SlideShare a Scribd company logo
1 of 7
Мета:
• розширити уявлення учнів про козацьку добу в історії рідного
народу, закріпити знання про козацькі клейноди та організацію
життя на Січі;
• розвивати комунікативну та соціальну компетентності, артистизм
та бажання пізнавати нове;
• виховувати повагу до українських козаків – захисників рідної
землі, звичаїв та традицій українського народу.
Обладнання:
оформлення зали: на переднику:
• напис назви свята, зображення трьох козаків,
• репродукція картинки „Козак Мамай”,
• зображення козацьких клейнодів;
реквізит для інсценізацій:
• копна сіна, вогнище, котел для каші, коси;
інвентар для ігор:
• шведська драбина, два ліхтарики,
• м’ячі-„коні”,
• гімнастична лава-місток,
• картки з
переплутаними
буквами, назвами
клейнодів.
Сценарій свята:
Українець: Гей, починалося все з Дикого Поля!
Вільному – воля! Полеглим – тополя!
Мертві ганьби не ймуть... Та не раз усміхалась козакам
Доля!.. Гей! Починалося все з Дикого Поля!
Українка: За Дніпровими порогами, за південними дорогами,
За степами, за широкими, наші прадіди жили.
Мали Січ козацьку сильную, цінували волю – вольную,
Україну свою рідную, як зіницю берегли!
Звучить пісня „Розпрягайте хлопці коней”
Учениця:
Легендарна Запорозька Січ – символ мужності і незламності
українського народу. Від роду до роду передається заповіт козаків:
жити чесно, не зазіхати на чуже, трудитися, любити свою землю,
рідну мову, з повагою та розумінням ставитися до інших народів.
Було це близько п’яти століть тому. Після розпаду Золотої Орди
господарями Подніпров’я себе вважали татари. Їхня держава –
Кримське ханство розміщувалося на Кримському півострові. Звідси
на українські землі татари здійснювали свої грабіжницькі походи.
Учениця:
Важко стало жити українському людові! І почав він утікати в
пониззя Дніпра, за його кам’яні пороги. Поріг – кам’яниста перешкода
на річці, де вода, вдаряючись об каміння кипить, вирує. Місце за
порогами Дніпра називали Запоріжжям, а козаків – запорожцями.
Учениця: Поведу таку я річ:
Що визнаєте про Січ
І про нашу славну Україну?
Розкажи усім нам, сину!
Учень:
Своє поселення, щоб захистити від ворога, козаки огороджували
посіченими, порубленими дерев’яними колодами. Звідси і назва – Січ.
Запорізька Січ – фортеця, центральне укріплення поселення козаків,
оточене земляним валом, сторожовими баштами.
Учениця:
Умови життя вимагали від козаків великої фізичної витривалості.
Вони були невибагливі, звичні до недостатків і тягарів воєнного
життя, призвичаєні до холоду і спеки. Переважну більшість часу
проводили у військових походах, мешкали
у сплетених із лози або очерету куренях,
накритих кінськими шкурами.
Учень:
До Запоріжжя приходили, хто хотів, і
всякого приймали, коли він був
християнської віри, виконував звичаї і
постанови запорожців. Усі козаки
звалися товаришами відповідного куреня.
Старші козаки, що давно служили у
війську і добре знали запорозькі звичаї,
брали собі в науку молодого козака, якого
називали джурою.
Звучить „Пісня Джури”
Учень:

новоприбулий козак повинен пройти всі випробування, що охоплювали
7 років навчання, протягом яких він повинен був:
• Богу добре молитись;
• на коні реп’яхом сидіти;
• шаблею добре рубати й одбиватись;
• з рушниці зірко стріляти;
• списом добре колоти.
Учень: Чимало часу витрачали
козаки
на
оволодіння
військовою
наукою,
наполегливо
навчалися
влучно
стріляти
з
вогнепальної зброї, битися
на шаблях. Усі побутові
справи – готування їжі,
впорядкування
житла,
лагодження одягу – козаки
виконували самі, бо жінки
на Січ не допускалися.
Інсценізація про кашоварів:
Автор:
Серед українських легенд
і переказів існують ті, що розповідають про те, як приймали до
козаків. Спочатку, випробовуючи новоприбулого, йому пропонували
зварити кашу.
Козаки:
Гляди ж, вари так, щоб і не перекипіла. А ми підемо косить.
Автор:
однак козаки, замість того, щоб косити, заберуться в копни та й
лежать. Хлопець, зваривши кашу, зачне гукати, а вони й чують та не
озиваються. То він гукав, гукав та й давай плакати.
1 новоприбулий: От занесла мене нечиста сила між сії запорожці! Лучче б було
дома сидіти при батькові та при матері. А то ще перекипить каша,
то прийдуть та битимуть, вражі сини! Ой, бідна ж моя голівонька
Автор:
То вони, лежачі у траві, вислухають усе та й кажуть.
Козаки:
Ні, се не наш!
Автор:
А далі вернуться до куреня, дадуть тому хлопцеві коні й грошей на
дорогу і скажуть.
Козаки:
Їдь собі к нечистому! Нам таких не треба!
Автор:
А як же котрий удасться розторопний і догадливий, то й вийде й
кликне разів зо два.
2 новоприбулий: Гей, панове-молодці! Ідіть каші їсти!
Автор:
Та як не озиваються, то він.
2 новоприбулий: Чорт же вас бери, коли мовчите! Буду я сам їсти!
Автор:
Та затягнувши на весь степ козацьку пісню, і піде собі до куреня, і
давай уплітати тую кашу. То запорожці, лежачі в траві, і кажуть.
Козаки:
Оце наш!
Автор:
Та, побравши коси йдуть до куреня. А він.
2 новоприбулий: Де вас у біса носило, панове? Гукав, гукав, аж горло
розболілося; та щоб каша не перекипіла, то я почав сам їсти.
Автор:
То запорожці глянуть один на одного та й кажуть йому.
Козаки:
Ну, джуро, вставай! Годі тобі бути хлопцем, тепер ти наш.
Автор:
Учень:

