формування у підлітків позитивного іміджу, а також таких ділових якостей, як безконфліктність, вміння слухати, повагу до свого і чужого часу; розвиток навичок культури спілкування; встановлення атмосфери теплоти і дружелюбності у групі.
І так у всьому, як хочете, щоб з вами поступали люди, так поступайте і ви з ними. Євангеліє від Луки У діловій сфері результат вашої діяльності (зокрема, самоствердження) часто визначається не офіційними відносинами, зафіксованими в різних статутах, програмах, правилах, а особистісними відносинами, які складаються в результаті спілкування з тими людьми, які їх виконують. Ваш успіх багато в чому залежить від того, яке враження ви справите на них. Так що ж необхідно знати і вміти діловій людині, щоб контакти з оточуючими людьми були успішними і продуктивними? Якими якостями повинна володіти ділова людина? У чому полягають складові успіху ділової людини? Ми спробуємо сьогодні відповісти на ці питання. У багатьох народів століттями в тому чи іншому варіанті існувало "Золоте правило", яке свідчить "не робіть іншим того, чого б ви не бажали собі самому". Протягом багатьох тисячоліть "Золоте правило" було еталоном етичної поведінки. Скрізь і у всі часи людина дотримувався певних цінностей, які називають чеснотами. Їх наявність відрізняло культурних людей від варварів, становила різницю між хаосом і цивілізованим суспільством. Як же це "Золоте правило" знайшло відображення в українській культурі? Давайте прочитаємо прислів'я та приказки.
Прислів'я та приказки • Хто людей любить, той довго живе. • Худо тому, хто добра не бажає нікому. • Ласкавими словами та камінь розтопити. • Чого в іншому не любиш, того й сам не роби. • Люби людей, якщо хочеш, щоб тебе любили. • Хто дуже любить себе, того не люблять інші. • Зла людина і самого себе ненавидить. • Хороша людина висуває вимоги до себе, поганий - до інших. • Не копай іншому яму, сам в неї впадеш. • Хто вчора збрехав, тому й завтра не повірять. • Не шукай правди в інших, коли в тобі її немає. - Які якості особистості відображають дані прислів'я та приказки? Характерні вони для ділової людини? Природа дала людині два вуха і лише одну мову, тонко натякнувши, що краще більше слухати, ніж говорити. Німецький філософ А. Шопенгауер вважав: "Один з найшвидших способів змусити людей думати про вас добре - вислухати їх". Отже, вміння слухати - це найважливіший доданок комунікативної компетентності ділової людини. Завдання - Давайте з'ясуємо, а як правильно треба слухати? Виберіть із запропонованих варіантів ті, які, на ваш погляд, сприяють діловому, конструктивному спілкуванню. 1. Закінчувати розмову, коли набридне слухати співрозмовника. 2. Відволікатися на телефонні розмови. 3. Дати співрозмовнику час висловитися. 4. Проявляти повну увагу до партнера. 5. Поцікавитися, чи правильно ви розумієте співрозмовника. 6. Закінчувати постійно фрази за співрозмовника. 7. Уникати поспішних висновків. 8. Не завершувати розмову, коли набридне слухати співрозмовника. 9. Давати постійно поради своєму опонентові. 10. Не загострювати увагу на розмовних особливостях співрозмовника. 11. Спокійно реагувати на висловлювання. 12. Не відволікатися. 13. Дати зрозуміти, що тема розмови вам не цікава. 14. Не ставити занадто багато запитань. 15. Не давати непрошених рад. 16. Поправляти співрозмовника, якщо він говорить недорікувато, безграмотно.
