Мета занять:
1. Розвиток комунікативних здібностей і соціального пристосовування дітей.
2. Підвищення згуртованості класу.
3. Розкриття внутрішнього світу кожної дитини.
4. Вироблення здібності до диференціації емоційних станів.
5. Відпрацювання мімічних і пантомімічних здібностей.
6. Підвищення емоційної виразності мовлення.
7. Подолання психологічних бар'єрів.
8. Розвиток творчих здібностей дітей.
СТРУКТУРА КУРСУ
1—3 заняття
Присвячені тому, щоб мотивувати дітей на вивчення своїх і чужих емоцій, наповнити змістом поняття «емоції», сприяти подоланню психологічних бар'єрів.
4—5 заняття
На цих заняттях діти вчаться уважно ставитися до себе, поважати й приймати себе. Формується позитивне ставлення до інших людей.
6—8 заняття
Спрямовані на відпрацювання навичок співпраці та взаємодії, на розвиток комунікативних здібностей та вироблення досвіду взаємної довіри.
9 заняття
Діти вчаться поведінці в ситуаціях прохання й відмови. Кожне заняття триває 1 годину.
ЗАНЯТТЯ 1 Мета: 1. Мотивувати дітей на вивчення власного емоційного світу.
2. Наповнити змістом поняття «емоції».
3. Виховати уміння диференціювати емоцій ні стани, називати і передавати їх. Матеріали: картки із зображенням емоційних станів.
Хід заняття
1. Бесіда за темою «Що таке емоції»
Психолог. Тема нашого заняття «Що таке емоції?». Щоб відповісти на це запитання, треба пригадати, коли востаннє ви сильно здивувалися. (Психолог слухає відповіді дітей і робить висновки.) Психолог. А чи буває, що ви ображаєтеся? Що звичайно у вас викликає образу? (Психолог слухає відповіді дітей і робить висновки.) Психолог. Розкажіть, які події можуть підняти вам настрій. Як можна ваш настрій зробити радісним? (Психолог робить узагальнення.) 2. Гра «Дзеркало» Вправа на диференціацію емоційних станів. Психолог. Давайте пограємо в гру. Ви, діти, — дзеркало. Я буду дивитись у дзеркало. Нумо, дзеркальце, скажи, які емоції на моєму обличчі: радість, смуток, спокій, злість? (Ведучий зображає емоції. Діти називають їх самостійно, без допомоги. Діти повинні сидіти парами.). Психолог. А зараз пограйте в цю гру самі. Оберніться обличчям один до одного. Один з вас зображає різні емоції, а інший намагається їх скопіювати. (Потім діти міняються ролями.)
3.Гра «Перетворення на тварин» Психолог. У цій грі ви перетворитеся на різних тварин і покажете, що вони відчувають, переживають. Покажіть: · переляканого Зайчика, який зі страху ховається від вовка (сидить у кущах і тремтить); · сумного цапеня Іванка з казки про Оленку; · цікавого Єнота; · Бридке каченя; · сердитого Лева — царя звірів; · радісну, безжурну Мавпу з мультфільму «48 папуг». (Діти виконують завдання.) Психолог. Все те, що переживали, відчували тварини, яких ви показували, — це і є емоції. 4. Вправа «Від усмішки стане всім тепліше» Діти стоять у колі. Дитина з поганим настроєм стає у центрі. Усі діти посилають їй усмішки. Якщо дітей з поганим настроєм не виявиться, то діти, що стоять в колі, посилають усмішки один одному.
5. Завдання «Вгадай емоції»
Психолог роздає картки із зображенням різних емоційних станів. Діти повинні сказати, який емоційний стан на них зображений. 6. Підбиття підсумків Завдання «Які емоції я знаю?» Психолог. В альбомі напишіть, які ви знаєте слова, що передають наші відчуття та переживання. Про деякі з цих слів ви дізналися сьогодні на занятті, а деякі знали й раніше. Необхідно написати якомога більше слів, що називають наші емоції.
ЗАНЯТТЯ 2
Мета: 1. Мотивування дітей на розуміння своїх і чужих емоцій.
2. Розвиток у дітей уміння виражати свої емоції за допомогою жестів і міміки.
