Для того,
щоб створювати справжні свята для дітей, які надовго їм запам'ятаються,
потрібно розуміти, чого ж чекають від нас діти, що насправді буде їм цікаво.
Перш ніж розпочинати роботу над сценарієм дитячого свята, необхідно зазирнути
в країну дитинства, відчути себе маленьким.
Крім цього, потрібно орієнтуватися на ті психологічні особливості, які
властиві юним глядачам. Отже, звернемося до вікової психології. Кожен вік —
якісно особливий етап психологічного розвитку, який характеризується великою
кількістю змін, що загалом створюють своєрідність структури особистості
дитини на певному етапі її розвитку.
При переході від одного вікового ступеня до іншого виникають нові утворення,
які не існували в попередні періоди, змінюється і сам хід розвитку.
Особливості віку визначаються сукупністю багатьох умов. Це і система
вимог, які ставляться до дитини на певному етапі її життя, і сутність
відносин з оточуючими, і тип знань та діяльності, котрими вона оволодіває, і
способи засвоєння цих знань. Зовнішні умови, які визначають особливості віку,
діють на дитину не безпосередньо. Об'єктивно одні й ті самі елементи
середовища по- різному впливають на кожну дитину, залежно від того, крізь які
раніше розвинені психологічні якості вони проходять. Сукупність цих зовнішніх
та внутрішніх умов і визначає специфіку віку, а зміни відношень міжними
зумовлюють необхідність і особливості переходу до наступних вікових етапів.
Отже, вік характеризується особливостями умов життя та вимогами, які
ставляться дитині на певному етапі її розвитку, особливостями її відносин з
оточуючим, рівнем розвитку психологічної структури особистості дитини, її
знань та мислення, сукупністю певних фізіологічних особливостей. Важливо мати
на увазі, що загальні вікові характеристики дещо усереднені. У роботі з
дітьми поруч з віковими особливостями дітей необхідно враховувати також
індивідуальні особливості, котрі в дітейЧщнієї вікової групи можуть суттєво
відрізнятися.
Психологічні особливості дошкільного віку
У дошкільному віці продовжується інтенсивне дозрівання організму, виникає
нова соціальна ситуація розвитку дитини. Місце, яке займає дошкільник серед
оточуючих людей, суттєво відрізняється від того, котре характерне для дитини
раннього дитячого віку. У дитини з'являється коло елементарних обов'язків.
Нових форм набувають зв'язки дитини з дорослими: спільна діяльність
змінюється самостійним виконанням вказівок дорослого. Суттєвою особливістю
цього віку стає виникнення певних стосунків дитини з ровесниками, утворення
«дитячого суспільства». Власна внутрішня позиція дитини стосовно інших людей
характеризується зростаючим усвідомленням власного «я» і значення своїх
учинків, великою зацікавленістю світом дорослих, їхньою діяльністю та
взаємовідносинами. Особливості соціальної ситуації розвитку дитини
виражаються в характерних для неї видах діяльності, передусім у
сюжетно-рольовій грі. Прагнення прилучитися до світу дорослих у поєднанні з
відсутністю необхідних для цього знань та вмінь призводить до того, що дитина
опановує цей світ у доступній їй ігровій формі. Отже, в дошкільному віці
провідним видом діяльності є гра. Гра викликає якісні зміни у психіці
дитини: в ній закладаються основи навчальної діяльності. Потребу бути
дорослою дитина починає задовольняти у грі, в якій відтворює не тільки
трудове життя, а й соціальні відношення, беручи на себе роль дорослих. Таке
особливе місце дитини у суспільстві стає основою
виникнення рольової гри як своєрідної форми прилучення дитини до життя
дорослих.
Виконання ролі у сюжетній грі саме й полягає в
тому, щоб виконати обов'язки, які диктує роль, додержуючись прав стосовно
інших учасників, гри.