І приймають у своє товариство.
Офіційне зачислення в козаки закінчувалося святом, на якому
запорожці змагалися у силі, кмітливості та відвазі.
Учень:
Я козак і ти козак,
Я вояк і ти вояк,
Щоб в бою стояти мужньо
Ми повинні бути дружні.
Ми хоробрі вояки –
Побратими-козаки.
Козацькі забави (грають по два хлопці):
•
„Вернидуб” – обхопивши одне одного
намагаються відірвати від підлоги;
• „Вартові-сигнальники” – залізти по
швецькій драбині й засвітити ліхтарика;
• „Швидкі вершники” – між ногами м’ячкінь, у руках палка-кінь та шабля, стрибай
та рубай.

Учень:
Учень:

Віднині джура ставав повноправним товаришем у своєму курені.
Козаки – це вільні люди!
Козаки – безстрашні люди!
Козаки – борці за волю,
За народні щастя й долю.
Звучить пісня „Їхав козак за Дунай”
Учень:
Боплан, французький військовий інженер, у своїй книзі „Описание
Украины” писав: „Українські козаки – хоробрі побудники,
загартовані в боротьбі, завжди готові по першому наказу виступити
в поле. Не можна надивуватися, з якою сміливістю вони перепливали
море.
Козаки з природи сильні й рослі. Небагато з них вмирає на ліжку і то
у великій старості. Більша частина залишає свої голови на полі
честі”.
Учень:
Запорозькі козаки мали свої святині клейноди – спеціальні військові
відзнаки і зброю, котрі вважалися на Січі уособленням вищої влади.
До головних військових клейнодів належали: хоругва (прапор), булава,
бунчук, військова печатка і литаври.
Хоругва (корогва) вважалася символом усього Війська Запорізького і
носив її хорунжий. Вона була найчастіше темно-червоного кольору з
вишитими зображеннями гербів, святих, хрестів тощо. Носили
хоругву завжди попереду війська, поряд з гетьманом або курінним
отаманом.
Учень:
Найбільшою ознакою влади була булава, яку отримував від козацького
товариства кошовий гетьман або гетьман при обранні на посаду.
Учень:
Військова печатка виготовлялася круглої форми зі срібла й містила
зображення козака у гостроверхій шапці на голові, у кафтані, із
шаблею, порохівницею на боці та рушницею на лівому плечі. Навколо
зображення був напис: „Печать славного Війська Запорозького
Низового”. Печатка символізувала владу військового судді.
Учень:
Бунчук також надавався кошовому отаману або гетьману. Його
носив бунчужний. Під час бою за розташуванням бунчука козаки
бачили , де перебуває їхній ватажок.
Учень:
Важливими клейнодами були литаври – великі мідні котли, обтягнуті
шкірами, що служили для скликання козаків на раду, оголошення
тривоги. Литаври перебували у віденні Довбуша.
Учениця:
Інколи до клейнодів зараховували й велику срібну чорнильницю
(каламар), яку використовував військовий писар.
Гра з клейнодами. Відгадати слова
за переплутаними буквами, стати
поряд із зображенням відгаданого
клейнода та розповісти про нього.
РОГАВУХ
АЛУБАВ
ЧАТПЕКА
НУЧКУБ
ВИРТАЛИ
РАКАЛАМ
Учень:
У вільні години козаки
відпочивали, співали й
танцювали, слухали
кобзарів.
Прослуховування аудіо запису про історичну пам’ятку козацьких часів: могили
кобзарів на П’ятницькому цвинтарі в місті Кременівка на Волині та мелодію у
виконанні Тріо бандуристок „Оріана”, подальша розповідь на фоні мелодії.
Учениця:
«Козак-бандурист», «Козак-запорожець», «Козак-Мамай» – все це
назви картин одного типу. Набувши свого значного поширення в
Україні XVIIІ–XIX століть, народна картина «Козак-Мамай»
освячувала чи не кожну українську хату. Жодному іншому творові
давнього українського народного малярства не судилося прожити
таке довге життя в стількох варіантах, повтореннях і копіях.
Козак у думах і помислах українців уособлював народну силу духу,
незламність волі в святій борні з поневолювачами. Зображення
козака на народних картинах в час, коли Запорозького Війська вже не
існувало, сприймалося як своєрідний пам’ятник героїчному минулому
українського народу.
Учениця:
Малювали "Козаків Мамаїв" на полотнах і на стінах хат, на дверях і
віконницях на кахлях і скринях. Навіть на липових, вуликах з’являлося
інколи простодушне обличчя цього козака. У таких випадках
зображення запорожця набувало значення оберега, охоронця житла,
господи селянина. У народі козака вважали чаклуном, характерником,
який з’являвся до простого люду в найскрутніші хвилини життя, щоб
допомогти мудрим словом чи відвагою, любов’ю чи співчуттям. Для
козака, селянина "Козак Мамай" — це поборець темних сил, який
своєю звитягою виборював щастя і добробут людей.
Учениця:
Може видатися дивним, що народного героя, козака-воїна,
зображували не в запеклій сутичці з ворогом, а в мить перепочинку,
таким собі спокійним і замріяним. Однак саме в цьому зовнішньому
спокої і криються глибокі душевні переживання козака, його
внутрішня духовна міць. Уже чимало років він не розлучається зі
своєю шаблею, боронячи батьківський край від заклятих ворогів. Коли
ж випадає вільна хвилина, сідає під дубом, кладе осторонь зброю і
одній лише бандурі, "подрузі вірній", довіряє тужливі думи.
Народ стомився від постійних воєн, від розорень і спустошень, він
прагнув миру та вільної праці. Миролюбний характер народу й
вилився в образ козака-бандуриста.
Учениця:
Водночас українці завжди були готові "освятити шаблі", щоб
захистити могили прадідів, свою рідну землю. Символом цього є
розкладена довкола козака зброя. Відоме козацьке правило, звичай: в
часі нетривалих зупинок ніколи не відкладати далеко зброю, не
розсідлувати коня. Потрібно це було для того, щоб вороги не змогли
застати козаків зненацька. Те ж саме бачимо і на картинах, які
красномовно засвідчують постійну готовність козацтва піднятися
на захист свого краю. Шабля також є символом військової доблесті,
відваги лицаря.
Ці твори вважають традиційними народними картинами. Їх існує
кілька варіантів. Але у всіх випадках основою композиції завжди є
постать козака, який сидить «по-східному», тобто з підібганими під
себе ногами, а також дерево, кінь, речі козака.
Відтак, «Козаки-Мамаї» – найдорожчий скарб спадкоємців козацьких
родів, заповітний оберіг у хаті, що передавався у спадщину від
покоління до покоління.
Проведення вікторини: 2 учениці по черзі задають питання:
Що означає слово „козак”?
Де знаходилася Запорізька Січ?
Як називають місце, де жили
козаки?
Хто був першим козацьким
гетьманом?
Кого на Січі називали джурою?
Чи були на Січі жінки? Чому?
Як називалися козацькі судна?
Кого з козацьких гетьманів ви
знаєте ще? (відповідь – портрет)
Учень:
В сиву-сиву давнину
Козаки йшли на війну,
Бо на рідну Україну
Сунулися без зупину
Ляхи, турки та татари,
Москалі та яничари.
Щоб палить сади і хати,
Щоб людей в неволю гнати.
Козаки скликають раду:
– Не буде ворогу пощади!
Вірні коні рвуться в битву,
Крешуть іскри з-під копита.
Учень:
За чарівний спів дівочий,
За спокійні дні та ночі –
Шаблі весело дзвенять,
Вражі голови летять.
І на морі, і в степах
Наганяли вони страх,
Бо найкращі вояки –
Запорозькі козаки!
І не буде переводу
Українському народу
Доки із глибин сторіч
Долина козацький клич.
Учениця: Історія козацтва цікава й
захоплююча. Про славетних
козаків написано багато книжок.
Козацтво існувало на тільки в
Запоріжжі на Дніпрі, а й на Дону,
Кубані. Традиції козацтва
зберігаються й дотепер. Історія
козацтва – частина великої
історії України.
Звучить пісня „Україна моя”