3. Розвиток у дітей уміння розпізнавати емоції інших.
4. Навчання дітей різних способів вираження емоцій. Матеріали: альбоми, набір карток з назвами емоцій (велика радість; радість; звичайний стан; смуток; образа).
Хід заняття
1. Гра «Чомучки»
Вправа на елементарний аналіз емоцій і складання речень за допомогою проблемно запитання «Чому»? - Петрик веселий, тому що ... - Андрійко сердитий, тому що...
2. Гра «Передай емоцію»
Для того, щоб всі діти засвоїли правила гри, необхідно спочатку провести тренувальну гру з учасниками однієї команди.
Психолог. Отже, команди готові до змагання? Усі, що стоять у шерензі, окрім останніх гравців, повинні обернутися до мене спиною. Правила цієї гри такі: при передачі емоції не можна говорити і повертатися один до одного обличчям, поки до твого плеча не торкнуться. Переможе та команда, яка швидше й точніше за всіх передасть емоцію. Психолог одночасно дає одному учаснику з кожної команди картку з назвою емоції. Після змагання потрібно з'ясувати в кожної команди, яка емоція передавалася і чи відповідає вона завданню. Команда-переможниця та, яка швидше за всіх передала емоцію і не спотворила її в процесі передавання. Змагання може проводитися в 2—3 раунди.
3. Завдання «Список емоцій»
Психолог. Учасники команд розсаджуються на свої місця. Команди зараз виконуватимуть складне завдання: за 5 хв гравці кожної команди на одному аркуші повинні написати якомога більше емоцій. Через 5 хв необхідно зібрати у команд аркуші з назвами емоцій.
4. Завдання «Визнач емоцію»
Психолог. В цьому конкурсі командам належить серйозне випробування: вони повинні визначити емоцію, яку переживає дитина на зображенні, і придумати коротку історію, про те, як ця емоція в цієї дитини виникла. Історію можна записати. (Психолог роздає дітям різні зображення емоцій )Підказка: 1 — велика радість; 2 — радість; 3 — звичайний стан; 4 — смуток; 5 — образа, смуток. ЗАНЯТТЯ 3 Мета: 1. Підвищення емоційної виразності мови. 2. Подолання психологічних бар'єрів. Матеріали: м'яч. Хід заняття
1. Мовна розминка «Скажи по-різному»
Психолог. На минулому занятті ми вивчали емоції. Сьогодні ми почнемо заняття з того, що пригадаємо, які емоції ми знаємо. (Діти називають емоції.) Потім психолог пропонує промовити якусь фразу, наприклад, «сніг іде», з різним настроєм: · весело; · сумно; · зі злостю; · здивовано. Обговорення виконання вправи, звернення уваги дітей на те, наскільки зміст висловлювання змінюється залежно від настрою того, хто говорить. 2. Бесіда «Що я люблю робити»
Психолог. В школі ми всі збираємося разом, тут нас чекають друзі, вчителі. Кожний з нас — цікава особа, гідна пошани, кожний робить свій внесок у наші відносини, у справи класу. Передаючи м'яч один одному, назвіть своє ім 'я і скажіть про те, що кожний з вас любить робити і що у вас добре виходить. Можна так само сказати, чого кожний з вас міг би навчити інших дітей. (Після того, як всі діти висловляться, вони можуть сказати, чого вони хотіли б навчитися в інших.)
3. Вправа «Компліменти»
Психолог. У кожної людини є якості, за які її можна похвалити. Один добре малює, інший співає, третій завжди готовий прийти на допомогу, четвертий добре вчиться. Подумайте, за що ви можете похвалити своїх однокласників. І пам'ятайте, що ім'я людини — найсолодший для неї звук. Коли робитимете комплімент, починайте з імені. Наприклад: «Сашко чудовий друг, він завжди готовий прийти на допомогу». Після обговорення психолог ставить запитання: · Чи подобається вам робити компліменти? · Чи подобається вам чути компліменти?
ЗАНЯТТЯ 4 Мета: 1. Розкриття внутрішнього світу дитини (хто вона є і ким хоче бути).