Орієнтир на ровесників, на думку дитячого
колективу формує в дитини соціальні почуття: самостійність, уміння слідувати
за групою, здатність поділяти хвилювання. У результаті спілкування з
ровесниками у дитини виявляється потреба у визнанні себе іншими.
Таким чином, гра на цьому етапі стає символічною
по своїй суті. Використання дитиною символів у грі — суттєвий момент у розвитку
її психіки. Використання символів, здатність заміняти один об'єкт іншим —
надбання, що забезпечує у подальшому житті оволодіння соціальними знаками.
Ігрова діяльність сприяє розвитку довільної уваги
та пам'яті. Свідома ціль — зосередити увагу, запам'ятати і пригадати —
виділяється дитиною найшвидше і найлегше у грі. Адже самі умови гри
вимагають зосередженості на змісті розіграних дій та сюжету. Потреба у
спілкуванні, в емоційному заохочуванні примушує дітей цілеспрямовано
зосереджуватися та запам'ятовувати.
Гра також впливає на інтелектуальний розвиток: у
грі дитина вчиться узагальнювати предмети і дії, використовувати узагальнене
значенім слова тощо.
Рольова гра має важливе значення і для розвитку
інших форм психологічної діяльності. Так, уява починає розвиватися лише в
умовах гри та під її впливом.
Дещо інакше відбувається гра у старших
дошкільнят. Якщо малюки, виконуючи окремі дії, запозичені у дорослих, ще не
беруть на себе роль, що відповідає цим діям, то старші діти вже починають
виконувати якусь певну роль. На цьому етапі дитину починають цікавити саме
стосунки між людьми.
Дошкільний вік — це період, під час якого
відбувається колосальне збагачення та упорядкування почуттєвого досвіду
дитини, оволодіння специфічними людськими формами сприйняття і мислення,
бурхливий розвиток уяви, формування початків довільної уваги та змістовної
пам'яті.
Особлива сфера розвитку сприйняття — формування естетичного сприйняття
художніх творів та різноманітних видів мистецтва. У цьому віці проявляється
здатність дитини до сприйняття музики та естетичних переживань, пов'язаних із
нею.
Спостереження за дитиною дошкільного віку
засвідчують багатство її уяви. Складається враження, що дитина існує ніби
одночасно у двох світах — у реальному світі та світі власної уяви, який
проявляється в грі, малюнках, придумуванні казок та різних сюжетів.
Дослідження показали, що розвиток уяви — не причина, а результат оволодіння
ігровою та іншими видами діяльності. Початкові форми уяви досить бідні і
виникають лише в ході виконання самої діяльності. Лише поступово протягом
дошкільного дитинства уява набуває відносної самостійності. Основна лінія
розвитку уяви — її поступове підпорядкування свідомим намірам, перетворення
на засіб втілення власних задумів.
Дошкільне дитинство — вік переважно
мимовільної уваги та пам'яті. Дитина уважна тільки до того, що для неї
цікаве, що збуджує її емоції, і запам'ятовує лише те, що притягує її увагу і
ніби «запам'ятовується саме». Значно легше запам'ятовуються наочні образи,
ніж словесні судження. Навіть для запам'ятовування тексту більше значення
має ритм і рима, ніж зміст. Але це не означає, що дитина в цьому віці взагалі
не здатна до довільної уваги та запам'ятовування. У кінці дошкільного віку
формується можливість усе довшого управління увагою, починає розвиватися
словесна змістовна пам'ять, яка до 7 років майже зрівнюється з образною.
Формування дитячої особистості тісно пов'язане з
формуванням емоційно-вольової сфери, сфери інтересів та мотивів поведінки.
Чим старшими стають діти, тим частіше вони
починають орієнтуватися на те, яке значення має той чи інший вчинок, на
погляд оточуючих. Нове місце дошкільника у системі людських відносин додає
йому більшої самостійності. Відокремлюючись від дорослого, дитина вступає в
активні взаємовідносини з ровесниками. Ці стосунки теж реалізуються у грі.
