ЗАСТОСУВАННЯ
МУЛЬТИМЕДІА
Найсучасніший комп’ютерний засіб навчання — мультимедіа, що
ґрунтується на спеціальному апаратному і програмному забезпеченні. Одна з його
беззаперечних переваг — можливість розробляти інтерактивні комп’ютерні
презентації.
Презентація
— це набір сторінок-слайдів, що послідовно змінюють одна одну, на кожній з яких
можна розмістити текст, малюнки, схеми, відео^ та аудіофрагменти, анімацію,
використову ючи різні елементи оформлення. Робота з ними не потребує особливої
підготовки вчителів та учнів і дає змогу активно залучати дітей до співпраці.
Значно менше наші педагоги послуговуються світовою мережею, що
містить колосальну кількість матеріалів, якими можна не лише доповнити й
унаочнити слова викладача, а й запропонувати їх дітям для самостійного пошуку.
Крім того, учні в разі потреби завжди можуть звернутися до знайденого
матеріалу, переглянути інформацію, використану на уроці, якщо заняття довелося
пропустити, упевнитися в тому, що власноруч створений на уроці продукт діє і
може стати у пригоді іншим учням.
З метою запобігти безконтрольному експлуатуванню пошукового
ресурсу учнями на вчителя покладається додаткова відповідальність за матеріал,
уміщений на сайтах. Також діти можуть зіткнутися з деякими небезпеками під час
роботи в Інтернеті (тексти й зображення, що травмують дитячу психіку, хибна
інформація, комп’ютерні віруси, розваги, що відривають від навчання тощо). Тому
доцільно заздалегідь відкрити потрібні для уроку веб-ресурси і здійснити їх
первинний аналіз, підготувати навчальний коментар.
Формувати навчальні компетенції за допомогою інтернет-ресурсу на
уроці української літератури можна такими методами: пошук додаткової
інформації (музичне та фотооформлення, історичний та біографічний коментар),
створення тематичного сайту (блогу) як однієї із форм опосередкованого
середовища, проведення інтернет-кон- ференції. Щоб досягти якнайкращого
результату, такі методи варто застосовувати на спарених уроках (90 хв) або
проводити попередній підготовчий етап, що передбачає самостійну пошукову роботу
учнів.
Що
стосується упровадження медіа, то іноді чую від учителів запитання: «Як часто
можна використовувати інтерактивну дошку на уроці?» На що у відповідь я
запитую: «А на уроці ми застосовуємо підручник, зошит, ручку? Звичайно, стільки,
скільки цього вимагає тема уроку за наявності відповідного мультимедійного
матеріалу». Мультимедійні технології на уроці не повинні бути самоціллю, а
мають служити, як і будь-який засіб навчання, досягненню мети уроку,
оптимізації
навчального процесу. Якщо вони можуть забез- X печити
таку доцільність, використання інтерактивної дошки реально можливе протягом
усього уроку.
•
Медіа-експресії
—- це авторський своєрідний мультимедійний демонстраційний жанр, який засобами
графіки, кольору, музики, іноді із залученням ілюстративних матеріалів чи
відеофрагментів допомагає у стислій формі (2--3 хв) з’ясувати найгострішу проблему
твору. Тепер на уроці вчитель замість коментування епізодів художнього твору
пропонує динамічний, яскравий, емоційно насичений матеріал, іцо заохочує учнів
самостійно скласти думку щодо проблеми твору, спонукає до глибокого аналізу
прочитаного.
•
Слайд-твір
— це мультимедійний продукт, створений на відповідну тему самими учнями. Зі
слайдів, зроблених учнями, можна утворити цікаву розповідь про дружбу, вірність,
радість спілкування тощо.
•
Літературний портрет
— це мультимедійний продукт, що містить документи, фотографії, таблиці,
ілюстративний і текстовий матеріал, аудіо- та відеоваріанти, скомпоновані у
послідовному порядку, що дає змогу вчителеві найбільш повно і яскраво
розповісти учням про життєвий і творчий шлях письменника.
•
«100 слів»
— це своєрідна форма самодиктан- ту, яка забезпечує шляхом системного повторення
свідоме сприйняття правила: аналізуючи кожне слово, учень повинен логічно
міркувати: «Я пишу так, тому що...».
Сто разів повторивши правило, учень домагається ґрунтовного
закріплення набутих знань. Ще раз доцільно зауважити: така форма організації
роботи у кілька разів більш ефективна, ніж традиційний словниковий диктант: обсяг
матеріалу зростає, а час виконання роботи зменшується, і разом з тим
забезпечується якісний результат. «100 слів» можна скласти як до кожного
правила окремо («М’який знак», «Апостроф». «Написання префіксів» та ін.), так і
до всіх орфографічних правил.
•
«Блок-тема»
— це комплексний матеріал за певною великою темою, розташований
у послідовному порядку і поділений на мікротеми за допомогою функції «гіперпосилання». Так, наприклад, матеріал «Іменник» містить усі
морфологічні теми, які можна розглядати і послідовно,
і переходячи до відповідної мікротоми згідно з вимогами уроку.
•
Динамічні таблиці
допомагають учням зрозуміти процес «народження» функціонування правила: потрібні
елементи з’являються і зникають, рухаються: збільшуються, переміщаються: іноді
для створення бажаного ефекту застосовують звукове оформлення, анімаційні
вставки тощо. Матеріал підібраний з орієнтацією на асоціативне, образне
мислення учнів, що дає змогу швидко запам’ятати та якісно застосовувати набуті
знання
•
Статичні таблиці.
Статична таблиця у мультимедійному форматі — вічна. Більше того, на ній можна
писати, підкреслювати, малювати — а вона знову чиста. Наприклад, під час
закріплення навичок синтаксичного розбору простого речення на таблиці учні
спеціальним маркером роблять позначки напроти відповідної характеристики
речення, не витрачаючи часу на написання речення і його письмовий розбір.
Ефективна форма роботи на уроці української літератури —
створення блогу літературного персонажа. Вектор діяльності зумовлений обраним
ресурсом створення. Особливості інтерфейсу (шаблону) передбачають стандартну
наявність портфоліо героя, дописи і коментарі. Окрім цього, є можливість
самостійно додати ґаджет (сторінку допоміжної специфічної інформації на розсуд дітей,
наприклад «Фотогалерея»).
Такий
метод роботи націлює учнів на вдумливе прочитання твору, глибокий аналіз, уміння
виокремлювати основне, якісне виконання поставлених завдань (адже роботу
побачать не лише однокласники, а й батьки, друзі, можливо, широкий світ).
|