АБЕТКА ЗДОРОВ'Я
Методичний матеріал на допомогу вчителям Початок навчального року для школярів пов'язаний не тільки з отриманням нових знань, але і з ризиком дістати проблеми зі здоров'ям. Основою успішної навчальної діяльності є стимуляція пізнавальної активності. А для цього необхідні: · високий рівень розвитку всіх пізнавальних процесів; · фізичне здоров'я дітей. Те, що діти шкільного віку потребують допомоги з боку педагогів, психологів і лікарів, доводити нікому не треба. Важливо, щоб ця допомога мала психопрофілактичну і психокорекційну спрямованість. Вправи, пропоновані «Абеткою здоров'я», — це курс спеціальних занять, спрямованих на розвиток і корекцію різних сторін психіки дитини, пізнавальної, емоцій-но-особистісної сфери. Ці заняття особливо підходять дітям з надмірною стомлюваністю, виснажуваністю, з неврозами й іншими нервово-психічними розладами на межі здоров'я і хвороби. Не менш важливо використовувати ці вправи в психопрофілактичній роботі з практично здоровими дітьми для психофізичної розрядки. Зазвичай, з початком занять, підвищенням шкільного навантаження у дітей погіршується стан здоров'я, і до п'ятого класу молодші школярі вже мають серйозні проблеми. Тому, в першу чергу, необхідно навчити дітей нескладних вправ з найперших днів у навчальному закладі.
ПРОФІЛАКТИКА ПОРУШЕНЬ ЗОРУ ·
«Намалюйте» очима 6 кіл за годинниковою стрілкою і 6 — проти, заздалегідь зафіксувавши підборіддя долонями. · Сядьте зручно. Очима напишіть цифри від 0 до 9. Голова повинна бути нерухома, підборіддя зафіксоване долонями. · Сядьте зручно. Голова нерухома. «Напишіть» очима сьогоднішню дату. · Сядьте зручно, голова нерухома. «Напишіть» очима сьогоднішній і завтрашній дні тижня. · Примружте або затуліть долонею праве око, а лівим «намалюйте» 3 кола за годинниковою стрілкою, 3 — проти. Заплющте ліве око, правим «намалюйте» 3 кола за годинниковою стрілкою, 3 — проти. Сядьте зручно, голова нерухома, «намалюйте» очима квітку з п'ятьма пелюстками спочатку за годинниковою стрілкою, потім — проти. Сядьте зручно: плечі розслаблені, голова нерухома. «Напишіть» очима 4 горизонтальні й 4 вертикальні вісімки. · «Намалюйте» очима 6 трикутників за годинниковою стрілкою, потім 6 трикутників — проти. · Голова нерухома. «Напишіть» очима назви кількох овочів (огірок, помідор). · Сядьте зручно і нерухомо зафіксуйте голову. Заплющте ліве око, а правим «напишіть» непарні числа від 1 до 9. Потім заплющте праве око, а лівим «напишіть» парні числа від 2 до 10. · «Намалюйте» очима 6 ромбів за годинниковою стрілкою, а потім 6 — проти. · Голова нерухома. «Постріляйте» очима праворуч-ліворуч, вгору-вниз по 6 разів. · Заплющте праве око долонею, не торкаючись повіка, «постріляйте» лівим оком праворуч-ліворуч, вгору-вниз по 6 разів, потім заплющте ліве око і так само попрацюйте правим оком (голова нерухома). · « Напишіть » очима сьогоднішню дату і день тижня. · « Намалюйте » очима спіраль (« пружинку») з 12 витків, спочатку зліва направо, а потім навпаки (голова нерухома). · «Намалюйте» очима коло, квадрат, трикутник спочатку за годинниковою стріл кою, а потім навпаки в тому ж порядку (голова нерухома). · «Прокресліть» очима зиґзаґ справа наліво і навпаки по 15 секунд в кожну сторону. · «Прокресліть» очима