У людських стосунках присутній один цікавий феномен. Вчені провели психологічний досвід, який дозволив виявити, що люди хочуть виховати в собі і бачити в інших. І ось які дані були отримані. Люди хотіли розвинути в собі якості: • впевненості, рішучості - 46% опитаних • витримки, врівноваженості - 30% • цілеспрямованості, сили волі - 30% • терпимості - 12% • доброзичливості - 10% А ось оточуючим людям всі хотіли б додати: • доброти, людяності - 50% опитаних • чесності, порядності - 30% • взаєморозуміння, співчуття - 22% • терпимості - 16% • щедрості - 12%
Отже, люди бажають собі більше твердості, а оточуючим більше м'якості. Але ж і навколишні чекають від нас взаєморозуміння, доброти, порядності, а ми твердою ходою йдемо в іншому напрямі. В результаті виникає взаємна незадоволеність, напруга, конфлікт. У перекладі з латинської слово "конфлікт" означає "зіткнення". Значення слова дає ключ до пояснення його сутності. Конфлікт - це усвідомлене зіткнення, протиборство двох або декількох людей, груп, їх взаємно протилежних, несумісних потреб, цілей, цінностей і установок. Давайте разом спробуємо розробити правила попередження конфліктів. Завдання - Виберіть із запропонованих висловлювань ті, які, на ваш погляд, допоможуть попередити конфліктну ситуацію.
1. Прагнути домінувати будь-що-будь. 2. Вести себе агресивно. 3. Проявляти гнучкість, шукати компроміс. 4. Спробувати "сховатися за чужу спину". 5. Постійно критикувати! 6. Не відступати, бути принциповим. 7. Відмовитися від своєї думки. 8. Подивитися на проблему очима опонента. 9. Визначити значимість партнера. 10. Демонструвати готовність його зрозуміти. 11. Не приховувати доброго ставлення до людей. 12. Чітко сформулювати предмет конфлікту. 13. Постаратися знайти загальні позиції. 14. З'ясувати протиріччя.
- Таким чином, уміння попереджати і вирішувати конфлікти, прояв гнучкості і пошук компромісу - важливі якості ділової людини.
У спілкуванні одночасно сприймаються вираз обличчя, жест, поза, причому реакція по візуальному каналі часто випереджає вербальну. За твердженням Алана Піза, в процесі взаємодії людей від 60 до 80% інформації передається невербальними засобами вираження і лише 20 - 40% - вербальними. Не випадково великі політичні діячі, лідери світового бізнесу надають великого значення володінню невербальними методами спілкування, а навчання невербалиці включається в навчальний процес найбільш відомих університетів, академій і шкіл бізнесу. Отже, мова тіла займає важливе місце в створенні першого враження про людину. Зайва жестикуляція, крутіння гудзиків на одязі, почісування, хапання співрозмовника за руки - видають нервову, закомплексовану людину.
Головні недоліки, що роблять особистість смішною, а часом і вселяє огиду: • занадто часто під час розмови повертати голову з одного боку в інший; • протягувати ноги; • дивитися у дзеркало, підфарбовуватися; • постійно поправляти своє плаття; • класти руки на співрозмовника; • водити на всі боки очима, піднімати їх догори; • підморгувати; • пристукували ногою; • розгойдуватися на стільці. Всі ці дурні звички дратують оточуючих.
