Мета: відшукати
психолого-педагогічні методи і прийоми покращення взаємин педагога з
важковиховуваним учнем, із дитячим колективом, ознайомити учасників з
ефективними шляхами вирішення проблеми.
Обладнання: плакати,
стікери у формі пелюсток, слідів людини, фломастери, картки двох кольорів із
зображенням геометричних фігурок.
Тривалість: 40 хвилин.
ХІД ГРИ
Учасникам пропонується об’єднатися у дві групи за кольорами. Кожна
група отримує окреме завдання.
ПЕРША ГРУПА
Програти ситуацію «Як заспокоїти
клас за 5 хвилин».
За бажанням обирається учасник,
який грає роль учителя, інші члени групи — учні. Кожний «учень» отримує від
ведучого картку, на якій написана характеристика ролі: що він повинен робити на
ігровому імпровізованому уроці, як відповідати, як виконувати завдання тощо.
Зміст карток учасники прочитують мовчки, «про себе». Ролі на картках:
1. Учень
спить на уроці, не звертає уваги на зауваження вчителя.
2. Учень
не впевнений у своїх силах, боїться піднімати руку й відповідати.
3. Учениця
стежить за однокласниками й постійно скаржиться вчителеві.
4. Агресивний учень,
який намагається зіпсувати настрій учителеві.
5. Гіперактивний
учень. Й секунди не сидить, навчанням не цікавиться.
6. Учень-забіяка,
відволікає від уроку сусіда.
7. Пасивна
учениця, постійно дивиться у вікно.
8. Учень,
який постійно кидає папірцями в дітей.
9. Учениця,
яка фарбується на уроці.
10. Учень,
який розмовляє по мобільному телефону.
11. Учень,
який тупотить ногами.
12. Учениця,
яка розгадує кросворди на уроці.
13. Учень,
який хитається на стільці й щось вигукує.
14. Учень
із низьким рівнем знань, який прагне зірвати урок.
15. Відмінник,
самовпевнений і непосидючий.
16. Подружки,
які постійно розмовляють одна
з одною.
18. Учень,
який ходить по класу.
19. Учениця,
яка постійно щось жує.
20. Учень,
який усім заважає (смикає дівчат
за волосся, штиркає ручкою).
Кімната «перетворюється» на
клас. Розігрується сцена «Урок». Кожний учасник сідає на своє місце і грає
роль. Учасник гри в ролі вчителя має за 5 хвилин створити в класі дисципліну,
яка необхідна для проведення уроку.
Після закінчення відбувається
обговорення: які засоби впливу були застосовані «вчителем» для встановлення
дисципліни? Час виконання: 10 хвилин.
Учасники групи індивідуально
визначають прийоми, які вони (педагоги) звичайно застосовують у своїй роботі у
таких випадках. Час виконання: 5
хвилин.
На третьому етапі ведучий
пропонує об’єднатися учасникам у підгрупи за певного фігурою (коли учасники
об’єднувалися на початку гри за кольором, на їхніх картках були зображені різні
фігури) та формулює завдання підгрупам.
Як необхідно діяти в таких
ситуаціях, щоб досягти хорошого результату? Учасники підгруп обговорюють та
записують свої варіанти на стікерах у формі пелюсток. Час
виконання: 5 хвилин.
Кожна підгрупа презентує свої найбільш ефективні методи, прийоми
для встановлення дисципліни в класі, приклеюючи пелюстки на плакат із намальованим
стеблом квітки. Презентація: 10
хвилин.
ДРУГА ГРУПА
Отримує характеристику учня.
Завдання кожного учасника — уважно прочитати й самостійно визначити методи,
які він застосував би у своїй роботі з таким учнем. Час виконання: 5 хвилин.
Учасники об’єднуються в підгрупи за певними геометричними
фігурами. Ведучий формулює завдання: «На аркуші паперу розміром А2 намалювати
реальний та ідеальний портрет підлітка, тобто яким
він є і яким міг би бути, якби його належно виховували» (виконують разом 3-4
учасники, по одному учаснику з кожної підгрупи).
У цей час кожна підгрупа
розробляє свій перелік методів, які можуть застосовуватись у роботі з
важковиховуваним учнем, а потім кожен метод записують на стікері у формі сліду
людини. Час виконання: 15 хвилин.
Усі
підгрупи утворюють одне велике коло і презентують свої напрацювання, приклеюючи
«сліди» з методами роботи на плакаті з намальованими реальним та ідеальним
портретами учня (між портретами — ніби шлях від «реального» до «ідеального»).
Щоб повноцінно могли висловитися всі підгрупи, кожен метод пропонують І по
черзі, намагаючись не повторювати один одного. Час виконання: 10 хвилин. Після
виконання завдання обидві групи презентують
роботу, відбувається обговорення. Педагоги
отримують рекомендації від ведучих щодо більш ефективних засобів і методів
роботи з важковиховуваними.
ХАРАКТЕРИСТИКА УЧНЯ
Максим навчається у 8 класі.
Учень із низьким рівнем загального розумового розвитку. Погано себе поводить у
школі, постійно вступає в бійки з однокласниками, агресивний із дітьми. Йому
притаманні спалахи гніву, роздратування, особливо коли зустрічає протидію,
зазнає невдачі.
У школі відвідує тільки окремі
уроки, на всі інші може не приходити тижнями. Часто зриває заняття: розмовляє
вголос, ігнорує зауваження вчителів, вступає в грубі суперечки. Педагогів
зневажає, переконаний, що вони до нього прискіпуються. Друзів не має, з
однокласниками майже не розмовляє. Курить і вживає алкогольні напої. Розповідає
однокласникам,
що пробував наркотики в компанії більш дорослих
хлопців.
Проживає в неповній неблагополучній сім’ї. Мати перебуває за кордоном,
із батьком у постійній конфронтації. Живе з бабусею. Дуже рано почав доросле
самостійне життя, підробляючи на автомийці.