зиґзаґ згори донизу і назад по 15 секунд, пам'ятайте, що голова нерухома. · «Напишіть» очима собі два хороших лагідних слова. Голова зафіксована долонями. · «Напишіть» очима сьогоднішній день тижня і місяць. · Розбийтеся на пари, сядьте один навпроти одного. «Напишіть» очима по 2 — 3 хороших слова один одному, а потім вимовте їх вголос. · Поверніть голову ліворуч і «напишіть», що ви побачили (або ім'я того, хто там сидить), поверніть голову праворуч і «напишіть» очима, що ви побачили. · «Намалюйте» очима сонечко з променями спочатку тричі за годинниковою стрілкою, а потім тричі — проти годинникової стрілки. · У положенні сидячи, спершись на спинку стільця, зробіть глибокий вдих. Нахиліться до парти (або столу) і зробіть видих. Повторіть 5—6 разів. · У тому ж положенні заплющте очі, сильно примружтеся, потім розплющте очі. Повторіть 5—6 разів. · Сидячи, поставте руки на пояс. Поверніть голову ліворуч, подивіться на лікоть лівої руки. Оберніться направо і подивіться на правий лікоть. Виконайте 4—5 разів. · Відставте на 15—20 см палець, по черзі по 2—3 секунди дивіться то на дошку (стіну), то на палець. Повторіть 5—6 разів. · Витягніть руки вперед, подивіться на кінчики пальців, підніміть руки вгору, зробивши при цьому вдих, опустіть руки — видих. Зробіть 5—б разів. · Сидячи, підніміть очі вгору, поглядом обведіть предмети довкола спочатку за годинниковою стрілкою, потім зробіть коло у зворотному напрямку. Повторіть 5—6 разів. · Заплющте повіки. Помасажуйте їх кінчиками пальців 10—15 секунд.
ВПРАВИ НА РЕГУЛЯЦІЮ ДИХАННЯ
«Геометричні фігури» Встаньте прямо. Руки опущені уздовж тіла. Робимо глибокий вдих. Під час вдиху прямі руки поволі піднімаємо до рівня грудей долонями вперед. Затримуємо дихання. Спрямуйте увагу в центр долонь, уявіть, що там «гаряча монета». Тепер поволі видихаємо. Видихаючи, креслимо обома руками одночасно в повітрі перед собою два кола. Опус- тили руки. Спробуйте затримати дихання на видиху, наскільки це можливо. Повторіть вправу спочатку, але на видиху перед собою малюйте трикутники. Знову виконайте цю вправу, але малюйте перед собою на видиху два квадрати. «Чайка» Станьте прямо, руки опущені уздовж тіла. Зробіть глибокий вдих через ніс. Під час вдиху руки підніміть через сторони до рівня плечей. Затримайте дихання. Підібгайте праву ногу, заплющте очі і спробуйте утримати рівновагу. Зробіть повільний видих через ніс, опустіть при цьому руки через сторони вниз, станьте на обидві ноги і розплющте очі. Затримайте дихання на видиху і постарайтеся не дихати якомога довше. Знову поволі глибоко вдихніть через ніс, підніміть руки через сторони до рівня плечей, затримайте дихання, заплющивши очі, і підібгайте ліву ногу. Постарайтеся утримувати рівновагу. Не розплющуючи очей, поволі з силою видихніть через ніс. Опустіть руки додолу і станьте на обидві ноги. Розплющте очі. «Сова» Стисніть правою рукою ліве плече. Голову поверніть ліворуч і подивіться назад через плече. Розведіть із силою плечі. Зробіть глибокий вдих через ніс. Затримайте дихання. Поволі з силою видихніть через рот. Подивіться назад через праве плече. Знову з силою розведіть плечі, зробіть вдих. Затримайте дихання і поволі з силою видихніть через рот. Опустіть руки, нахиліть голову на груди. Зробіть