2. Розвиток уяви і творчих здібностей. Матеріали: аркуші, олівці. Хід заняття Коротке повторення вивченого матеріалу.
1. Вправа «Хто я?» Складання короткої послідовної розповіді про себе.
Психолог ставить запитання, дитина розповідає про себе.
Психолог. Сьогодні у нас заняття, на якому ми краще познайомимося один з одним. Зараз я ставитиму запитання, а ви на них відповідатимете. Поки одна дитина відповідає, інші уважно послухають і постараються зрозуміти, що його тішить, а що засмучує. Запитання: · Як тебе звуть? · Скільки тобі років? · Де ти живеш? · Хто у тебе є в сім'ї? · Хто ти для своїх батьків? · Що приносить тобі радість? · Що приносить тобі смуток? · В які ігри ти любиш грати? · Хто твої друзі? Вправа допоможе дітям краще познайомився один з одним, а психологу — дізнатися про індивідуально-психологічні якості кожної дитини, зрозуміти її внутрішній світ.
2. Малюнок на тему «Яким я себе бачу, і де я хочу зараз бути» Домашнє завдання: домалювати малюнок і підготувати коротку розповідь за ним. ЗАНЯТТЯ 5 Мета: 1. Учити дітей уважно ставитися до себе, поважати і приймати себе.
2. Формувати позитивне ставлення до інших людей. 3. Підвищити самооцінку у навчанні. Матеріали: скринька, дзеркальце, альбоми, олівці.
Хід заняття
1. Переказ казки В.Кану стіна «Ведмежа і той, хто живе в річці» Психолог. Зараз я розкажу вам одну цікаву казку, а ви уважно слухайте і потім відповісте на одне запитання. Ясним сонячним днем ішло лісом Ведмежа. Ішло і співало веселу пісеньку. Дивувалися звірі, питали один в одного, куди це йде Ведмежа саме, без мами? Ніхто не знав. А йшло Ведмежа далеко, за річку. Там на великій галявині росли красиві яскраві квіти. Сьогодні в його мами був День народження, і Ведмежа хотіло нарвати їй великий букет. Ішло Ведмежа і зустріло дідуся їжака та привіталося з ним. — Куди ти йдеш? — запитав їжак Ведмежа. Ведмежа розповіло їжаку все і пішло далі. У тіні під кущем лежав Заєць. Ведмежа не помітило його і ненавмисно наступило на нього. Від несподіванки той підскочив як ужалений. — Ти кого злякався? — запитав Заєць. Я не злякався, — схитрувало Ведмежа. — Я спіткнувся. — І розказав Зайцю, куди і навіщо йде. - А ти не боїшся того, хто в річці живе? — здивувався Заєць. Ведмежа не знав, хто в річці живе, але відповів хоробро: — Ні, не боюся. Прийшло Ведмежа на берег річки, заглянуло у воду і побачило того, хто в річці живе. Злякалося, але не видало себе, а скривило йому страшну гримасу. Той, у свою чергу, теж скривив гримасу. І вона була такою страшною, що Ведмежа не витримало і втекло. Воно бігло швидко, не озираючись. Знову наступило на Зайця. — Ти візьми велику палицю і покажи йому її, — порадив Заєць. Ведмежа так і зробило. Але у того, хто в річці живе, теж була палиця. Ведмежа замахнулося своєю палицею. Той, хто в річці живе, погрожував йому своєю. І маленькому Ведмежаті стало так страшно, що він помчав у ліс. Зупинилося воно, побачивши їжака. Сіло й заплакало: Я боюся того, хто в річці живе, і не можу перейти через річку на галявину. Я не нарву квітів для мами. А ти піди й усміхнися тому, хто в річці живе. Тільки усміхнися і все, — сказав їжак. І знову Ведмежа пішло до річки. Тут воно нахилилося і боязко, але привітно посміхнулося тому, хто живе в річці. І той посміхнувся Ведмежаті привітно й ласкаво. — Ура! — закричало Ведмежа. — Тепер ми з ним дружитимемо! — і зраділе перейшло на інший бік річки. Ведмежа поверталося додому з великим букетом квітів, співало веселу пісеньку. — Він зовсім не поганий, той, хто в річці живе! — сказало Ведмежа їжаку. Помовчало трішки й запитало: — Дідусю їжак, а хто живе в річці? Їжак розсміявся. — Гаразд, я запитаю в мами, — сказало Ведмежа. Запитання учням: — Кого побачило Ведмежа в річці?