More Related Content

What's hot

Доти буде Україна - поки будуть козаки
Доти буде Україна - поки будуть козакиДоти буде Україна - поки будуть козаки
Доти буде Україна - поки будуть козакиlazliuda
 
виховна година момот єдина країна
виховна година момот єдина країнавиховна година момот єдина країна
виховна година момот єдина країнаRozaVladimirovna
 
урок на конкурс
урок на конкурсурок на конкурс
урок на конкурсCshkilniy
 
14 жовтня – свято Покрова Пресвятої Богородиці
14 жовтня – свято Покрова Пресвятої Богородиці14 жовтня – свято Покрова Пресвятої Богородиці
14 жовтня – свято Покрова Пресвятої БогородиціКовпитська ЗОШ
 
Сценарій виховного заходу ГЕРОЇ НЕ ВМИРАЮТЬ
Сценарій виховного заходу ГЕРОЇ НЕ ВМИРАЮТЬСценарій виховного заходу ГЕРОЇ НЕ ВМИРАЮТЬ
Сценарій виховного заходу ГЕРОЇ НЕ ВМИРАЮТЬКовпитська ЗОШ
 
Сценарій свята «Козацькому роду – нема переводу»
Сценарій свята «Козацькому роду – нема переводу»Сценарій свята «Козацькому роду – нема переводу»
Сценарій свята «Козацькому роду – нема переводу»Методичний кабінет
 
розробка уроку козаку найперше – воля, козаку найперше – честь
розробка уроку козаку найперше – воля, козаку найперше – честьрозробка уроку козаку найперше – воля, козаку найперше – честь
розробка уроку козаку найперше – воля, козаку найперше – честьsingatulina
 
Виникнення українського козацтва та перших січей
Виникнення українського козацтва та перших січейВиникнення українського козацтва та перших січей
Виникнення українського козацтва та перших січейКовпитська ЗОШ
 
тої слави козацької повік не забудем
тої слави козацької повік не забудемтої слави козацької повік не забудем
тої слави козацької повік не забудемРуслан Симивол
 
Виникнення козацтва
Виникнення козацтваВиникнення козацтва
Виникнення козацтваlsandylenko
 
Volodimir rutkivsky dzhuri_kozaka_shvayki
Volodimir rutkivsky dzhuri_kozaka_shvaykiVolodimir rutkivsky dzhuri_kozaka_shvayki
Volodimir rutkivsky dzhuri_kozaka_shvaykiОлеся Браташ
 
