Психолого-педагогічний
супровід навчання ( життєдіяльності)
дітей 5-річного віку
Одним з пріоритетів державної політики в
розвитку дошкільної освіти є рівний доступ до якісної освіти, який
забезпечується дошкільними навчальними закладами та іншими формами здобуття
дошкільної освіти.
Законом України від 06.07.2010 р. «Про внесення змін до законодавчих актів з
питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного
процесу» передбачено обов'язковість дошкільної освіти дітей старшого
дошкільного віку. Основною метою нововведення є створення рівних стартових умов
для дітей п'ятирічного віку до майбутнього навчання в школі, формування
шкільної зрілості.
Відсоток охоплення дітей 5-річного віку дошкільною освітою на Київщині станом
на 20.08.2010 р. (з урахуванням різних форм охоплення дошкільною освітою)
складає 97%. З них:
- 87% дітей відвідують дошкільні навчальні заклади (загальнодержавний показник
93,5 %);
- 5,8% – групи при загальноосвітніх навчальних закладах;
- 3,1% – групи підготовки дітей до школи при позашкільних навчальних закладах;
- 1,3% – інші форми охоплення (соціально-педагогічний патронат, заняття за
100-годинною програмою при загальноосвітніх навчальних закладах).
Функціонування груп дітей 5-річного віку у 2010-2011 н.р. регламентується
нормативно-правовими актами, зокрема: Законами України «Про дошкільну освіту»,
«Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та
дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу», Положенням про
дошкільний навчальний заклад (від 12.03.2003 р. №305), інструктивно-методичними
листами та рекомендаціями: «Про організацію короткотривалого перебування дітей
у дошкільних навчальних закладах» (від 17.08.2005 р. № 1/9-431), «Про режим
роботи дошкільних навчальних закладів» (від 24.01.2007 р. № 1/9-36), «Про
організацію обліку дітей дошкільного віку» (від 07.05.2007 р. № 1/9-263), «Про
систему роботи з дітьми, які не відвідують дошкільні навчальні заклади» (від
04.10.2007 р. № 1/9-583), «Про здійснення соціально-педагогічного патронату»
(від 17.12. 2008 р. № 1/9-811), «Про організовану і самостійну діяльність дітей
у дошкільному навчальному закладі» (від 26.07.2010 р. №1.4/18-3082), «Про організацію
роботи з дітьми дошкільного віку у 2010-2011 навчальному році» (від 18.08.2010
р. №1/9-570).
Найпоширенішими формами здобуття дошкільної освіти дітьми п'ятирічного віку
Київщини є: дошкільні навчальні заклади; групи короткотривалого перебування;
групи при загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах,
соціально-педагогічний патронат.
Дошкільний навчальний заклад. Здобуття дошкільної освіти дітьми 5-річного віку
в умовах дошкільного навчального закладу організовується відповідно до чинного
законодавства та діючих програм для дітей старшого дошкільного віку.
Групи короткотривалого перебування. Короткотривале перебування старших
дошкільників у дошкільному навчальному закладі передбачено для дітей, які з
певних причин не можуть його відвідувати за повним режимом перебування (10,5-12
годин), і забезпечує їх право на здобуття дошкільної освіти.
Групи при загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах. Перебування
дітей 5-річного віку у групах при загальноосвітніх закладах організовуються
здебільшого у населених пунктах, де відсутні дошкільні навчальні заклади. Як
правило, групи працюють неповний день, тому порядок їх функціонування
визначається інструктивно-методичним листом «Про організацію короткотривалого
перебування дітей у дошкільних навчальних закладах». З дітьми можуть працювати
як вихователі, так і вчителі загальноосвітніх закладів.
За умови, коли з дітьми працює вчитель, можливе виникнення дисбалансу –
штучного наближення життя дітей старшого дошкільного віку до шкільного, намагання
вчителів перетворити старшу вікову групу в перший клас. Хочемо застерегти від
формального розуміння вчителями, долученими до освіти п’ятирічних дітей, своїх
завдань, підміни ними повноцінної дитячої життєдіяльності проведенням
занять-уроків, використання в роботі суто шкільного інструментарію. Бажано
забезпечити подальшу роботу з дітьми в початкових класах того ж педагога, який
працював з ними впродовж року.
Такі ж проблеми можуть виникати і в організації роботи з дітьми на базі
позашкільних навчальних закладів. Особливої уваги потребує зміст роботи. Адже
не всі позашкільні навчальні заклади, які надають послуги для дітей старшого
дошкільного віку, працюють за програмами, які пройшли експертне оцінювання та
схвалені науково-методичною радою КОІПОПК.
Соціально-педагогічний патронат дає можливість охопити дошкільною освітою
5-річних дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку,
або дітей, які з інших причин не відвідують дошкільні навчальні заклади
(відсутність чи віддаленість дошкільних закладів, фізична неспроможність
батьків водити дитину до закладу) та реалізувати право батьків обирати різні
форми здобуття дошкільної освіти.
Професійність і ефективність супроводу дитини у світ свого «Я» залежить від
науково обґрунтованої організації роботи дошкільного закладу, використання
інноваційних технологій, створення чіткої організації роботи методичної та
психологічної служби в дошкільному закладі, відпрацювання моделі супроводу
розвитку дитини у закладі, забезпечуючи родинний мікроклімат, захист, любов і
тепло.
З дітьми п’ятирічного віку роботу можуть проводити, крім вихователя, й
вчитель-логопед, практичний психолог, інші педагоги, робочий час яких
визначений чинним законодавством.
Робота практичного психолога з дитиною на ранніх етапах її розвитку в
дошкільному навчальному закладі дає можливість своєчасно виявити передумови
психологічних проблем розвитку дитини. Саме завдяки ранній діагностиці вдається
визначити розвиток дитини і забезпечити повноцінне виховання, навчання і
становлення особистості в наступні вікові періоди.