вдих і видих у вільному режимі. Повторіть вправу, тримаючи лівою рукою праве плече. «Шапка для роздумів» Зробіть глибокий вдих через ніс. М'яко загорніть вуха від верхньої точки до мочки («вдягніть шапку»). Затримайте дихання. Видихніть через рот з відкритим сильним звуком «А-А-А-А». Затримайте дихання. Знову «вдягніть шапку» — зробіть вдих. Затримайте дихання. Видихніть з сильним звуком «О-О-О-О». «Співак» Зробіть глибокий вдих, руки при цьому поволі підніміть через сторони вгору. Затримайте дихання. Видихніть з відкритим сильним звуком «А-А-А-А», поволі при цьому опускаючи руки. Знову затримайте дихання. Зробіть глибокий вдих, піднімаючи руки до рівня плечей через сторони. Затримайте дихання. Під час видиху співайте «О-О-О-О», обіймаючи себе за плечі й опускаючи голову на груди. Затримайте дихання на видиху. Зробіть глибокий вдих. Руки при цьому підніміть до рівня грудей і знову затримайте дихання. Поволі видихніть із сильним звуком «У-У-У-У», опускаючи при цьому руки вниз, а голову на груди. «Гілочка» Станьте прямо, опустіть руки уздовж тіла. Поволі піднімайте руки вгору, роблячи при цьому глибокий вдих через ніс. Потягніться вгору до сонця — затримайте дихання. Зробіть повільний видих, нахиляючись праворуч і тримаючи прямі руки над головою. Знову затримайте дихання. Повільний вдих через ніс, випрямляючись. Знову затримайте дихання. Нахиляючись вліво, поволі видихніть через рот. Знову затримайте дихання. «Ракета» Станьте прямо, руки опущені уздовж тіла. Зробіть глибокий вдих через ніс, поволі піднімаючись навшпиньки, підносячи руки через сторони вгору, долоні щільно стуліть. Затримайте дихання, потягніться з силою в небо, утримуючи рівновагу — підготовка ракети до старту. Поволі видихніть з відкритим вільним звуком «А-А-А-А», опускаючи при цьому руки через сторони донизу й одночасно опускаючись на повну ступню. Знову зробіть глибокий вдих через ніс, так само потягніться і затримайте дихання, а видихніть із силою, різко і стисло зі звуком «А», опустивши руки через сторони донизу.
ВПРАВИ НА ПСИХОМ'ЯЗОВЕ ТРЕНУВАННЯ
«Гра з піском» Заплющте очі й уявіть, як ви в руки набираєте уявний пісок (на вдиху), сильно стиснувши пальці в кулак, утримуєте пісок у руках (затримка дихання), посипаєте коліна піском, поступово розкриваючи пальці ( видиху), обтрушуєте пісок з рук, розслабляючи кисті й пальці. Ви опускаєте безсилі руки уздовж тіла. Розплющте очі. Вправу повторіть 2—3 рази (напруження і розслаблення м'язів рук). «Гра з мурашкою» Уявіть, що на пальці ніг залізла мурашка і бігає по них. Ви з силою натягуєте пальці ступнів на себе, ноги напружені, прямі (на вдиху); залишаєте пальці в цьому положенні, прислухаєтеся, на якому пальці сидить мурашка (затримка дихання); миттєвим зняттям напруження в стопах ви скинули мурашку з пальців ніг (на видиху); ваші пальці йдуть вниз — у сторони, розслабляєте ноги. Повторіть вправу 2—3 рази (напруження і розслаблення м'язів ніг). «Сонечко і хмаринка» Уявіть, що сонечко зайшло за хмаринку, стало прохолодно, і ви стискаєтеся в грудочку, щоб зігрітися (затримка дихання). Сонце вийшло з-за хмаринки, раптом стало спекотно, ви знову розслабилися. Повторіть 2—3 рази (напруження і розслаблення м'язів тулуба). «У вуха потрапила вода» Уявіть, що вам у