Краєзнавство
Система
методичної роботи з краєзнавства
На основі
вивчення досвіду організації і проведення краєзнавчої роботи була розроблена
система методичної роботи з краєзнавства. Вона передбачає: покращення рівня
знань, умінь і навичок учнів; поглиблення історичної пам`яті про минуле рідного
краю і тим самим сприяє вихованню любові до нього.
Розроблені
програма і методичні рекомендації проведення факультативних занять з
краєзнавства включають в себе різноманітні форми і методи навчання,
зорієнтовані на поглиблене вивчення краєзнавчих об`єктів учнями. Серед них
визначальними є: методичні схеми і рекомендації вивчення краєзнавчих об`єктів;
екскурсії до краєзнавчого музею; тематичні розповіді екскурсовода і керівника
факультативу; навчально-практичні роботи, лабораторні (з документами, архівними
матеріалами з історії краю); зустрічі з ветеранами війни,
національно-визвольного руху українського народу; практикуми в місцевому
архіві; тематичні походи та експедиції; конференції з історії краю; організація
книжкових тематичних виставок і занять з бібліографії краю; робота з
краєзнавчими текстами; дидактичні ігри з краєзнавства; ярмарки народних пісень,
приказок, предметів побуту.
Для вчителя,
який організовує вивчення історії рідного села (міста) рекомендуємо таку
послідовність цієї роботи:
Розповідь
про першу історичну згадку про село (місто).
Розпочати
збір матеріалів про історію села (міста) або якщо вони зібрані, то їх
підготовку(або вивчення) здійснити у такій послідовності:
- історичні
відомості про заснування і назву села (міста);
- як
здійснювалась його забудова;
- перші
поселенці і їхні заняття;
- як
зростала чисельність жителів;
- умови
життя, національний і соціальний склад населення;
- вулиці і
площі населеного пункту, їх назви та історія;
- які
визначні історичні місця знаходяться у вашому селі (місті);
- формування
архітектурного обличчя села (міста);
- визначні
особистості – вихідці з рідного села (міста).
В процесі
виконання цієї роботи періодично з учнями проводяться бесіди на тему: ”Історія
села (міста) – історія нашої Батьківщини”, "Роль і місце вивчення історії
села(міста) в нашому житті”, "Історія села (міста) в народних піснях,
переказах, легендах, віршах, оповіданнях”.
Поглиблюється
вивчення певного краєзнавчого об`єкту з учнями і під час тематичних екскурсій
до краєзнавчого музею села (міста). Підсумком роботи, своєрідним звітом можуть
бути учнівські реферати, до написання яких ставляться певні вимоги:
різноманітність тем, відображення в них всієї специфіки краєзнавчої роботи,
самостійність у роботі над рефератом, збір і оброблення матеріалу, його
систематизація, написання і захист реферату.
Для
поглиблення і деталізації краєзнавчої роботи можна запропонувати учням
написання рефератів про історію вулиці села(міста), де вони проживають у
відповідно обраний період. Схема підготовки матеріалів до написання реферату з
історії вулиці буде мати такий вигляд: історія назви вулиці; події, що
відбулися на цій вулиці; історія її забудови, перспективи розвитку; історія
побудови та розвитку промислових підприємств, установ та закладів, що
розташовані на цій вулиці; історія окремих будинків і споруд; бібліографії
цікавих людей. які жили або проживають на вулиці; пам`ятники історії, культури
на вулиці. Крім цього учням, які бажають вивчати історію конкретної вулиці,
можна запропонувати підготувати реферат на одну з таких тем: "Рідна вулиця”,
"Історія вулиці, на якій ти живеш”, "Роль вулиці у твоєму житті”. "Меморіальна
дошка – візитна картка історії вулиці”.
Важливим
об`єктом для вивчення може стати історія якогось підприємства, процесу
колективізації або створення першого фермерського господарства. Зазначений вид
краєзнавчої роботи крім суто історичного аспекту має виховне значення. Адже в
процесі дослідження конкретного господарського об`єкту чи соціально-історичного
явища учні отримують безцінний досвід сприйняття соціальної інформації з перших
рук, у всіх її проявах.
3. Етапи,
форми і методи краєзнавчої роботи
У сучасній
методиці викладання історії в школі розроблено систему, що включає ряд етапів
та різноманітні форми і методи її реалізації.
Перший етап
(підготовчий) передбачає орієнтовні поради щодо вибору школярами теми
дослідження історії рідного краю. Вона повинна:
- мати
важливе освітньо-виховне значення;
- бути тісно
пов`язана з програмою з історії України;
- сприяти
глибокому розумінню загальних закономірностей історичного процесу й
особливостей історичного розвитку краю;
- мати
новизну і актуальність;
-
відображати єдність цивілізаційного й культурного підходів при її дослідженні;
-
враховувати диференційований підхід до учнів.
