Психологічна гра «Мій гендерний дисплей»
(для підлітків і юнацтва)
Ціль:
- Сприяти самовираженню юнаків та дівчат (з
акцентом на статеву ідентифікацію учасників);
- Формування вміння організовувати
оптимальне спілкування з особами протилежної статі, попереджати і конструктивно
вирішувати конфлікти, здійснювати емоційну та поведінкову саморегуляцію;
- Сприяти усвідомленню власної позиції в
спілкуванні в контексті статевих відносин;
- Прищеплення поваги до представників
протилежної статі.
Обладнання та
матеріали: м’ячик; плакати; фото для колажу; аркуші ватману; маркери, аудіо
записи, магнітофон.
Хід гри
I.
Вступне
слово психолога-ведучого.
Дорогі діти! Юнаки та дівчата (дівчатка та хлопчики). Сьогодні ми приймемо
участь в одній цікавій та пізнавальній грі. А пізнаватимемо як самі себе так і
оточуючих. Гра називається «Мій гендерний дисплей». Але спочатку познайомимося ближче.
II.
Знайомство
Учасники перекидають один одному м’ячик, при цьому називають своє ім’я
разом з позитивною рисою свого характеру. Потім м’ячик йде у зворотному
напрямку, а учасники називають ім’я та рису характеру того, кому кидають
м’ячика.
III. Вправа «Гендерна роль» (Соціально-психологічний аналіз гендерних
ролей, розвиток вміння встати на невластиву для своєї статевої групи позицію та
з цієї позиції охарактеризувати переваги й недоліки виконуваної тендерної ролі)
Ведучий. Роль -
це те, у що ми
граємо, вона має свою ціль, тактику й стратегію. Гендерна роль – це
розподіл праці, прав та
обов’язків у відповідності до статі. Усвідомлювати, які ролі ми граємо, впізнавати,
які ролі грають оточуючі, необхідно для більш ефективної взаємодії з іншими
людьми. Будь яка роль несе, з одного
боку, вигоду, з іншого боку, створює певні труднощі.
Зараз ми розділимось на дві групи: групу юнаків і
групу дівчат. Ваше завдання – з використанням фото колажу та маркерів опишіть
сімейні ролі (юнакам – «домогосподарки», дівчатам – «здобутчика») за наступними
параметрами:
- лозунг (ідея ролі);
- переваги
ролі;
- недоліки
ролі;
- цінності (цілі, переконання);
- дії,
в яких вона себе проявляє;
- необхідні
здібності (вміння);
- сфера реалізації ролі (дім, виробництво).
По закінченні виконання завдання кожна з груп
зачитує опис ролі, яку частіше всього доводиться виконувати представникам не своєї, а
протилежної статі.
Групова рефлексія:
Які труднощі були при виконанні вправи?
Яка гендерна роль має більше негативних сторін?
У чому Ви бачите негативні наслідки прийняття в
сім’ї лише одної роді?
Чи змогли б Ви взяти на себе в повному об’ємі
виконання цієї ролі в своїй сім’ї?
IV. Вправа «Ода статі». Складання
сенканів.
Ведучий. Шановні учасники гри, зараз я пропоную скласти
своєрідні оди для статевих груп, які Ви щойно презентували. Кожній команді я роздаю структуру японського
сенкану, за допомогою якого Ви маєте виразити своє відношення до представників
протилежної команди (юнаки – про дівчат, а дівчатам – про юнаків)
Структура сенкану:
– Один іменник.
– Два прикметника.
– Три дієслова.
– Фраза з чотирьох слів (выражающая
відношення).
– Одно слово – асоціація на задану
тему.
Захист сенканів.
V.
Вправа
«Психологічні позиції в спілкуванні» (розвиток рефлексії, аналіз учасниками своїх статевих позицій)
Ведучий. Як співається в одній дитячій пісні «Из
чего же, из чего же, из чего же сделаны наши девчонки. Из чего же, из чего же,
из чего же сделаны наши мальчишки.» Я пропоную Вам продовжити нескінчені
речення. (на аркушах)
Всі дівчата…
Дівчата ніколи…
Всі юнаки…
Юнаки ніколи…
Я завжди… Дівчата завжди…
Я ніколи…
Юнаки завжди…
Згідно Е. Берну, існує чотири типа психологічних
позицій, які приймаються людиною відносно себе та інших.
1.«Я – о’кей, Ви – о’ кей». Це
позиція Принців та Героїв, Принцес та Героїнь. Це психологічно здорова позиція.
Люди з такою позицією можуть конструктивно вирішувати свої проблеми, визнають
значимість інших людей.
2.«Я – о’ кей, Ви – не о’ кей». Це позиція людей, які почувають себе обманутими. Вони докоряють інших у своїх помилках, обманюють та
принижують оточуючих.
3.«Я - не о’ кей, Ви – о’ кей». Це позиція людей, які відчувають своє безсилля, коли порівнюють
себе з іншими. Така позиція призводить до віддаленості від людей, до депресії.
4.«Я – не о’ кей, Ви – не о’ кей». Позиція тих, хто губить інтерес до життя,
позиція відчайдушності та марності.
Таких позицій в людини дві:
одна є загальною, друга – статевою. Деякі люди приймають позицію, вважаючи, що
одна стать - о’ кей, а інша –
не о’ кей, наприклад:
«Дівчата завжди по своїй вдачі м’які, а юнаки – грубіяни». Прийнявши таку позицію, людина старається
закріпити її, вона стає його життєвою позицією.
Давайте зараз проаналізуємо свої записи речень з
точки зору психологічних позицій, які за ними криються.
Рефлексія:
В якому світлі Ви бачите представників своєї статі, протилежної?
Згадайте, будь ласка, хто впливав на формування Ваших статевих позицій?
Чи замислювались Ви до якого типу відноситься Ваш зовнішній вигляд: до
виключно фемініного, виключно маскуліного, помірно фемініного чи помірно
маскуліного? (короткі коментарі ведучого: фемінінність – нормативні уяви про
соматичні, психічні й поведінкові властивості, що характерні для жінок; маскулиність
- нормативні уяви про соматичні, психічні й поведінкові властивості, що характерні
для чоловіків)
Чи не хотілося б Вам змінити свій гендерний дисплей? Якщо так, то як?
VI. Підсумкова вправа «Згадати
все»
Учні сидять по колу. Ведучий кидає м’яч будь якому з
учасників в руки і задає питання за темою гри. Учасник, якому кинули м’яч, відповідає на
питання, кидає м’яч іншому й задає наступне питання стосовно гендерного дисплею
учня, або повертає м’яч ведучому й той задає питання наступному учаснику.
VII.
Ведучий. Таким чином, сьогодні кожен з учасників гри зробив
для себе спробу в гендерній само ідентифікації, віртуально намалював свій гендерний дисплей,
перевірив свої гендерні почуття та ідеали. Всі ми різні, але кожен з нас має право на існування та
повагу. Щасти Вам, дорогі друзі! Та прошу заповнити
Бланк зворотнього зв’язку
(письмова
рефлексія, заповнюється кожним учасником особисто в кінці гри)
Оцініть, будь ласка, проведену гру по 10-бальній системі:
Чи була інформація для Вас
·
- доступною ________________
·
- новою ________________
·
- цікавою ________________
·
- корисною ________________
Особливо
сподобалось ____________________________________
Не сподобалось
на дискусії_________________________________
Ваши пропозиції й побажання ___________________________
До побачення!
Самарська Марія Василівна
Посада:
практичний психолог.
Місце роботи:
Білозерська школа № 18 Добропільської міської ради Донецької обл.
За
матеріалами: Освіта.ua
|