2. Вправа «Віддзеркалення у воді»
Вправа виконується в парах і є продовженням першої вправи.
Психолог. Один з вас буде Ведмежам, інший — тим, хто живе в річці. Станьте один проти одного і уважно виконуйте мої команди: — Ведмежа скривило страшну гримасу. — Ведмежа замахнулося своєю палицею. — Ведмежа привітно посміхнулося тому, хто живе в річці. Запитання учням: — Кого побачило ведмежа в річці? — Що ти відчував, коли твій партнер скривив тобі гримасу (замахнувся на тебе палицею, посміхнувся)? — Що тобі було приємніше робити: кривити гримасу, замахуватися палицею, усміхатися? — Як ви думаєте, чи всі з вас правильно виконували мої завдання, адже в річці все відображається так само, як і в дзеркалі? Психолог. Ви знаєте, що в кожній казці є зерно правди. І наша зла, страшна гримаса може налякати не тільки іншу людину, але і нас самих. Замахуючись на іншого палицею, ми замахуємося на себе, усміхаючись іншому, ми усміхаємося самі собі.
3. Вправа «Чарівне озеро»
Для вправи знадобиться скринька, в яку необхідно наперед покласти невелике дзеркало круглої форми. Всі учасники сідають у коло і закривають очі. Психолог. Зараз ви передаватимете один одному скриньку. Той, хто отримує її, повинен розплющити очі і заглянути всередину. Там, у «маленькому чарівному озері», ви побачите найунікальнішу та найнеповторнішу людину в світі. Посміхніться їй. Після того, як у скриньку загляне кожний, психолог ставить учням запитання: — Як ви розумієте значення слова «унікальний»? — Хто ж найунікальніша й найнеповторніша людина в світі? — Як відповіла вам ця людина на вашу усмішку? — Як же ми повинні відноситися до унікальної і неповторної особистості? Психолог. Ми з'ясували, що кожна людина — це унікальна і неповторна особистість, одна-єдина у своєму роді. Тому ми повинні дбайливо, з любов'ю й пошаною ставитись до себе й оточення, цінувати своє життя і життя кожної людини, приймати себе та інших такими, які вони є, тобто ставитися до себе та інших з терпимістю.
4. Вправа «Похвали себе й інших» Учасники діляться на дві підгрупи. Одна підгрупа утворює зовнішнє коло, інша — внутрішнє. Учні стоять обличчям один до одного. Психолог. Якщо ми не навчимося знаходити в собі позитивні якості характеру, говорити про них оточенню, ми не побачимо нічого позитивного і в іншій людині. Тому зараз кожний повинен сказати партнеру, що йому в ньому подобається. Партнер, вислухавши вас, повинен сказати: «А крім того, я...» — і продовжити говорити компліменти на свою адресу. Наприклад, Сашко говорить Вірі: «Віра, ти дуже добра людина, мені подобається, що ти завжди допомагаєш іншим у біді». Віра продовжує: «А крім того я щедра...» Потім Віра повинна похвалити Сашка. Після обміну компліментами учні, які стоять у зовнішньому колі, пересуваються за годинниковою стрілкою і повторюють завдання з новим партнером. Запитання: — Що ти відчував, коли говорив компліменти іншим учасникам? — Що ти відчував, коли тобі говорили компліменти? — Чи легко було похвалити себе?
5. Малюнок на тему «Віддзеркалення у воді» Домашнє завдання: домалювати малюнок. ЗАНЯТТЯ 6 Мета: розвиток комунікативних і творчих здібностей. Матеріали: аркуші, олівці.