розробка уроку народження козацтва
розробка уроку народження козацтварозробка уроку народження козацтва
розробка уроку народження козацтваsingatulina
 
Запорізька Січ, її закони
Запорізька Січ, її закони Запорізька Січ, її закони
Запорізька Січ, її закони lsandylenko
 
відкритий виховний захід іван сірко.
відкритий виховний захід іван сірко.відкритий виховний захід іван сірко.
відкритий виховний захід іван сірко.Наталя Екало
 

What's hot (15)

Доти буде Україна - поки будуть козаки
Доти буде Україна - поки будуть козакиДоти буде Україна - поки будуть козаки
Доти буде Україна - поки будуть козаки
 
виховна година момот єдина країна
виховна година момот єдина країнавиховна година момот єдина країна
виховна година момот єдина країна
 
урок на конкурс
урок на конкурсурок на конкурс
урок на конкурс
 
14 жовтня – свято Покрова Пресвятої Богородиці
14 жовтня – свято Покрова Пресвятої Богородиці14 жовтня – свято Покрова Пресвятої Богородиці
14 жовтня – свято Покрова Пресвятої Богородиці
 
Сценарій виховного заходу ГЕРОЇ НЕ ВМИРАЮТЬ
Сценарій виховного заходу ГЕРОЇ НЕ ВМИРАЮТЬСценарій виховного заходу ГЕРОЇ НЕ ВМИРАЮТЬ
Сценарій виховного заходу ГЕРОЇ НЕ ВМИРАЮТЬ
 
9 кл. виховна година
9 кл. виховна година9 кл. виховна година
9 кл. виховна година
 
Сценарій свята «Козацькому роду – нема переводу»
Сценарій свята «Козацькому роду – нема переводу»Сценарій свята «Козацькому роду – нема переводу»
Сценарій свята «Козацькому роду – нема переводу»
 
розробка уроку козаку найперше – воля, козаку найперше – честь
розробка уроку козаку найперше – воля, козаку найперше – честьрозробка уроку козаку найперше – воля, козаку найперше – честь
розробка уроку козаку найперше – воля, козаку найперше – честь
 
Виникнення українського козацтва та перших січей
Виникнення українського козацтва та перших січейВиникнення українського козацтва та перших січей
Виникнення українського козацтва та перших січей
 
тої слави козацької повік не забудем
тої слави козацької повік не забудемтої слави козацької повік не забудем
тої слави козацької повік не забудем
 
Виникнення козацтва
Виникнення козацтваВиникнення козацтва
Виникнення козацтва
 
Volodimir rutkivsky dzhuri_kozaka_shvayki
Volodimir rutkivsky dzhuri_kozaka_shvaykiVolodimir rutkivsky dzhuri_kozaka_shvayki
Volodimir rutkivsky dzhuri_kozaka_shvayki
 
розробка уроку народження козацтва
розробка уроку народження козацтварозробка уроку народження козацтва
розробка уроку народження козацтва
 
Запорізька Січ, її закони
Запорізька Січ, її закони Запорізька Січ, її закони
Запорізька Січ, її закони
 
відкритий виховний захід іван сірко.
відкритий виховний захід іван сірко.відкритий виховний захід іван сірко.
відкритий виховний захід іван сірко.
 

Similar to тиждень історії. свято козаків

Козацькому роду нема переводу
Козацькому роду нема переводуКозацькому роду нема переводу
Козацькому роду нема переводуIryna Bekhta
 
література рідного краю.наш край у думах
література рідного краю.наш край у думахлітература рідного краю.наш край у думах
література рідного краю.наш край у думахselezengalina
 
Сценарій ток-шоу до Дня українського козацтва для учнів 11-го класу
Сценарій ток-шоу до Дня українського козацтва для учнів 11-го класу Сценарій ток-шоу до Дня українського козацтва для учнів 11-го класу
Сценарій ток-шоу до Дня українського козацтва для учнів 11-го класу Ilya Lipchak
 
Літературно-мистецькі вечори
Літературно-мистецькі вечориЛітературно-мистецькі вечори
Літературно-мистецькі вечориHelen Golovina
 
Твір- опис картини 7 кл. Скочиляс Г. І.
Твір- опис картини 7 кл. Скочиляс Г. І.Твір- опис картини 7 кл. Скочиляс Г. І.
Твір- опис картини 7 кл. Скочиляс Г. І.Оксана Мельник
 
презентація моєї улюбленої книги
презентація  моєї улюбленої книгипрезентація  моєї улюбленої книги
презентація моєї улюбленої книгиЛариса Бурцева
 
Морські походи козаків
Морські походи козаківМорські походи козаків
Морські походи козаківYULIABELIANSKAYA
 
Образ козака в літературі
Образ козака в літературіОбраз козака в літературі
Образ козака в літературіТетяна Руда
 
конкурс з історії
конкурс з історіїконкурс з історії
конкурс з історіїDima Tanasienko
 
9 dpa um-diktant_2016_gramotaавраменко
9 dpa um-diktant_2016_gramotaавраменко9 dpa um-diktant_2016_gramotaавраменко
9 dpa um-diktant_2016_gramotaавраменкоRanoUA
 
розробка уроку 8
розробка уроку 8розробка уроку 8
розробка уроку 8Cshkilniy
 
Українське козацтво
Українське козацтвоУкраїнське козацтво
Українське козацтвоryabich1976
 
від козаків до кіборгів
від козаків до кіборгіввід козаків до кіборгів
від козаків до кіборгівVovchikm51
 