Дитина бере на себе роль і тим самим стає зобов'язаною виконувати певні дії,
підкоряючись певним правилам поведінки. Значення гри у формуванні волі дитини
полягає в тому, що в грі вона привчається діяти відповідно до громадських і
моральних обов'язків, які необхідно виконувати у цій ролі.
Малята роблять те, що їм приємно і не потребує
особливих зусиль. Здійснюючи об'єктивно позитивні вчинки, діти не
усвідомлюють їхньої об'єктивної користі, не усвідомлюють своїх обов'язків
стосовно інших. Почуття обов'язку зароджується під впливом тієї оцінки, яку
дають дорослі вчинкам дітей. На основі цієї оцінки у дітей починає
розвиватися диференціація того, що добре, а що погано. Насамперед вони
вчаться оцінювати вчинки інших дітей. Пізніше діти вчаться оцінювати і свої
вчинки. Так розвивається самооцінка.
Особливості
початкового етапу шкільного життя
У цьому віці змінюються взаємовідношення процесів
збудження і гальмування. Так, процес гальмування (основа самоконтролю) стає
більш помітним, ніж у дошкільників. Але схильність до збудження ще надто
велика — звідси непосидючість молодших школярів.
Отже, для дошкільного дитинства провідним видом
діяльності була ігрова діяльність. Провідною ж діяльністю молодшого школяра
стає навчання, яке істотно змінює мотиви поведінки, відкриває нові джерела
розвитку пізнавальних та моральних сил. З'являється такий тип діяльності, як
контроль.
Управління своєю поведінкою на основі заданих
зразків сприяє розвитку у дітей довільності як особливої якості психічних
процесів. Вона проявляється в умінні свідомо ставити цілі діяльності та
шукати і знаходити засоби для їх досягнення, у подоланні труднощів та
перешкод.
Довільність, внутрішній план діяльності та рефлексія
— основні новоутворення дитини молодшого шкільного віку. Зауважимо, що в
основі- рефлексії лежить уміння наче зі сторони розглядати й оцінювати власні
думки та дії (аналіз власних суджень із точки зору їх відповідності умовам
та задумам діяльності).
Можливості дитини аналізувати та диференціювати
предмети пов'язані з формуванням у неї більш складного виду діяльності, ніж
сприйняття і розрізнення окремих властивостей речей. Цей вид діяльності
називається спостереженням. Дитина може самостійно планувати роботу
сприйняття і втілювати її у зв'язку із замислом, відділяючи головне від
другорядного. Таке сприйняття, синтезуючись з іншими видами пізнавальної
діяльності, набуває форми цілеспрямованого й довільного спостереження.
Так наприкінці молодшого шкільного віку діти вже
володіють довільною увагою, концентруючи її на будь-якому матеріалі, що є
важливим досягненням цього віку.
Обидві форми пам'яті, довільна й мимовільна,
зазнають у молодшому шкільному віці таких якісних змін, завдяки яким
установлюється їх тісний взаємозв'язок.
У цьому віці зростає кількість суджень, у яких
показові моменти зведені до мінімуму і об'єкти характеризуються за
більш-менш суттєвими зв'язками.
Поряд із конкретно-образним мисленням потрібно поступово виховувати у
молодших школярів найпростіші прийоми мислення абстрактного, яке передбачає
пошук причин предметів і явищ, що потребують пояснення.
Молодші школярі вже вміють керувати своїм настроєм. Дітям 8— 10 років
притаманний тривалий радісний, бадьорий настрій.
Особливості
підліткового періоду
•Лерехід від дитинства до дорослості становить
основний зміст і специфічну відмінність усіх сторін розвитку в цей період —
фізичного, розумового, морального й соціального. В усіх напрямах відбувається
становлення якісно нових утворень, з'являються елементи дорослості у
результаті перебудови організму, самосвідомості, відносин із дорослими та
однолітками, інтересів, пізнавальної та навчальної діяльності, змісту
морально-етичних норм, що зумовлюють поведінку, діяльність і стосунки.