Отже, знання правил дотримання дистанції між людьми для ділової людини - є також одним з доданків його успіху. Що важливо знати про радіус сфери особистого простору середнього європейця? Інтимна зона людини знаходиться в межах від 0 до 60 см. З усіх зон це найважливіша зона, перш за все тому, що саме її людина розглядає як свою власність. Проникати в цю зону дозволяється тільки найближчим людям, родичам. Це означає, що якщо ви покладете руку на плече людини, з якою щойно познайомилися, то він неодмінно зазнає негативні емоції по відношенню до вас, хоча зовні може цього і не проявити. Таке вторгнення в інтимну зону особистості є серйозним порушенням етикету. Особиста зона - від 60 до 120 см. Найбільш часто на такій відстані відбувається ділове спілкування з колегами, клієнтами, просто знайомими. Якщо ви хочете, щоб люди відчували себе комфортно у вашому суспільстві, то слід завжди дотримуватися таку дистанцію. Це золоте правило етикету. Соціальна зона - від 120 до 300 см. Ця зона ділових відносин. На такій відстані доцільно проводити ділові зустрічі, під час яких немає необхідності встановлювати близькі відносини і вирішувати особисті проблеми. У цьому радіусі зазвичай тримаються від незнайомих людей, нового колеги по роботі і т.д. Той, хто порушує цю дистанцію в діловому спілкуванні, демонструє, що йому не вистачає такту, знань етикету і розуміння закономірностей ділової взаємодії. Публічна зона - приблизно від 300 см і далі. Це те відстань, яку необхідно встановлювати, спілкуючись з групою. Його зазвичай дотримуються доповідачі по відношенню до аудиторії, актори до публіки. Тому важливо, як нас сприймають оточуючі, як ми хочемо виглядати в їхніх очах. Якщо ці два образи співпадають, ми зуміли знайти найкращий варіант поведінки, зуміли створити яскравий особистісний образ. Відомо, що перше враження формується протягом 5 хвилин знайомства. "По одягу зустрічають, по розуму проводжають" - в цьому виразі дуже тонко помічена роль, яку відіграє одяг в соціальній презентації людини. Вона виступає як засіб спілкування, як інструмент впливу на поведінку і ставлення до її власникові інших людей. А герої кінофільму «Чародії» вважають: «Головне, щоб костюмчик сидів», і тоді всі проблеми вирішаться самі собою. Одна з фірм, що спеціалізується на продажу дуже дорогих костюмів, привела в своїй рекламі наступне твердження: «Коли один з найбагатших нині людей починав свою кар'єру дрібним службовцем, він майже весь свій скромний заробіток, живучи впроголодь, витрачав на придбання дорогих костюмів». Чи можна вірити цьому твердженню чи це рекламний трюк? Затвердження абсолютно вірне. Мова йде про багатющу людину свого часу - грецького судновласника Аристотеля Онассіса. Дійсно, він чинив так. І, крім того, примудрявся оплачувати щорічні внески в престижний діловий клуб. Саме там він отримав інформацію, що дозволила йому провести серію вдалих угод, що дали поштовх його підприємницької кар'єрі, що поклали початок стану. У рекламі фірма не могла використовувати ім'я Онасіс, бо на це треба було б його дозвіл. «Весь світ - театр, в ньому жінки, чоловіки - усі актори. І кожен не одну грає роль », - ці слова Шекспіра говорять про необхідність щоразу створювати імідж. Якщо звернутися до таких видів діяльності, як політична, підприємницька та шоу - бізнес, то в них часто-густо програють ті, хто не приділяє уваги своїй зовнішності .Так, в період передвиборних кампаній творці «іміджу» американських президентів активно використовують результати опитування громадської думки. Вони орієнтуються на систему очікувань, що існують у суспільстві на момент чергових виборів. Пізніше вже по ній плануються і редагуються виступу президента по радіо і телебаченню. У нашому житті з її стрімкими і короткочасними зустрічами бувають ситуації, коли нам просто ніколи проявити свої внутрішні якості, тому максимально сприятливе враження ми можемо зробити спочатку за допомогою одягу. Допустив такі промахи потім важко надолужити згаяне, навіть маючи гідні особистісно - ділові якості. І навпаки. Хто заклав в емоційну пам'ять людей свій привабливий образ, той у подальшому спілкуванні з ними може закріплювати це враження. Восени 1954 р. на естрадних підмостках США з'явився обряджений в жовті та рожеві ганчірки, схожий на павича стрункий хлопець. Важко визначити, чим був викликаний блискавичний і запаморочливий успіх Преслі, а це був він, у молоді. Можливо, через своєрідну, яка не вкладається в звичайні рамки манері виконання. Він не був кращим