Цікаві факти з історії козацтва
Цікаві факти з історії козацтваЦікаві факти з історії козацтва
Цікаві факти з історії козацтва160289yfnfif
 

Similar to тиждень історії. свято козаків (20)

Свято козаків
Свято козаківСвято козаків
Свято козаків
 
Козацькому роду нема переводу
Козацькому роду нема переводуКозацькому роду нема переводу
Козацькому роду нема переводу
 
література рідного краю.наш край у думах
література рідного краю.наш край у думахлітература рідного краю.наш край у думах
література рідного краю.наш край у думах
 
Сценарій ток-шоу до Дня українського козацтва для учнів 11-го класу
Сценарій ток-шоу до Дня українського козацтва для учнів 11-го класу Сценарій ток-шоу до Дня українського козацтва для учнів 11-го класу
Сценарій ток-шоу до Дня українського козацтва для учнів 11-го класу
 
Літературно-мистецькі вечори
Літературно-мистецькі вечориЛітературно-мистецькі вечори
Літературно-мистецькі вечори
 
9 кл. виховна година
9 кл. виховна година9 кл. виховна година
9 кл. виховна година
 
9 кл. виховна година
9 кл. виховна година9 кл. виховна година
9 кл. виховна година
 
9 кл. виховна година
9 кл. виховна година9 кл. виховна година
9 кл. виховна година
 
9 кл. виховна година
9 кл. виховна година9 кл. виховна година
9 кл. виховна година
 
9 кл. виховна година
9 кл. виховна година9 кл. виховна година
9 кл. виховна година
 
Твір- опис картини 7 кл. Скочиляс Г. І.
Твір- опис картини 7 кл. Скочиляс Г. І.Твір- опис картини 7 кл. Скочиляс Г. І.
Твір- опис картини 7 кл. Скочиляс Г. І.
 
презентація моєї улюбленої книги
презентація  моєї улюбленої книгипрезентація  моєї улюбленої книги
презентація моєї улюбленої книги
 
Морські походи козаків
Морські походи козаківМорські походи козаків
Морські походи козаків
 
Образ козака в літературі
Образ козака в літературіОбраз козака в літературі
Образ козака в літературі
 
конкурс з історії
конкурс з історіїконкурс з історії
конкурс з історії
 
9 dpa um-diktant_2016_gramotaавраменко
9 dpa um-diktant_2016_gramotaавраменко9 dpa um-diktant_2016_gramotaавраменко
9 dpa um-diktant_2016_gramotaавраменко
 
розробка уроку 8
розробка уроку 8розробка уроку 8
розробка уроку 8
 
Українське козацтво
Українське козацтвоУкраїнське козацтво
Українське козацтво
 
від козаків до кіборгів
від козаків до кіборгіввід козаків до кіборгів
від козаків до кіборгів
 
Цікаві факти з історії козацтва
Цікаві факти з історії козацтваЦікаві факти з історії козацтва
Цікаві факти з історії козацтва
 

More from Лидия Рудакова

викторина по сказкам шарля перро
викторина по сказкам шарля перровикторина по сказкам шарля перро
викторина по сказкам шарля перроЛидия Рудакова
 
виховна година з пдр абетка безпеки
виховна година з пдр абетка безпекивиховна година з пдр абетка безпеки
виховна година з пдр абетка безпекиЛидия Рудакова
 
І (районний) етап конкурсу патріотичного календаря «Знай історію, плекай майб...
І (районний) етап конкурсу патріотичного календаря «Знай історію, плекай майб...І (районний) етап конкурсу патріотичного календаря «Знай історію, плекай майб...
І (районний) етап конкурсу патріотичного календаря «Знай історію, плекай майб...Лидия Рудакова
 
Закріплення звукових значень букви "Д"
Закріплення звукових значень букви "Д"Закріплення звукових значень букви "Д"
Закріплення звукових значень букви "Д"Лидия Рудакова
 
Таблиці додавання й віднімання числа 9 з переходом через десяток. Периметр мн...
Таблиці додавання й віднімання числа 9 з переходом через десяток. Периметр мн...Таблиці додавання й віднімання числа 9 з переходом через десяток. Периметр мн...
Таблиці додавання й віднімання числа 9 з переходом через десяток. Периметр мн...Лидия Рудакова
 
Стиль бароко в укр.мистецтві
Стиль бароко в укр.мистецтвіСтиль бароко в укр.мистецтві
Стиль бароко в укр.мистецтвіЛидия Рудакова
 
До уроку художньої культури
До уроку художньої культуриДо уроку художньої культури
До уроку художньої культуриЛидия Рудакова
 
Візуалізація поезії І.І.Кононенка
Візуалізація поезії І.І.КононенкаВізуалізація поезії І.І.Кононенка
Візуалізація поезії І.І.КононенкаЛидия Рудакова
 
Урок з природознавства , 2 клас "Життя тварин у лісі влітку"
Урок з природознавства , 2 клас "Життя тварин у лісі влітку"Урок з природознавства , 2 клас "Життя тварин у лісі влітку"
Урок з природознавства , 2 клас "Життя тварин у лісі влітку"Лидия Рудакова
 
Урок з природознавства , 2 клас "Життя тварин у лісі влітку"
Урок з природознавства , 2 клас "Життя тварин у лісі влітку"Урок з природознавства , 2 клас "Життя тварин у лісі влітку"
Урок з природознавства , 2 клас "Життя тварин у лісі влітку"Лидия Рудакова
 

More from Лидия Рудакова (20)