Важливий фактор розпитку особистості підлітка —
його власна соціальна активність, спрямої ана на засвоєння певних зразків і
цінностей, на побудову відповідних ст ісунків із дорослими та товаришами,
нарешті, на самого себе.
Загальна спрямованість у розвитку дорослості
підлітків може бути різною, і кожен напрям може мати багато варіантів.
Важливість підліткового періоду визначається тим, що в ньому закладаються
основи і намічається загальна спрямованість у формуванні моральних та
соціальних установок особистості.
Центральним і специфічним новоутворенням в
особистості підлітка стає уявлення про себе вже не як про дитину. Він починає
відчувати себе дорослим, прагне бути дорослим.
Почуття дорослості як специфічне новоутворення
самосвідомості — стрижнева особливість особистості, її структурний центр,
оскільки виражає нову життєву позицію підлітка стосовно себе, людей та
світу, визначає специфічне спрямування і зміст його соціальної активності,
си-стему нових устремлінь, переживань та афективних реакцій. Специфічна
соціальна активність підлітка полягає у великій здатності до засвоєння норм,
цінностей і способів поведінки, які існують у світі дорослих та у їхніх
стосунках.
Нерідко самостійна діяльність підлітка має
елементи творчості. Йому подобається процес створення нового і взагалі сам
процес пізнання. Проте не у всіх підлітків набуття знань перетворюється на
необхідну діяльність. Однак, не зважаючи на це, цікавість та допитливість —
особливості підлітка. Він відкритий для сприйняття нового, цікавого,
суттєвого і, як губка, вбирає в себе різні свідчення та інформацію.
Різноманітні види мистецтва стають своєрідним способом входження в різні
сторони життя дорослих і проблеми людських відносин. Для підлітка характерним
є уявне входження в різні ситуації, ставлення себе на місце того чи іншого
героя. Через порівняння з героями підліток пізнає себе. У результаті
зіставлення вчинків формуються критерії оцінки різних якостей. Усе це стає
засобом етичного та емоційного розвитку підлітка. Завдячуючи різним видам
мистецтва, підліток в особливій фор-' '* мі та особливим способом
наближається до життя дорослих — оволодіває досвідом людських відносин та
почуттів, поки що недоступних йому. Уявне освоєння попереджає практичне, що
дуже важливо для розвитку особистості підлітка.
Уявне освоєння різних сторін дійсності
продовжується й існує в думках.
Виникнення потреби у знанні власних особливостей, інтересу до себе і
роздумів про себе — характерна особливість дітей цього віку.
Психологія
ранньої юності
Юність — завершальний етап формування
особистості. Великі зміни в організмі та зовнішності, невизначеність
положення (вже не дитина, але ще й не дорослий) — усе це різко активізує
ціннісно-орієнтаційну діяльність. Особливо швидко розвиваються спеціальні здібності.
У поєднанні зі зростаючою диференціацією спрямованості інтересів це робить
структуру розумової діяльності більш складнішою, аніж на попередніх етапах.
Загальні розумові здібності людини до цього віку вже сформовані.
У цей період закладається така важлива риса, як
самоповага, тобто самооцінка, ступінь прийняття чи неприйняття себе як
особистості.
Юність — період значного зростання соціальної
активності. Рання юність — вирішальний вік для формування світогляду, основи
якого було закладено на попередніх етапах. Перший показник становлення світогляду
— зростання пізнавального інтересу до найбільш загальних та універсальних
законів природи та людського буття.
Слід пам'ятати, що юнаки та дівчата — не пасивний об'єкт виховання, а
живі творчі люди, які активно творять своє життя, готуючись творити життя
держави.
|