вуха потрапила вода. Щоб її витрусити, потрібно нахилити голову спочатку праворуч, а потім ліворуч, ритмічно похитати головою, немов витрушуючи воду то з одного вуха, то з іншого впродовж 15—20 с (напруження і розслаблення м'язів шиї). «Обличчя засмагає» Уявіть, що сяє яскраве сонце, ми підставляємо сонечку підборіддя, злегка розтуляємо губи і зуби (на вдиху). Ось летить жучок, він збирається сісти до когось на язик. Міцно-міцно затуляємо рота, щоб жучок не залетів. Жук відлетів, і ми злегка розтуляємо рота, полегшено зітхаємо. Тепер ми підставляємо носик, хай він засмагає, рот напіввідкри-ваємо. Ось летить метелик і вибирає, на чий носик йому сісти. Давайте зморщимо носик, піднімемо верхню губу, рот залишимо на-піввідкритим (затримка дихання). Відлетіла. Розслабимо м'язи губ і носа (на видиху). Знову прилетів метелик. Хай він покачається на гойдалках: посоваємо бровами вгору-вниз (на напруження і розслаблення м'язів обличчя). «Штанга» Уявіть, що ви — знаменитий спортсмен-штангіст. Перед вами уявна штанга вагою в 100 кг. Нахиліться, обхопіть її руками і підніміть вгору, потім киньте її і відпочиньте. Повторіть 3—4 рази (на напруження і розслаблення м'язів рук і тулуба). «Гойдалки» Уявіть, що ви в парку гойдаєтеся на човниках. Ноги злегка розставте, обидві ступні торкаються підлоги, але вага тіла переноситься на одну з ніг. Поперемінне переносьте вагу тіла з однієї ноги на іншу. Потім виставте одну ногу вперед, перенесіть на неї вагу тіла, погойдуючись вперед-назад, згинаючи і випрямляючи коліна (на напруження і розслаблення м'язів ніг і тулуба). «Танець п'яти рухів» Покажіть, як тече вода. Рухи плавні, округлі, м'які, перехідні одне в інше (під повільну музику протягом 1 хв). А зараз на шляху — гущавина. Треба через неї перейти. Рухи сильні, чіткі, немов барабанний дріб (імпульсивна музика — протягом 1 хв). Ми втомилися пробиратися через гущавину і схожі на зламану ляльку. Рухи найрізноманітніші, незавершені, ламані (Імпульсивна музика — протягом 1 хв). До нас на допомогу летять метелики. Наші рухи тонкі, витончені, ніжні, плавні (лірична музика — протягом 1 хв). А зараз ви заспокоїлися. Стоїмо без рухів. Усе тіло м'яке, розслаблене. Слухаємо своє тіло. Яке воно слухняне, гнучке, як йому добре після того, як кожен м'яз порухався. Тепер ми бадьорі й веселі (зняття м'язових затисків, переживань, що утворюються в результаті емоційних проблем). «Квітка» Давайте понюхаємо квітку. Покажіть, як ви нюхаєте квіти. Раз — піднесіть обидві руки до носа, уявляючи, що в них квіти, вдихніть їхній аромат, усміхніться, затримавши дихання. Два — опустіть руки, роблячи видих (3—4 рази). «Водичка» Давайте поп'ємо криничної води. Раз — наберіть воду. Два— піднесіть долоньки з водою до рота. Дивіться, не розплескайте воду. Три — попийте, зробіть вдих. Чотири — струсіть воду з рук і зробіть видих (З—4 рази). «Яблунька» Я бачу — попереду яблуньки з яблуками! Ви хочете спробувати ці яблучка? Тоді давайте підемо швидше (діти встають). Раз — підніміть праву ногу, потримайте її в такому положенні, затримайте дихання. Два — опустіть ногу, зробіть видих. Три — підніміть ліву ногу, зробіть вдих, потримайте ногу в такому положенні, затримайте дихання. Чотири — опустіть ліву ногу, зробіть видих (3—4 рази).
РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ
· Випряміть кисть, щільно стуліть пальці й поволі стискайте їх у кулак. По черзі виконуйте кожною рукою (5 разів). · Руку щільно покладіть на стіл долонею вниз і по черзі згинайте пальці: середній, вказівний, великий, мізинець, безіменний. Виконуйте по черзі кожною рукою (5 разів). · Випряміть кисть і по черзі приєднуйте безіменний палець до мізинця, середній до вказівного. Виконуйте по черзі кожною кистю (5 разів). · Стисніть пальці в кулак і обертайте кисть у різних напрямах. Спочатку по черзі кожною рукою (5 разів). Потім двома руками одночасно (5 разів). · Зігніть і розігніть пальці. Пальці розсуньте якнайширше, потім стуліть, і так 5 разів по черзі кожною рукою, потім 5 разів одразу обома руками. · Покладіть руки долонями догори. Піднімайте поодинці пальці спочатку на одній руці, потім на іншій. Повторюйте цю вправу у зворотному порядку (5 разів). · Долоні покладіть на стіл. По черзі піднімайте пальці відразу обох рук, починаючи з мізинця (5 разів). · Затисніть олівець середнім і вказівним пальцями. Потім згинайте і розгинайте ці пальці (5 разів).
ЗНЯТТЯ ПСИХОЕМОЦІЙНОГО НАПРУЖЕННЯ
«Захід сонечка» Наше сонечко заходить за горизонт спочивати. І нам час. Ви можете заплющити очі, вдихнути глибоко і видихнути (2—3 рази). Розслабили всі м'язи рук, ноги з тулубом, м'язи обличчя. На рахунок «три» ви розплющуєте очі. «Сон на березі біля моря» Уявіть, що ви на березі моря. А зараз розслабтеся, можете заплющити очі. Відпочивайте... Як добре, тепло. Сонечко зігріло ваші долоньки, руки, п'яти, ноги, животики, щічки... Тепло, затишно, приємно. Лагідно хлюпає море, літають чайки. Пісок зовсім гарячий. Як спокійно... (1,5—2 хв). Усі відпочили. Час повертатися до школи. На рахунок «три» ви розплющуєте очі. «Ти — лев» Заплющте очі, уявіть лева — царя звірів: сильного, могутнього, упевненого в собі, спокійного і мудрого. Він красивий і витриманий, гордий і вільний. Цього лева звуть, як кожного з вас. Кожен з вас — лев. У нього ваші очі, руки, ноги, тіло. Лев — кожен з вас (поза гордої людини). Давайте спробуємо ще раз. «Підводний світ» Заплющте очі й уявіть собі підводний світ. Тихо перекочуються хвилі (похитайте тулубом вперед-назад), нечутно м'яко коливаються водорості (похитайте тулубом праворуч і ліворуч), пропливають сріблясті рибки (поворушіть руками і ногами, як плавниками риб). На рахунок «три» ви розплющуєте очі. ВПРАВИ НА ВИРАЖЕННЯ ЕМОЦІЙ
«Кошенята» Педагог читає англійську пісеньку в перекладі С. Маршака, а діти використовують виразну міміку. Два маленькі кошеняти посварилися в кутку. Сердита господиня узяла свою мітлу. І вимела з кухні грайливих кошенят, Не спитавшись, хто винен, а хто ні. А було це вночі, взимку, у січні. Два маленькі кошеняти мерзнули в дворі. Лягли вони, згорнулися на камінь біля ґанку, Носи уткнули в лапки і почали чекати кінця. Але зглянулася господиня і відчинила двері. «Ну, що, — вона запитала, — не сваритесь тепер?». Пройшли вони тихенько у свій кут на нічліг, Труснули з хутра холодний мокрий сніг, І обидва перед пічкою поснули міцним сном, А завірюха до світанку