викторина по сказкам шарля перро
викторина по сказкам шарля перровикторина по сказкам шарля перро
викторина по сказкам шарля перро
 
викторина
викторинавикторина
викторина
 
Урок мужності
Урок мужностіУрок мужності
Урок мужності
 
Казкова вікторина
Казкова вікторинаКазкова вікторина
Казкова вікторина
 
День ЦЗ
День ЦЗДень ЦЗ
День ЦЗ
 
виховна година з пдр абетка безпеки
виховна година з пдр абетка безпекивиховна година з пдр абетка безпеки
виховна година з пдр абетка безпеки
 
1 урок 3 в
1 урок 3 в1 урок 3 в
1 урок 3 в
 
І (районний) етап конкурсу патріотичного календаря «Знай історію, плекай майб...
І (районний) етап конкурсу патріотичного календаря «Знай історію, плекай майб...І (районний) етап конкурсу патріотичного календаря «Знай історію, плекай майб...
І (районний) етап конкурсу патріотичного календаря «Знай історію, плекай майб...
 
Закріплення звукових значень букви "Д"
Закріплення звукових значень букви "Д"Закріплення звукових значень букви "Д"
Закріплення звукових значень букви "Д"
 
Таблиці додавання й віднімання числа 9 з переходом через десяток. Периметр мн...
Таблиці додавання й віднімання числа 9 з переходом через десяток. Периметр мн...Таблиці додавання й віднімання числа 9 з переходом через десяток. Периметр мн...
Таблиці додавання й віднімання числа 9 з переходом через десяток. Периметр мн...
 
Стиль бароко в укр.мистецтві
Стиль бароко в укр.мистецтвіСтиль бароко в укр.мистецтві
Стиль бароко в укр.мистецтві
 
Шевченківський конкурс
Шевченківський конкурсШевченківський конкурс
Шевченківський конкурс
 
олімпіади
олімпіадиолімпіади
олімпіади
 
Складаємо ЗНО
Складаємо ЗНОСкладаємо ЗНО
Складаємо ЗНО
 
До уроку художньої культури
До уроку художньої культуриДо уроку художньої культури
До уроку художньої культури
 
Візуалізація поезії І.І.Кононенка
Візуалізація поезії І.І.КононенкаВізуалізація поезії І.І.Кононенка
Візуалізація поезії І.І.Кононенка
 
Урок з природознавства , 2 клас "Життя тварин у лісі влітку"
Урок з природознавства , 2 клас "Життя тварин у лісі влітку"Урок з природознавства , 2 клас "Життя тварин у лісі влітку"
Урок з природознавства , 2 клас "Життя тварин у лісі влітку"
 
Урок з природознавства , 2 клас "Життя тварин у лісі влітку"
Урок з природознавства , 2 клас "Життя тварин у лісі влітку"Урок з природознавства , 2 клас "Життя тварин у лісі влітку"
Урок з природознавства , 2 клас "Життя тварин у лісі влітку"
 
Тече вода з-під явора...
Тече вода з-під явора...Тече вода з-під явора...
Тече вода з-під явора...
 
Садок вишневий коло хати
Садок вишневий коло хатиСадок вишневий коло хати
Садок вишневий коло хати
 

