Виховна година «Корабель долі в життєвому морі»
4 клас
Мета: формування в учнів почуття відповідальності та готовності до подолання труднощів.
Матеріали: аркуш білого паперу А4 на кожну дитину, кольорові олівці або фломастери, ілюстрації із зображенням морської стихії.
Хід заняття
Психолог пропонує учням розглянути ілюстрації на морську тематику. Проводиться невелика бесіда, під час якої використовується метафоричне порівняння життя людини з подорожжю морем, де трапляються різні перешкоди, несподіванки (приємні і не дуже) Психолог. Аби не бути безпорадною тріскою в життєвому морі, необхідно мати…(діти закінчують речення – «корабель»). Так, але дуже важливо самому збудувати його і бути на ньому капітаном. Цей корабель – ваша доля, яким він буде – залежить від вас. Зараз кожний з вас спробує створити свій власний корабель. Намалюйте море, хвилі на ньому (діти малюють). Тепер ви будете малювати корабель, але за такої умови: ви робите один штрих або одну лінію, тільки якщо ви можете назвати справу, яку здатні виконати самостійно, без допомоги дорослих. Особистісні уміння (наприклад: плавати, малювати, танцювати) можна відобразити у вигляді ілюмінаторів. Діти малюють, дорослий підходить до окремих учнів, пропонує їм назвати справи, за допомогою яких вони «збудували» свій корабель. Особливу увагу слід приділити тривожним, невпевненим в собі дітям. Тут доцільно допомогти їм пригадати все, що вони можуть виконати самостійно. Коли учні виконають завдання, проводиться обговорення. Діти підходять до малюнків однокласників, роздивляються їх. У кожного вийшов свій корабель: у когось – лайнер, в іншого – маленький човник, у декого – щось схоже на пліт. Часто діти по-доброму радять один одному навчитися виконувати різні домашні справи, переконують в тому, що ці справи не такі вже й нудні та важкі, як здається. Психолог. Тепер я пропоную помістити на ваші кораблі якір — у вигляді справ, які робити треба, але не хочеться. Діти малюють, у кожного знову ж таки виходить різна кількість якорів. Під час обговорення дорослому (якщо це не зроблять діти) слід виявити занепокоєність: якщо їх забагато, то корабель долі може почати занурюватись в море проблем. Я відкрию вам таємницю, за допомогою якої можна рубати якорі, що тягнуть на дно, не дають просуватись вперед. Це чарівні слова— «треба», «необхідно, «повинен», «обов'язок». Якщо ви з ними подружитесь, вони, як сокирки, допоможуть кожному із вас позбавитись цих якорів. Після цього учні обговорюють, які ж саме справи їм необхідно навчитись виконувати самостійно, щоб із переходом до п'ятого класу їм було легше вчитись, спілкуватись тощо. Якщо дозволяє час (і рівень зацікавленості учнів), можна провести вправу «безлюдний острів», яка допоможе учням усвідомити необхідність отримання знань. Психолог. Діти, уявіть собі, що ви, як Робінзон Крузо, опинилися на безлюдному острові. У вас немає з собою жодних інших речей, окрім ваших знань. Давайте спробуємо визначити, яку ж користь на цьому острові можуть принести шкільні знання. Діти доходять до висновку, що математика допоможе розрахувати, скільки потрібно зрубати дерев для будівлі житла, природознавство підкаже, де знайти воду, що можна використовувати в їжу. Уміння писати може стати в пригоді для написання записки про порятунок, знання з ОБЖД допоможе вижити в скрутному становищі. І навіть знання іноземної мови може стати у пригоді, якщо раптом на острів прибудуть інші мандрівники. Всі ці висновки учні спочатку роблять самостійно, потім відбувається обговорення. Як правило, воно проходить весело, ненав'язливо, діти довго пригадують цю вправу. Були випадки, коли на уроці англійської мови учні запитували в учительки (про всяк випадок): Як буде англійською «допоможіть»?
|