Другий етап
(освітньо-пізнавальний) передбачає рекомендації щодо організації і проведення
краєзнавчого дослідження у такій послідовності:
- вибір
теми, визначення мети і завдань дослідження;
-
розроблення загального плану роботи;
- підготовка
програми збирання і систематизації краєзнавчих матеріалів;
- розподіл
пунктів плану теми, видів роботи і встановлення строків виконання;
- визначення
форм, методів і прийомів роботи;
-
встановлення строків підбиття підсумків з кожного розділу теми;
- вивчення
різноманітних джерел з теми дослідження;
- виявлення
і вивчення документальних джерел, які зберігаються в місцевих архівах, музеях;
- пошук
учасників історичних подій, очевидців, що мають відношення до проблеми
дослідження;
- збирання
предметів матеріальної і духовної культури, перевірка їх достовірності;
-
науково-методичне оформлення зібраного матеріалу;
-
використання зібраного і опрацьованого дослідницько-краєзнавчого матеріалу в
навчально-виховному процесі школи.
Синхронно
другий етап роботи з учнями передбачає формування практичних умінь і навичок
роботи з першоджерелами на факультативному занятті, в місцевому архіві, музеї,
бібліотеці, участь у походах, тематичних екскурсіях.
Певна
частина учнів об`єктом дослідження вибирає усну народну творчість на території
краю. Їм можна запропонувати таку схему роботи, порядок вивчення:
- вид
творчості (дума, легенда, переказ, прислів`я, пісня);
- місце
запису (населений пункт, район, область);
- дата
запису (рік, місяць, число);
- автор
твору (певна особа, колектив);
- події, що
могли лягти в основу твору;
- відомості
про осіб. які згадуються в творі;
- ступінь
поширеності твору в даній місцевості;
-
популяризація твору гуртами художньої самодіяльності.
Для
поглибленого вивчення учнями усної народної творчості використовуються різні
форми і методи діяльності: стаціонарну й експедиційну. До стаціонарної належить
заняття в гуртку "Юний фольклорист”. До другої – експедиції по рідному краю.
Схожу роботу
можна проводити з тими учнями, які прагнуть вивчати етнографію. Робота по
організації етнографічних досліджень учнями може мати таку сутність і
послідовність:
- вид і
назва етнографічного твору;
- давність
виявленого твору, предмета та його місцезнаходження, реєстрація (село, район,
область);
- дата запису
(рік, місяць, число);
- автор
твору (певна особа, колектив);
- наявність
регіональної специфіки;
- ступінь
поширення етнографічного твору в даній місцевості.
Поглиблювати
знання з етнографії учні можуть в гуртку "Юний етнограф”. Тематика занять може
мати такий вигляд: "Суть етнографії та її методи”, "Етнографія нашого краю”,
"Традиційні народні ремесла краю”. Важливо провести з учнями екскурсії в музеї
етнографії з подальшою підготовкою повідомлень, виступів на такі теми:
"Українське житло та його особливості”, "Особливості побуту гуцулів”,
"Особливості одягу бойків”, "Старовинні знаряддя праці селян на території
краю”. З метою систематизації і закріплення знань з етнографії можна з учнями
провести вікторини: "Чи знаєте ви народні ремесла краю?”, "Традиційний одяг
етнічних груп краю та його елементи”.
Важливим
краєзнавчим об`єктом для вивчення може стати вивчення історія свого роду. Можна
запропонувати такі рекомендації щодо вивчення історії родоводу:
Мої батьки,
їхнє походження, національність.
Мої предки:
дідусі, бабусі, прадіди, прабаби. Їхнє походження, заняття. Про які важливі
факти з життя краю ви дізналися від них?
Що мені
відомо про життя інших родичів? Чи знають вони український фольклор? Які з
народних пісень їм найбільше до вподоби? За що ви любите і поважаєте своїх
родичів? Як ви доглядаєте за могилами померлих? Запишіть до свого родоводу
пісні, легенди, приказки, колядки і гаївки, які знають ваші рідні. Яким є
походження вашого прізвища?
З метою
поглиблення цієї роботи можна організувати і провести цикл бесід на тему:
"Пам`ять родоводу”. "Історія роду – історія нашого народу”; експедицію:
"Визначні діячі краю та їхні родичі”.
Зацікавленість
певної частини учнів школи історією родоводу і родинними традиціями може
сприяти створенню секції "Пам`ять родоводу”. Підсумки цієї важливої роботи
можна підвести на загальношкільному святі "Родина, родина – від батька до сина…
Родина. Родина – це вся Україна”, де у різних формах звітують всі, хто займався
дослідженням проблем родоводу. Можна також провести конференцію, на яку винести
захист таких науково-дослідницьких робіт: "Славетні галицькі родини”, "Історія
роду – історія України і краю”.
Особливе
місце займає вивчення героїчних і трагічних сторінок з історії рідного краю. Ця
робота проводиться в тісному поєднанні з вивченням всієї історії України. Можна
організувати і провести експедиції по рідному краю з метою ознайомлення з її
героїчним минулим, зокрема, з історією "Українських січових стрільців”.
Привести в порядок їхні могили та вшанувати їхню пам`ять, організувати
тематичний вечір "Наші земляки – українські січові стрільці”.
|