тиждень історії. свято козаків

  • 1. Мета: • розширити уявлення учнів про козацьку добу в історії рідного народу, закріпити знання про козацькі клейноди та організацію життя на Січі; • розвивати комунікативну та соціальну компетентності, артистизм та бажання пізнавати нове; • виховувати повагу до українських козаків – захисників рідної землі, звичаїв та традицій українського народу. Обладнання: оформлення зали: на переднику: • напис назви свята, зображення трьох козаків, • репродукція картинки „Козак Мамай”, • зображення козацьких клейнодів; реквізит для інсценізацій: • копна сіна, вогнище, котел для каші, коси; інвентар для ігор: • шведська драбина, два ліхтарики, • м’ячі-„коні”, • гімнастична лава-місток, • картки з переплутаними буквами, назвами клейнодів.
  • 2. Сценарій свята: Українець: Гей, починалося все з Дикого Поля! Вільному – воля! Полеглим – тополя! Мертві ганьби не ймуть... Та не раз усміхалась козакам Доля!.. Гей! Починалося все з Дикого Поля! Українка: За Дніпровими порогами, за південними дорогами, За степами, за широкими, наші прадіди жили. Мали Січ козацьку сильную, цінували волю – вольную, Україну свою рідную, як зіницю берегли! Звучить пісня „Розпрягайте хлопці коней” Учениця: Легендарна Запорозька Січ – символ мужності і незламності українського народу. Від роду до роду передається заповіт козаків: жити чесно, не зазіхати на чуже, трудитися, любити свою землю, рідну мову, з повагою та розумінням ставитися до інших народів. Було це близько п’яти століть тому. Після розпаду Золотої Орди господарями Подніпров’я себе вважали татари. Їхня держава – Кримське ханство розміщувалося на Кримському півострові. Звідси на українські землі татари здійснювали свої грабіжницькі походи. Учениця: Важко стало жити українському людові! І почав він утікати в пониззя Дніпра, за його кам’яні пороги. Поріг – кам’яниста перешкода на річці, де вода, вдаряючись об каміння кипить, вирує. Місце за порогами Дніпра називали Запоріжжям, а козаків – запорожцями. Учениця: Поведу таку я річ: Що визнаєте про Січ І про нашу славну Україну? Розкажи усім нам, сину! Учень: Своє поселення, щоб захистити від ворога, козаки огороджували посіченими, порубленими дерев’яними колодами. Звідси і назва – Січ. Запорізька Січ – фортеця, центральне укріплення поселення козаків, оточене земляним валом, сторожовими баштами. Учениця: Умови життя вимагали від козаків великої фізичної витривалості. Вони були невибагливі, звичні до недостатків і тягарів воєнного життя, призвичаєні до холоду і спеки. Переважну більшість часу проводили у військових походах, мешкали у сплетених із лози або очерету куренях, накритих кінськими шкурами. Учень: До Запоріжжя приходили, хто хотів, і всякого приймали, коли він був християнської віри, виконував звичаї і постанови запорожців. Усі козаки звалися товаришами відповідного куреня. Старші козаки, що давно служили у війську і добре знали запорозькі звичаї, брали собі в науку молодого козака, якого називали джурою. Звучить „Пісня Джури”
  • 3. Учень: новоприбулий козак повинен пройти всі випробування, що охоплювали 7 років навчання, протягом яких він повинен був: • Богу добре молитись; • на коні реп’яхом сидіти; • шаблею добре рубати й одбиватись; • з рушниці зірко стріляти; • списом добре колоти. Учень: Чимало часу витрачали козаки на оволодіння військовою наукою, наполегливо навчалися влучно стріляти з вогнепальної зброї, битися на шаблях. Усі побутові справи – готування їжі, впорядкування житла, лагодження одягу – козаки виконували самі, бо жінки на Січ не допускалися. Інсценізація про кашоварів: Автор: Серед українських легенд і переказів існують ті, що розповідають про те, як приймали до козаків. Спочатку, випробовуючи новоприбулого, йому пропонували зварити кашу. Козаки: Гляди ж, вари так, щоб і не перекипіла. А ми підемо косить. Автор: однак козаки, замість того, щоб косити, заберуться в копни та й лежать. Хлопець, зваривши кашу, зачне гукати, а вони й чують та не озиваються. То він гукав, гукав та й давай плакати. 1 новоприбулий: От занесла мене нечиста сила між сії запорожці! Лучче б було дома сидіти при батькові та при матері. А то ще перекипить каша, то прийдуть та битимуть, вражі сини! Ой, бідна ж моя голівонька Автор: То вони, лежачі у траві, вислухають усе та й кажуть. Козаки: Ні, се не наш! Автор: А далі вернуться до куреня, дадуть тому хлопцеві коні й грошей на дорогу і скажуть. Козаки: Їдь собі к нечистому! Нам таких не треба! Автор: А як же котрий удасться розторопний і догадливий, то й вийде й кликне разів зо два. 2 новоприбулий: Гей, панове-молодці! Ідіть каші їсти! Автор: Та як не озиваються, то він. 2 новоприбулий: Чорт же вас бери, коли мовчите! Буду я сам їсти! Автор: Та затягнувши на весь степ козацьку пісню, і піде собі до куреня, і давай уплітати тую кашу. То запорожці, лежачі в траві, і кажуть. Козаки: Оце наш! Автор: Та, побравши коси йдуть до куреня. А він. 2 новоприбулий: Де вас у біса носило, панове? Гукав, гукав, аж горло розболілося; та щоб каша не перекипіла, то я почав сам їсти. Автор: То запорожці глянуть один на одного та й кажуть йому. Козаки: Ну, джуро, вставай! Годі тобі бути хлопцем, тепер ти наш.
  • 4. Автор: Учень: І приймають у своє товариство. Офіційне зачислення в козаки закінчувалося святом, на якому запорожці змагалися у силі, кмітливості та відвазі. Учень: Я козак і ти козак, Я вояк і ти вояк, Щоб в бою стояти мужньо Ми повинні бути дружні. Ми хоробрі вояки – Побратими-козаки. Козацькі забави (грають по два хлопці): • „Вернидуб” – обхопивши одне одного намагаються відірвати від підлоги; • „Вартові-сигнальники” – залізти по швецькій драбині й засвітити ліхтарика; • „Швидкі вершники” – між ногами м’ячкінь, у руках палка-кінь та шабля, стрибай та рубай. Учень: Учень: Віднині джура ставав повноправним товаришем у своєму курені. Козаки – це вільні люди! Козаки – безстрашні люди! Козаки – борці за волю, За народні щастя й долю. Звучить пісня „Їхав козак за Дунай” Учень: Боплан, французький військовий інженер, у своїй книзі „Описание Украины” писав: „Українські козаки – хоробрі побудники, загартовані в боротьбі, завжди готові по першому наказу виступити в поле. Не можна надивуватися, з якою сміливістю вони перепливали море. Козаки з природи сильні й рослі. Небагато з них вмирає на ліжку і то у великій старості. Більша частина залишає свої голови на полі честі”. Учень: Запорозькі козаки мали свої святині клейноди – спеціальні військові відзнаки і зброю, котрі вважалися на Січі уособленням вищої влади. До головних військових клейнодів належали: хоругва (прапор), булава, бунчук, військова печатка і литаври. Хоругва (корогва) вважалася символом усього Війська Запорізького і носив її хорунжий. Вона була найчастіше темно-червоного кольору з
