ЕТИКЕТ ДІЛОВОЇ ЛЮДИНИ
С. Б. Назарова, Хмельницька обл.
В ч и т е л ь. Сьогоднішнє заняття ми проведемо у формі гри «Щасливий випадок». Наша гра від телевікторини відрізняється тим, що в ній максимально використовуються час, вболівальники не лише вислуховують відповіді, але й самі беруть участь у грі. У команді «знавців» — 4—6 учасників, у команді вболівальників — довільна кількість. Два-три члени журі фіксують кількість зароблених балів та стежать за часом. Перед початком гри команди розміщуються по різні боки кімнати, щоб не було підказок з боку вболівальників. Навпроти них вболівальники з паралельних команд (тобто навпроти команди А — вболівальники команди В).
У ведучого є два заклеєних пакети (червоний і синій) із запитанням для кожної команди. Перед початком гри капітани команд тягнуть жеребок: кому дістанеться запитання із синього, а кому — з червоного пакета.
1 гейм (тур)
Кожна команда отримує по шість запитань, на їх обдумування відводиться 20 с. Кожна правильні відповідь оцінюється в 1 бал.
Запитання до команди А:
1. Основні функції секретаря. (Займається адміністративною роботою, займається «паблік-рілейшенз».)
2. Що означає слово «секретар» у перекладі з латинської мови? (Таємниця або секрет.)
3. Чого очікують від секретаря? (Чіткості та охайності.)
4. У чому полягає основне завдання секретаря? (Допомагати своєму керівникові.)
5. Секретар повинен мати власну домку чи він повинен у всьому покладатися на керівника? (Секретар повинен обов’язково мати власну думку, але й повинен завжди прислухатися до думки керівника.)
Запитання до команди В:
1. Що означає слово «етикет»? (Правила поведінки в товаристві чи в певному оточені.)
2. Основними принципами етикету є... (цілеспрямованість, розуміння, користь).
3. Одяг ділової людини повинен бути... (скромним, але дорогим; зручним, але офіційним).
4. Хто знайомить колег з новим працівником? (Керівник.)
5. Яка форма звертання повинна використовуватися у колективі? (Це залежить від самого колективу)
2 гейм
На обдумування відповіді відводиться 1 хв. Кожна правильна відповідь оцінюється у 2 бали. У той час коли команди «знавців» обдумують протягом 1 хв. свою відповідь, командам вболівальників ведучий ставить запитання. Потягом 15 с команди повинні відповісти на нього. За правильну відповідь команді зараховується 1 бал.
Запитання до команди А:
1. Хто входить в кабінет першим: жінка, що за професією секретар, чи чоловік, що за професією керівник? (Чоловік.)
2. Якщо до вас завітав гість, як ви повинні його привітати? (Залишити всі справи, піднятися, привітатися і потиснути йому руку; якщо зустрілися з ним, вперше, представитися.)
3. Хто представляється першим? (Людина, що займає нижче посадове становище представляється людині, що займає вище посадове становище.)
4. Які ви знаєте форми привітання? (Доброго ранку! Добрий день! Добридень! Добрий вечір! Здрастуйте!)
Запитання до команди В:
1. Які є три універсальні величини ділового спілкування? (Погляд, посмішка, відстань.)
2. Розрізняють чотири види дистанції між співрозмовниками... (інтимна, особиста, соціальна, офіційна).
3. Коли відбувається обмін візитними картками? (Обмін ними відбувається одразу після того, як співрозмовники були представлені один одному.)
4. Які формули прощання використовуються в українській мові? (До побачення! Бувайте здорові! Ходіть здорові! Прощавайте! На все добре! Усього найкращого! Щасливої дороги! До зустрічі! До завтра! До наступної зустрічі! Добраніч! На добраніч!)
Запитання для вболівальників команди А:
1. В якій країні започаткувалося листування? (В Англії.)
2. Які розміри візитних карток? (5 см х 9 см)
3. Що потрібно зробити перш ніж розпочати бесіду? (Усміхнутися.)
4. Чого не слід роботи під час спілкування? (Голосно розмовляти, жестикулювати, штовхати співрозмовника, смикати за одяг, плескати по плечу, нагадувати людині про вік та фізичні вади.)
Запитання для вболівальників команди В:
1. Скільки років тому започаткували листування? (150 років тому.)
2. В яких випадках може бути розстібнутий піджак? (У театрі, під час вечері.)
3. Як подається візитна картка? (Візитну картку беруть вказівним та великими пальцями лівої або правої руки, ознайомлюються з текстом і ховають.)
4. Які відтінки відносяться до холодної гами? (Синій, зелений, фіолетовий.)
3 гейм
Ведучий роздає командам проблемні ситуації. Якщо учасники відповідають правильно, то команда отримує ще один додатковий бал (5 + 1 = 6). На обдумування відповіді відводиться 20 с.
Проблемна ситуація для команди А:
Ваш керівник щойно дізнався, що його син не здав важливий іспит. Як вже говорилося, секретар повинен мати почуття гумору. Щоб розвеселити свого керівника, ви розповідаєте йому (на вашу думку) доречний анекдот про Вовочку, який також був у такій ситуації. Ваша реакція:
• правильна;
• неправильна.
Відповідь обґрунтуйте.
Проблемна ситуація для команди В:
Ви одержали повідомлення, що до вас з робочим візитом приїжджають важливі персони. Керівник в цей час відсутній і вам потрібно самій зустріти гостей. Як ви розмістите гостей в автомашин!, повертаючись з аеродрому до вашої організації?
Відповідь обґрунтуйте.
4 гейм
Упродовж 5 хв. (командам можна розмовляти із вболівальниками) потрібно відповісти на якомога більше запитань. Запитання потрібно підбирати так, щоб відповіді на них були лаконічні.
Запитання для команди А:
1. Які страви їдять руками? (Солоні сухарики, поп-корн, картопляні чіпси, печиво, цукерки, сирі овочі, канапе.)
2. Як правильно пити бульйон? (існують маленькі круглі ложечки для бульйону, але краще пити його з піали із двома ручками.)
3. Чим їдять десерти? (Спеціальними виделками для кондитерських виробів.)
4. Як правильно позбутися жуйки під час обіду? (Жуйку жувати на очах у всіх взагалі не рекомендується.)
5. Як потрібно їсти піцу? (За допомогою виделки.)
6. У яких випадках можна їсти птицю руками? (У неофіційній обстановці, на природі)
Запитання для команди В:
1. Який подарунок найкраще подарувати своєму керівникові на його іменини? (Квіти.)
2. Чи дозволяється користуватися пудрою, помадою гребінцем за столом? (Категорично забороняється.)
3. Чи дозволяється привести з собою в гості товариша? (Це залежить від того, куди ви запрошені.)
4. Чого не слід робити під час розмови? (Повертатися спиною до співрозмовника; не допускається торкатися до співрозмовника рукою; не рекомендується жестикулювати; неввічливо періодично поглядати на годинник.)
5. Що означає слово «фуршет»? (Слово «фуршет» в перекладі з французької мови означає «на виделку».)
6. Що подають в кінці банкету-фуршету? (Чорну каву, коньяк.)
Запитання можна подавати і далі залежно від рівня команд, наприкінці гри ведучий підбиває підсумки, а вчитель виставляє оцінки. Ця гра зручна тим, що не потребує тривалої підготовки обладнання. Не обов’язково включати в гру всі пропоновані гейми, деякі фрагменти можна використати на уроках. Наприклад, влаштувати міні-турнір між рядами, групами.
Джерело: http://osnova.com.ua |