гула за вікном. Діти по черзі показують усі емоції, про які згадувалося в пісеньці: вираз обличчя господині; злість, з якою вона вимітала кошенят; стан кошенят, які опинилися на вулиці; радість господині й кошенят, коли їх пробачили. «Смачні цукерки» Діти, уявіть, цукеркове дерево хоче пригостити нас цукерками. Ми спробуємо і тільки потім зможемо продовжити наше заняття. Підніміть руки до уявних гілочок, зірвіть по одній цукерці, потім розгорніть фантик і покладіть цукерку до рота. Яке задоволення з'їсти смачну цукерку! Діти, покажіть, яка смачна цукерка, оближіть шоколад з губ, погладьте свій животик від задоволення. Цукерок наїлися, а зараз продовжимо заняття. «Країна Трямляндія» Педагог читає дітям вірш, який вони зображають мімікою і жестами. Педагог. Трям! Усі жителі прокинулися. Потягнулися, посміхнулися. Побігли швидко у ванну Зуби чистити невпинно. Причесалися акуратно, Одягнулися всі охайно, Ґудзики застібнули, Куточки всі відігнули. Стіл накрили неспішно, 3?їли кашу. Хороша! Промокнули рота серветкою, Відмахнули муху гілкою, Вимили свій посуд, Чисто витерли всюди, А потім пішли гуляти. Щоб швидше все дізнатися, Спочатку вони здивувалися, Потім глибоко обурилися. Образилися, але не на всіх. З образою вони відвернулися Як миша на крупу, всі надулися. І раптом засмутилися всі. Поникнули сумні плечі, В очах засмучений вечір, І сльози ось-ось побіжать. Але тут промінець сонця крадькома По щічці лизнув ніжно-гладко. І все засвітилося навколо. Від радості всі посміхнулися. Неначе від сну всі прокинулися, Застрибали і закричали: «Ура! Ми веселими стали!».
ВПРАВИ НА КОРЕКЦІЮ УВАГИ
«Слухай сплески» Давайте станемо в коло. Ідіть по колу, слухайте уважно. Коли я сплесну в долоні один раз, то ви повинні зупинитися і прибрати позу «лелеки» (стояти на одній нозі, руки в сторони), а якщо я сплесну двічі, то ви прибираєте позу «жаби» (сісти, п'яти разом, пальці та коліна в сторони, руки між ногами на підлозі). А якщо ви почуєте три сплески, то ви встаєте і ходите далі (2—3 рази). «Чотири стихії» Коли ми підемо по землі, я говоритиму «земля», і ви повинні опустити руки вниз. Коли говорю «вода» — витягуєте руки вперед. Коли «повітря» — піднімаєте руки вгору, а «вогонь» — проводите обертання руками (у променезап'ясткових і ліктьових суглобах). «Тінь» Діти розподіляються парами, один з пари — тінь. Дві дитини йдуть по дорозі: хтось попереду, а хтось на 2—3 кроки ззаду. Друга дитина— це «тінь» першого. «Тінь» повинна повторювати точно всі дії першої дитини, яка то потягнеться за каменем, то пострибає на одній нозі і т. д. Потім діти в парах міняються ролями. «Дзеркало» Діти працюють у парах обличчям одне до одного. Один «дивиться» в дзеркало, виконуючи різні рухи: поправляє волосся, посміхається тощо, а другий — «віддзеркалення» — повторює його рухи. Потім діти міняються ролями. «Заборонений рух» Діти стають у коло. Педагог. Я показуватиму вам різні рухи, а ви повинні їх повторювати, але один з рухів буде заборонений, наприклад, не можна піднімати руки вгору. Хто за мною повторить цей рух — стає в центр кола, він опиняється в пастці для неуважних.
|