Хід заняття
1. Гра «Звірі на болоті»
Психолог. Зараз ми пограємо в гру. Грають усі діти. Вони — тварини, які потрапили в болото. У кожного по три «деревинки» (аркуші). Вибратися можна тільки парами і лише по «деревинках». Поодинці і без деревинок перебратися через болото не можна. (Діти «перебираються» через болото, використовуючи всі три деревинки.) Психолог. А зараз вам потрібно перебратися назад. Але: в одного зі звірів зламалися і потонули дві деревинки. Щоб він не потонув, йому може допомогти його партнер. Партнер повинен швидко зміркувати, як допомогти потерпілому. В ролі потерпілого й рятівника повинна побувати кожна дитина. Оцінюється готовність прийти на допомогу і запропоновані варіанти порятунку. Психолог: — Як ви вважаєте, чи зміг би перебратися на інший берег той «звір», у якого залишилася одна деревинка, без допомоги? — Як ви вважаєте, в житті потрібно допомагати одне одному? (Обговорення випадків взаємодопомоги в класі. Підбиття підсумків.)
2. Малювання Усі врятувалися, вибралися з болота і влаштувалися в теплому затишному будиночку. У вікно будиночка яскраво світить сонечко. Треба намалювати будиночок і того, хто в ньому житиме (у кожного свій звір). Потім із закритими очима домалювати сонечко.
ЗАНЯТТЯ 7 Мета: 1. Відпрацювання навичок співпраці та взаємодії. 2. Розвиток комунікативних здібностей. 3. Вироблення досвіду взаємної довіри. Матеріали: крейда або мотузка.
Хід заняття 1. Гра «Гірська стежина»
Прірва завширшки 2 метри, місток і стежина завширшки 20—25 см, (обмежені мотузкою або обкреслені крейдою). Психолог. Уявіть, що ми високо в горах. Перед нами прірва, через яку треба перебратися. Ви підете назустріч одне одному. Потрібно не впасти у прірву. Пам'ятайте, Що ви йдете по дуже вузькій стежині і вузькому містку. Діти розбиваються на пари, рухаючись назустріч один одному, перебираються через прірву. (Обговорення.) Психолог. Яка пара пройшла краще за всі? Чому? Оцінюється активність, увага до партнера, взаємодопомога, варіанти вирішення проблеми й вибір найвідповідальнішого, а також час виконання.
2. Гра «Очеретинка на вітру» Психолог. Станьте в коло дуже близько один до одного. Це не звичайне коло, а чарівне. Воно чарівне тому, що діти, які стоять у колі, робитимуть все для того, щоб той, хто стоїть у центрі, пережив дивні відчуття. Хто з вас хотів би першим стати посередині? Ставай у центрі, ноги постав разом, тримайся прямо. Усі інші, підніміть руки на рівні грудей. Коли наш доброволець падає у ваш бід, ви повинні його піймати і тихо повернути у вихідне положення. При цьому дуже важливо, щоб учасник у центрі стояв дуже прямо, неначе він дерев'яний. Психолог також стає в коло і показує, як потрібно ловити дитину. Протягом всієї гри необхідно допомагати і підстраховувати гравців. Бажано, щоб у центрі кола побувала кожна дитина. Обговорення: Психолог ставить запитання: — Як ви почувалися в центрі кола? — Чи довіряли ви колу? — Кого ви побоювалися? — Що для вас було найважчим? — Чи пробували ви заплющити очі? — Що ви відчували, коли були частиною кола? — Чи важко вам було утримати інших? — Чи добре ви впоралися із своїм завданням разом?
3. Підбиття підсумків Тільки допомагаючи одне одному, уважно прислухаючись до партнера, відмовляючись від упертості, можна подолати труднощі. Особлива роль — взаємна довіра. ЗАНЯТТЯ 8 Мета: 1. Відпрацювання навичок співпраці і взаємодії. 2. Розвиток комунікативних здібностей.
3. Формування уміння взаємодіяти. Матеріали: пов'язка на очі.
