
пам’ятаєте, що бути прямолінійним добре, але не завжди;
частіше всміхайтеся;
у всьому треба знати міру;
казати правду теж треба вміючи;
будьте справедливими і терпимими до людей;
не проявляйте ініціативу там, де її не потребують;
демонструйте витримку.88
Правила запобігання конфліктам (робота в групах):
не говоріть відразу зі знервованою людиною;намагайтеся поглянути на проблему очима
опонента, намагайтеся «поставити себе на його місце»;
13не приховуйте гарного ставлення до людей і частіше висловлюйте схвалення своїм товаришам;
умійте змусити себе мовчати, коли вас зачіпа ють у дрібній сварці, будьте вище за дріб’язкові розбирання!
Аналіз конфліктної ситуації
Учасникам пропонується проаналізувати запропоновані конфліктні ситуації.
Хто бере участь у конфлікті? Що є головним протиріччям?
Яка мета вашого опонента? Яка ваша мета в конфлікті?
Зіставте цю мету з вашими життєвими цінностями: чи варто наполягати на своєму, може, це неважливо для вас?
Які позитивні риси вашого опонента, його негативні риси?
Визначте ціннісну альтернативу: що важливіше, виграти в цьому конфлікті і втратити щось важливе для вас або краще не наполягати на своєму, але зберегти найбільш значуще для вас у стосунках із цією людиною?
Якими методами вирішуватимете конфлікт?
Проаналізуйте наслідки вирішення конфлікту в перспективі.
Шляхи вирішення конфлікту (ознайомлення з пам’яткою):
беріть ініціативу у свої руки, це дасть вам шанс самому визначати тактику вирішення конфлікту;
ведіть доброзичливу розмову з опонентом, умійте вислухати;
пропонуйте ряд розв’язань конфлікту, підкреслюйте вашу зацікавленість у рішенні, вигідному обом сторонам;
не висловлюйте негативних думок на адресу опонента;
будьте спокійні, впевнені в собі.
Джерело: http://osnova.com.ua |