співаком в ритмах рок-н-ролу. Але став його королем. Яка сила вивела Преслі на орбіту вищої популярності? Та ще й якої! Америка такого зльоту не знала. Минуло вже багато років, а про нього ходять легенди, його шанують, ним пишаються. До нього постійно повертаються засоби масової інформації, реанімуються старі відео-та аудіозаписи. Його образ живий у людській пам'яті. Мистецтвознавці визнають, що Преслі володів надзвичайною чарівною зовнішністю. Він навмисно її удосконалював, був винахідливий у пошуку іміджу. І домігся свого! Його чарівність, помножене на величезну працездатність і неабияке художню уяву, дозволило йому стати рідкісним шоу-артистом. Імідж (від лат.) - Образ, розумове уявлення конкретної особи, змістовна сторона його характеру. Три основних складових іміджу: • особиста чарівність - сприяє успіху у професійній діяльності; • моральні характеристики - комунікабельність, здатність до співпереживання, датність зрозуміти іншого, красномовство; • техніка самопрезентації - вміння подати себе з найкращого боку (свої знання,вміння та досвід). Наш голос - це теж частина образу, який ми демонструємо оточуючим. Якщо є проблеми з мовою (не всі вміють достатньо чітко і ясно викладати свої думки в експромт-мовлення), то тут доречна приказка «Слово - срібло, а мовчання - золото». У ряді випадків мовчання дійсно має перевагу перед промовою. Завдання Розгляньте бажані риси, які ділова людина повинен розвивати в своєму голосі, своєї мови, і зверніть увагу на небажані риси. приємне звучання голосу, змішання звуків, хрипота, сила голосу, неприємне звучання голосу, розміреність, виразність звуків, слабкість голосу, нервозність, дружелюбність, монотонність, твердість, невпевненість, спокій, почуття впевненості, плаксивість, командирський тон, варіювання тональності, крикливість, гугнявість , музикальність, співучасть, повчальність, плавність, різкість, досконалість дикції, вади в дикції, примхливість. Відомо, що слово «здрастуйте» може бути виголошено на всі лади. Спробуйте виявити свій потенціал використання вітання. Давайте послухаємо і «оцінимо» підтекст, який ви вкладаєте в вітання та інші фрази. Вимовте одну і ту ж фразу, надаючи їй прямий і протилежний зміст. Робота з картками. • Радий вас бачити! • Спасибі за роботу. • Приходьте завтра. • Я в захваті. • Спасибі, мені дуже приємно вашу увагу. • Приємно було з вами поговорити. • Спасибі за комплімент. • Дуже вам вдячний. • Ціную вашу наполегливість. • Мені це дуже подобається. Питання самоподачі тісно переплітаються із створенням іміджу ділової людини. Сказавши раніше про потребу в позитивних емоціях, постараємося на закінчення цього розділу зв'язати ці дві обставини за допомогою наступної забавною історії: Жара. «Новий росіянин» припав до калюжі і жадібно п'є. Інший каже: - Що ж ти наш імідж підриваєш?! - Імідж ніщо, спрага - все, - відповідає той.
"Точність - ввічливість королів". Королі, як відомо з історії, були різні і відрізнялися один від одного багатьма якостями, у тому числі і досить неприємними. Але була в них одна спільна хороша риса, як каже давня народна мудрість. Це дбайливе ставлення до свого і чужого часу. Берегти свій і чужий час - високий людський такт. У кабінеті письменника М. Кольцова, редактора популярного в 20-і роки гумористичного журналу "Диваки", перед входом до кабінету висів плакат: "Говори коротше, ти не Гоголь!" А при виході з кабінету: "Як, ти ще не пішов?" Чужі хвилини цінує той, хто береже свої. Якщо на зустріч спізнюється людина, яка стверджує, що працює мало не цілодобово, то будьте впевнені: працювати він не вміє. Зовні проста вимога не спізнюватися на ділі вимагає від людини високої самодисципліни. Людина, постійно спізнюється на зустрічі, у виконанні яких - яких зобов'язань до певного терміну, не може вважатися діловим. Запізнення не тільки забирають чужий і власний час, а й можуть позбавити вас роботи, партнера по бізнесу, грошей, зрештою. Цінуйте час! Бережіть час! Пам'ятайте, що "той, хто дозволяє вислизати своєму часу, випускає з рук своє життя, той, хто тримає в руках свій час, тримає в руках своє життя" (Алан Лекейн). • Знаходьте час для РОБОТИ - це умова успіху. • Знаходьте час для роздумів - це джерело сили. • Знаходьте час для ІГРИ - це секрет молодості. • Знаходьте час для читання - це основа знань. • Знаходьте час для ДРУЖБИ - це умова щастя. • Знаходьте час для МРІЇ - це шлях до зірок. • Знаходьте час для ЛЮБОВІ - це справжня радість життя. • Знаходьте час для Веселощів - це муза душі.