Хід заняття
1. Гра «Корабель серед скель» Психолог. Станьте, будь ласка, утворюючи велике коло. Усі, хто його утворюють, будуть берегом. Вони повинні узяти один одного за руки. Усередині кола знаходиться море. Але це дуже небезпечне море, оскільки в ньому є кілька небезпечних круч. Ці «кручі» трохи пізніше ми зробимо зі стільців. Один з вас буде кораблем, а інший — капітаном. «Кораблю» ми зав'яжемо очі, а капітан керуватиме ним за допомогою слів. При цьому він так повинен керувати, щоб не натрапити на жодну кручу. Обговорення: — Що ти відчував, коли був кораблем? — Чи почувався ти достатньо безпечно зі своїм капітаном? — Що ти відчував, коли був скелею? 2. Гра «Правда чи брехня?» Психолог. Зараз нам потрібні три добровольці, які готові першими спробувати запропоновану гру. Один з вас буде шукачем скарбів. Йому зав'яжуть очі і після цього він повинен буде знайти скарб. Скарбом буде монета, покладена на деякій відстані від шукача скарбів. Двоє інших виконуватимуть ролі доброго і злого чарівників (дівчаток називайте феями). Добрий чарівник, кажучи шукачу скарбів, куди йому потрібно йти, щоб знайти скарб, завжди повідомляє правду. А злий чарівник завжди бреше і посилає шукача скарбів в помилковому напрямі. Шукач скарбів не знає, хто з них говорить правду, а хто брехню. Тому йому буде дуже важко. Оскільки гра може затягнутися надовго, бажано обмежити шукача скарбів часом для того, щоб всі члени трійки побули в ролі шукача скарбів. Після того, як діти опанують правила гри, можна проводити гру одночасно в кількох трійках. Обговорення: — Як ти, будучи шукачем скарбів, з'ясував, хто був добрим чарівником, а хто — злим? — Що ти робив, щоб увійти в довіру до шукача скарбів? — Що ти відчував, коли був чарівником? — Що ти відчував, коли був шукачем скарбів?
ЗАНЯТТЯ 9 Мета: 1. Вироблення навичок комунікативної взаємодіі. 2. Навчити дітей поведінки в ситуаціях прохання й відмови.
Хід заняття
1. Поведінка в ситуації прохання й відмови Психолог читає діалог за оповіданням К.Ушинського: «Погано тому, хто добра не робить нікому». Грицько! Позич мені на хвилинку олівець! А Грицько у відповідь: Носи свій, мій самому мені потрібен. — Грицько, допоможи мені покласти книги в сумку. А Грицько у відповідь: — Книги твої, сам їх і клади. Психолог. А зараз відповідайте на запитання: — Про що попросив хлопчик Грицька? — Як він попросив? — А як треба було попросити? — Які слова доречно вживати в проханні? — Чи виконав Грицько прохання? — Як Грицько відмовив товаришу? — Якою можна назвати відмову Грицька? — Що робити, якщо не можна виконати прохання? — Чи треба уміти відмовляти? — Якою повинна бути відмова, щоб не образити людину?
2. Гра-драматизація «Дай» Психолог нагадує, що дуже багато залежить від того, як попросити людину про якусь позику, яким тоном, у якій атмосфері, з яким настроєм висловити своє прохання. Повторюють і уточнюють такі моменти: — Як правильно попросити те, що ти хочеш отримати? — Що робити, якщо вам відмовили? Потім пропонують вибрати собі партнера і жартівливо попросити його про деяку позику (зошит, ручку, олівець, аркуш тощо). Після обговорення в парах обговорюють кращий варіант прохання.
3. Гра «Тух-тібі-дух» Психолог. Настав час закінчувати наші заняття. На завершення я хочу дати вам один рецепт зняття негативних настроїв і відновлення сил у голові, тілі й серці. Я повідомлю вам зараз особливе слово. Це чарівне заклинання проти поганого настрою, проти образ і розчарувань, проти того, що псує настрій. Щоб чарівне слово подіяло по-справжньому, вам необхідно: ходити по класу ні з ким не розмовляючи; тільки-но вам захочеться поговорити, зупиніться навпроти одного з дітей і тричі сердито-сердито вимовте чарівне слово «тух-тібі-дух». У цей час інший учень повинен стояти й тихо слухати, як ви вимовляєте чарівне слово, але він не повинен нічого відповідати. Але якщо він захоче, він може відповісти вам тим самим: тричі сердито-сердито вимовити: «тух-тібі-дух». Підготувала практичний психолог Козацького НВК Олеся Шостак Шукати схоже:
|