Графічна методика
"Кактус"
Методика призначена для роботи з дітьми старше 3 років.
Мета: дослідження емоційно-особистісної сфери дитини.
При проведенні діагностики випробуваному видається аркуш
паперу форматом А4 і простий олівець. Можливий варіант з використанням кольорових олівців восьми
«люшеровскіх» кольорів, тоді при інтерпретації враховуються відповідні
показники тесту Люшера.
Інструкція: «На аркуші паперу намалюй кактус - таким, яким
ти його собі уявляєш». Питання та додаткові пояснення не допускаються.
Обробка даних.
При обробці результатів беруться до уваги дані, які
відповідають усім графічним методам, а саме:
• просторове положення
• розмір малюнка
• характеристики ліній
• сила натиску на олівець
Крім того, враховуються специфічні показники, характерні
саме для даної методики:
• характеристика «образу кактуса» (дикий, домашній,
жіночний і т.д.)
• характеристика манери малювання (промальований,
схематичний і пр.)
• характеристика голок (розмір, розташування, кількість)
Інтерпретація результатів: за результатами опрацьованих
даних по малюнку можна діагностувати якості особистості випробуваного дитини:
• Агресивність - наявність голок, особливо їх велику
кількість.Сильно стирчать, довгі, близько розташовані один до одного голки
відображають високий ступінь агресивності.
• Імпульсивність - уривчасті лінії, сильний натиск.
• Егоцентризм, прагнення до лідерства - великий малюнок,
розташований в
центрі листа.
• Невпевненість у собі, залежність - маленький малюнок,
розташований внизу аркуша.
• Демонстративність, відкритість - наявність виступаючих
відростків в кактусі, химерність форм.
• Скритність, обережність - розташування зигзагів по
контуру або всередині кактуса.
• Оптимізм - зображення «радісних» кактусів, використання
яскравих кольорів у варіанті з кольоровими олівцями.
• Тривога - переважання внутрішньої штрихування,
переривчасті лінії, використання темних кольорів у варіанті з кольоровими
олівцями.
• Жіночність - наявність м'яких ліній і форм, прикрас,
квітів.
• екстравертірованность - наявність на малюнку інших
кактусів або квітів.
• інтровертірованность - на малюнку зображено лише один
кактус.
• Прагнення до домашньої захисту, почуття сімейної
спільності - наявність квіткового горщика на малюнку, зображення домашнього
кактуса.
• Відсутність прагнення до домашньої захисту, почуття
самотності - зображення дикоростучого, пустельного кактуса.
Після завершення малюнка дитині як доповнення можна
поставити запитання, відповіді які допоможуть уточнити інтерпретацію:
1. Цей кактус домашній або дикий?
2. Цей кактус сильно колеться? Його можна
помацати?
3. Кактусу подобатися, коли за ним доглядають, поливають,
удобрюють?
4. Кактус росте один або з якимось рослиною по сусідству?Якщо
зростає з сусідом, то, яке це рослина?
5. Коли кактус підросте, то, як він зміниться (голки, обсяг,
відростки)?
|