  • 5. вишитими зображеннями гербів, святих, хрестів тощо. Носили хоругву завжди попереду війська, поряд з гетьманом або курінним отаманом. Учень: Найбільшою ознакою влади була булава, яку отримував від козацького товариства кошовий гетьман або гетьман при обранні на посаду. Учень: Військова печатка виготовлялася круглої форми зі срібла й містила зображення козака у гостроверхій шапці на голові, у кафтані, із шаблею, порохівницею на боці та рушницею на лівому плечі. Навколо зображення був напис: „Печать славного Війська Запорозького Низового”. Печатка символізувала владу військового судді. Учень: Бунчук також надавався кошовому отаману або гетьману. Його носив бунчужний. Під час бою за розташуванням бунчука козаки бачили , де перебуває їхній ватажок. Учень: Важливими клейнодами були литаври – великі мідні котли, обтягнуті шкірами, що служили для скликання козаків на раду, оголошення тривоги. Литаври перебували у віденні Довбуша. Учениця: Інколи до клейнодів зараховували й велику срібну чорнильницю (каламар), яку використовував військовий писар. Гра з клейнодами. Відгадати слова за переплутаними буквами, стати поряд із зображенням відгаданого клейнода та розповісти про нього. РОГАВУХ АЛУБАВ ЧАТПЕКА НУЧКУБ ВИРТАЛИ РАКАЛАМ Учень: У вільні години козаки відпочивали, співали й танцювали, слухали кобзарів. Прослуховування аудіо запису про історичну пам’ятку козацьких часів: могили кобзарів на П’ятницькому цвинтарі в місті Кременівка на Волині та мелодію у виконанні Тріо бандуристок „Оріана”, подальша розповідь на фоні мелодії. Учениця: «Козак-бандурист», «Козак-запорожець», «Козак-Мамай» – все це назви картин одного типу. Набувши свого значного поширення в Україні XVIIІ–XIX століть, народна картина «Козак-Мамай» освячувала чи не кожну українську хату. Жодному іншому творові давнього українського народного малярства не судилося прожити таке довге життя в стількох варіантах, повтореннях і копіях. Козак у думах і помислах українців уособлював народну силу духу, незламність волі в святій борні з поневолювачами. Зображення козака на народних картинах в час, коли Запорозького Війська вже не існувало, сприймалося як своєрідний пам’ятник героїчному минулому українського народу. Учениця: Малювали "Козаків Мамаїв" на полотнах і на стінах хат, на дверях і віконницях на кахлях і скринях. Навіть на липових, вуликах з’являлося інколи простодушне обличчя цього козака. У таких випадках
  • 6. зображення запорожця набувало значення оберега, охоронця житла, господи селянина. У народі козака вважали чаклуном, характерником, який з’являвся до простого люду в найскрутніші хвилини життя, щоб допомогти мудрим словом чи відвагою, любов’ю чи співчуттям. Для козака, селянина "Козак Мамай" — це поборець темних сил, який своєю звитягою виборював щастя і добробут людей. Учениця: Може видатися дивним, що народного героя, козака-воїна, зображували не в запеклій сутичці з ворогом, а в мить перепочинку, таким собі спокійним і замріяним. Однак саме в цьому зовнішньому спокої і криються глибокі душевні переживання козака, його внутрішня духовна міць. Уже чимало років він не розлучається зі своєю шаблею, боронячи батьківський край від заклятих ворогів. Коли ж випадає вільна хвилина, сідає під дубом, кладе осторонь зброю і одній лише бандурі, "подрузі вірній", довіряє тужливі думи. Народ стомився від постійних воєн, від розорень і спустошень, він прагнув миру та вільної праці. Миролюбний характер народу й вилився в образ козака-бандуриста. Учениця: Водночас українці завжди були готові "освятити шаблі", щоб захистити могили прадідів, свою рідну землю. Символом цього є розкладена довкола козака зброя. Відоме козацьке правило, звичай: в часі нетривалих зупинок ніколи не відкладати далеко зброю, не розсідлувати коня. Потрібно це було для того, щоб вороги не змогли застати козаків зненацька. Те ж саме бачимо і на картинах, які красномовно засвідчують постійну готовність козацтва піднятися на захист свого краю. Шабля також є символом військової доблесті, відваги лицаря. Ці твори вважають традиційними народними картинами. Їх існує кілька варіантів. Але у всіх випадках основою композиції завжди є постать козака, який сидить «по-східному», тобто з підібганими під себе ногами, а також дерево, кінь, речі козака. Відтак, «Козаки-Мамаї» – найдорожчий скарб спадкоємців козацьких родів, заповітний оберіг у хаті, що передавався у спадщину від покоління до покоління. Проведення вікторини: 2 учениці по черзі задають питання: Що означає слово „козак”? Де знаходилася Запорізька Січ? Як називають місце, де жили козаки? Хто був першим козацьким гетьманом? Кого на Січі називали джурою? Чи були на Січі жінки? Чому? Як називалися козацькі судна? Кого з козацьких гетьманів ви знаєте ще? (відповідь – портрет) Учень: В сиву-сиву давнину Козаки йшли на війну, Бо на рідну Україну Сунулися без зупину
  • 7. Ляхи, турки та татари, Москалі та яничари. Щоб палить сади і хати, Щоб людей в неволю гнати. Козаки скликають раду: – Не буде ворогу пощади! Вірні коні рвуться в битву, Крешуть іскри з-під копита. Учень: За чарівний спів дівочий, За спокійні дні та ночі – Шаблі весело дзвенять, Вражі голови летять. І на морі, і в степах Наганяли вони страх, Бо найкращі вояки – Запорозькі козаки! І не буде переводу Українському народу Доки із глибин сторіч Долина козацький клич. Учениця: Історія козацтва цікава й захоплююча. Про славетних козаків написано багато книжок. Козацтво існувало на тільки в Запоріжжі на Дніпрі, а й на Дону, Кубані. Традиції козацтва зберігаються й дотепер. Історія козацтва – частина великої історії України. Звучить пісня „Україна моя”