Давайте розглянемо звички успішних людей: 1. Успішні люди не бояться йти на ризик. Хто не ризикує - той не п'є шампанського! Це основний принцип успіху. Хочете бути успішним - вмійте ризикувати! 2. Успішні люди завжди беруть відповідальність на себе. Вмійте відповідати за свої слова вчинки, не перекладаючи вину на інших. 3. Успішні люди не бояться вчитися чомусь новому. Успіх йде рука об руку з самовдосконаленням і відкритістю до нових ідей. 4. Успішні люди, як правило, доводять розпочату справу до кінця. Саме ця звичка відокремлює багатьох талановитих людей від успіху. Не кидайте розпочату справу на півдорозі! Отримайте результат. Не важливо, позитивний він буде або негативний. Це ваш результат, отримавши який, ви придбаєте безцінний досвід. 5. Успішні люди в проблемах бачать нові можливості. Пам'ятайте, кожна проблема несе в собі величезний потенціал для пізнання й самовдосконалення. 6. Успішні люди вміють управляти своїм часом. Якщо ви хочете стати успішним навчитеся грамотно розподіляти свій час. 7. Успішні люди не розмірковують, а діють! Не витрачайте час на порожні роздуми - «вийти - не вийде», «варто - не варто». Дійте! Удача посміхається рішучим і сміливим. 8. Успішні люди не залежать від чужої думки. Не бійтеся здатися смішним або незрозумілим. Страх осуду іншими людьми паралізує, не дає діяти, пробувати щось нове, розвиватися. Виробіть в собі ці звички, вони допоможуть вам стати більш успішними у всіх сферах життя. - Давайте підведемо підсумок нашої зустрічі. Звичайно, можна навчитися виробляти приємне враження на людей, розсипати компліменти, до місця посміхатися. За рахунок цього можна домогтися будь - то відчутних вигод. Однак навряд чи можна говорити про серйозні ділових відносинах з такою особою. Вірно помічено: "Щоб справляти враження гідної людину, треба бути нею". Освоїти навички ділового спілкування - річ важлива, але за їх рахунок не вирішити всіх проблем. Напевно, головне тут - розуміння того, що тільки людині відкритий світу людей і вона знає собі ціну, завжди знайде з оточуючими спільну мову і зуміє спільно з ними вирішити свої життєві завдання. З книги М. Хілла "Думай і багатій": "Я в повній мірі усвідомлюю, що ні багатство, ні положення в суспільстві не можуть бути стійкими, якщо вони не спочивають на правді і справедливості. Тому я не пов'яжу своє сумління угодами, які не принесуть вигоди всім учасникам. Я доб'юся свого, об'єднуючись із іншими людьми. Я придушую в собі ненависть, заздрість, підозрілість, черствість і цинізм, удосконалюю свою любов до людей, бо знаю, що погане ставлення до оточуючих ніколи не принесе успіху ". Для досягнення успіху необхідно позбавлення від трьох головних вад: безхарактерності, дратівливості, ліні. Необхідно розробляти програму роботи над собою. Треба неодмінно виконувати те, що намічено, причому виконувати добре. Примусьте постійно свій розум діяти і діяти з усією можливою силою.