Дослідження психологічних особливостей дітей «групи ризику»
В даний час проблема
важких дітей особливо актуальна, тому що зростає кількість
безпритульних дітей, здійснюючих аморальні вчинки, які ведуть асоціальний
спосіб життя. Саме тому, інтерес до проблеми поведінки з відхиленням значно
зріс, що й обумовило необхідність більш ретельного дослідження причин, форм,
динаміки девіантної поведінки, а також вивчення особистості дитини, що схильна
до поведінки з відхиленням.
Складність визначення поняття „поведінки
з відхиленням" в тому, що оцінка будь-якої поведінки має на увазі її
порівняння з якоюсь нормою. Девіантною називають поведінку, що відхиляється від
норми, є нестандартною. Вона завжди пов'язана з якою-небудь невідповідністю
людських вчинків, дій, видів діяльності, розповсюдженим у суспільстві або
групах нормам, правилам поведінки, ідеям, стереотипам, чеканням, установкам,
цінностям.
Таким чином, аналіз літературих джерел
показує, що у вітчизняній психології та педагогіці багато досліджень
присвячено проблемі важких, педагогічно занедбаних дітей, яких ще називають
важковиховуваними. Для них характерні відхилення в поведінці від прийнятих у
суспільстві соціальних норм, вони погано піддаються виховним впливом з боку
дорослих, активно чинять опір їхнім вимогам.
Традиційно причини такої поведінки
вчені бачать в особливостях сімейного виховання, насамперед розбещений,
аморальний стан батьків, відсутність нагляду та опіки, низький рівень розвитку
головних психічних функцій, у незадоволеній роботі педагогів, у впливі «вулиці»
і неформальних груп, у суб'єктивному відношенні дитини до себе, своєї поведінки
та оточенню [3,4].
Слід підкреслити, що такі вчені як
Бехтерєв В.М., Каптерєв П.Ф., розуміли, що основні причини появи «важких дітей»
лежать не тільки в несприятливих умовах життя і вадах виховання, а в самому
державному устрої, який провокує подібні явища, коли значна частина населення
знаходиться за межею бідності. Все це спричинило за собою погіршення взаємин
між людьми, загострення конфліктів. І як показують реальні дані
досліджень, багато дітей, втомившись від домашніх скандалів добровільно ідуть з
життя, частина дітей, що регулярно піддається в родинах насильству, не витримує
і починає бродяжити.
Випереджаючи пошук шляхів підтримки
дітей «грипи ризику», нами була розпочата спроба виявити і вивчити цих
дітей у звичайних класах Слов'янської школи №8, №12. Перед початком дослідження
були вивчені документації, які свідчать про об'єктивні дані про родини
учнів. Результати свідчать, що 46% дітей живуть у родинах інвалідів,
безробітних, у неповних родинах, багатодітних. Проведено ряд бесід, які були
спрямовані на виявлення відношення підлітків до алкоголю, наркотиків і
протиправної поведінки, а також на з'ясування проблем міжособистісних взаємин з
однолітками, батьками і вчителями.
На першому етапі дослідження стало
виявлення особливостей системи міжособистісних відносин, що склалися між дітьми
за час спільного навчання протягом декількох років. За допомогою соціометричної
методики було встановлено положення кожної дитини в класі. Були виявлені
«соціометричні зірки» - самі улюблені і шановні діти; «ті яких частіше
обирають» - діти з прекрасним, стабільним положенням; «приймаємі» - положення
яких нестабільно, у них немає друзів, теплих відносин; «ізольовані» - ті
котрими нехтують, яких не люблять. Як правило це стосується дітей грубих,
агресивних, невихованих, з важким характером, дітей недостатньо розвинутих.
Такі діти ображаються на однолітків, скаржаться на них, намагаються підкорити
собі їх силоміць, починають обманювати, тобто складається така ситуація, що і
самій дитині погано й іншим з нею теж погано, а її асоціальні якості при цьому
підсилюються.
Отримані дані по кожному класу ретельно
аналізувалися, співвідносилися з попередніми (документація, оцінки вчителів,
бід час бесіди з дітьми). В результаті було встановлено, що в кожнім класі є
значна група важких дітей, що займають дуже погане положення в системі
міжособистісних відносин з однолітками.
Метою наступного етапу роботи стало
вивчення особистісних особливостей підлітків. Аналіз результатів показує, що у
більшості дітей (68%) домінує схильність до агресії та насильства, майже всі
досліджувані підлітки мають (93%) неадекватну самооцінку, з них 25% схильні до
дуже низької самооцінки і лише 68% схильні переоцінювати себе.
Проблеми і страхи у відносинах з
вчителями і негативний емоційний фон відносин з дорослими мають (56%)
випробуваних, а у 50% дітей виявлено високий рівень загальної тривожності в
школі, і нарешті (53,4%) досліджувані відчувають страх у ситуаціях перевірки
знань, що викликає негативні емоції і переживання тривоги в ситуації перевірки
знань і можливостей.
Таким чином на підставі отриманих даних
удалося в кожнім класі виділити групи дітей трьох рівнів ризику (низький, середній,
і високий)
1. Низький рівень (30%) - діти мають
добрі відносини з батьками, у них стабільне, гарне положення в системі
міжособистісних відносин з однолітками. Вони спокійні, упевнені, з адекватною
самооцінкою, у них немає проблем з навчанням, а вчителі відзиваються про них
позитивно.
2. Середній рівень (55%) - у цих дітей
є деякі проблеми в родині, конфлікти, суперництво. У класі не всі мають гарні
взаємини з однолітками. У багатьох переважає почуття невпевненості, відчуття
власної незначущості. Учителя цю групу дітей оцінюють у цілому позитивно, але
байдужі до них.
3. Високий рівень (15%) - діти які
мають украй складні відносини з батьками, в родині практично відсутні теплі
емоційні відносини. Усі діти цієї групи мають статус «ізольованого» у
класі. У багатьох з них у дослідженні була виявлена схильність до вербальної і
фізичної агресії, озлобленість, нерівноваженість, не проявляють
відповідальність, дуже низька самооцінка.
Отже, ми можемо зробити висновки:
- що проблема важковиховуваних дітей
дійсно є актуальною для нашого суспільства, яку треба вирішувати на всіх
рівнях (соціальному, внутрішньому, родинному і т.п.);
- схильність до поведінки з відхиленням
залежить від наявності певних особистісних якостей особистості підлітка, до
яких належать агресивність, тривожність, відсутність або слабкість вольового
контролю емоцій, невідповідальність, демонстративність та інші;
- корекційну та профілактичну роботу
бажано проводити з урахуванням виявлених трьох рівнів дітей „групи
ризику", а також психологічних особливостей дітей.
|