Статистичні дані засвідчують, що дошкільні навчальні заклади області
забезпечені практичними психологами у сільському регіоні на 18%, у міському -
на 55%.
Забезпечені дошкільні навчальні заклади ставками практичних психологів у містах
Біла Церква (92%), Буча (100%), Бориспіль (100%), Бровари (77%), Васильків
(100%), Переяслав-Хмельницький (75%), Славутич( 100%), Фастів (63%) та
Згурівському (100%) і Іванківському (100%) районах.
Не введені посади практичних психологів у дошкільних навчальних закладах
Баришівського, Богуславського, Фастівського, Ставищенського,
Переяслав-Хмельницького, Тетіївського, Яготинського районів, м. Березані.
Планування, організація та проведення навчально-виховної роботи з дітьми
5-річного віку здійснюється відповідно до вимог Базового компонента дошкільної
освіти України, Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» з
урахуванням умов розвивального предметного, природного, соціального середовища
та потреб, інтересів, запитів, здібностей дітей.
Інститутом протягом 2009-2010 н.р. проведено значну роботу з вивчення та
впровадження Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» у
дошкільних навчальних закладах області:
- розширено тематику навчальних занять за змістом Базової програми розвитку
дитини дошкільного віку «Я у Світі» (лекції, практичні та семінарські заняття,
навчальні тренінги, моделювання тощо) для слухачів фахових,
проблемно-тематичних та авторських курсів підвищення кваліфікації педагогічних
працівників дошкільних навчальних закладів;
- удосконалено комп’ютерно-орієнтовані програмно-методичні комплекси для
підвищення кваліфікації працівників дошкільних навчальних закладів за
дистанційною формою навчання;
- організовано роботу постійно діючих консультпунктів з актуальних питань.
Працівниками інституту в серпні 2010 року проведено інструктивно-методичну
нараду для методистів районних і міських методичних кабінетів з питань
дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу з дітьми 5-річного
віку; підготовлено та розміщено на порталі інституту методичні рекомендації
щодо особливостей організації життєдіяльності дітей старшого дошкільного віку.
З метою формування професійних компетенцій працівників психологічних служб
дошкільних навчальних закладів центром практичної психології і соціальної
роботи заплановане проведення проблемно-тематичних курсів «Організація та зміст
психологічного супроводу суб'єктів навчально-виховного процесу у дошкільних
навчальних закладах». Для керівників районних, міських психологічних служб
проведено семінар-практикум «Особливості організації і змісту роботи
практичного психолога дошкільного навчального закладу». На обласній виставці
«Освіта Київщини: творчі здобутки, перспективні педагогічні ідеї та технології»
розміщено досвід роботи практичних психологів ДНЗ Іванківського,
Києво-Святошинського районів та міста Славутича.
На запит батьківської громади щодо обов’язкового охоплення дітей 5-річного віку
дошкільною освітою здійснено запис радіопередачі на державній Київській
регіональній телерадіокомпанії.
З метою програмно-методичного забезпечення дошкільних навчальних закладів
продовжується розроблення варіативного змісту Базової програми розвитку дитини
дошкільного віку «Я у Світі»: здійснено експертне оцінювання та схвалено
науково-методичною радою КОІПОПК 27 авторських (адаптованих) програм для дітей
старшого дошкільного віку. Здійснюється інформування педагогічних працівників
дошкільних навчальних закладів про розроблені програми через освітній портал
інституту; на Веб-сайті «Мій кращий урок» розміщуються кращі методичні розробки
занять та інших видів діяльності з дітьми старшого дошкільного віку.
Питання для вирішення:
- оптимізувати мережу дошкільних навчальних закладів відповідно до потреб
населення, соціально-демографічної ситуації та розширення їх функцій на основі
варіативних форм здобуття дошкільної освіти;
- здійснити облік дітей старшого дошкільного віку (лист МОН України від
07.05.2007р. №1/9-263 «Про організацію обліку дітей дошкільного віку») з
проведенням аналізу їх охоплення різними формами здобуття дошкільної освіти
станом на 01.09 та 31.12 поточного року;
- вжити заходів щодо створення умов для здобуття дітьми дошкільної освіти (у
сільській місцевості, де відсутні приміщення дитячих садків, реорганізація
загальноосвітніх навчальних закладів у навчально-виховні комплекси; відкриття
дошкільних навчальних закладів у пристосованих приміщеннях, у тому числі й на
базі загальноосвітніх навчальних закладів; відкриття груп для організації
роботи з дітьми старшого дошкільного віку на базі навчальних закладів або інших
приміщень (лист міністерства від 04.10.2007 р. № 1/9-583 «Про систему роботи з
дітьми, які не відвідують дошкільні навчальні заклади»);
- поширити практику організації груп короткотривалого перебування (лист
міністерства від 17.08.2005 р. № 1/9-431 «Про організацію короткотривалого
перебування дітей у дошкільних навчальних закладах»);
- вивчити питання та сприяти створенню дошкільних навчальних закладів – центрів
розвитку дитини, дошкільних навчальних закладів сімейного типу;
- поширити практику здійснення соціально-педагогічного патронату дітей, які не
мають можливості відвідувати дошкільні навчальні заклади із-за їх відсутності,
стану здоров’я дітей тощо (лист МОН України від 17.12.2008 р. №1/9-811 «Про
здійснення соціально-педагогічного патронату»);
- вивчити питання та сприяти створенню базових дошкільних навчальних закладів
по роботі з дітьми старшого дошкільного віку;
- вирішувати питання введення посад практичних психологів у дошкільних
навчальних закладах.
http://osvitavol.org.ua
Джерело: http://osvitavol.org.ua |