СВЯТО ЗУСТРІЧІ ПТАХІВ
Сценарій Короткої Тетяни Олександрівни, заступника директора з навчально-виховної роботи облЦЕНТум
Мета: Розширити і поглибити знання про весняні явища за допомогою художнього слова. (приліт птахів. Штучні домівки для птахів) виховати любов до птахів, до природи, ознайомити з давніми народними звичаями зустрічі весни.
Сцена: 3 "шпаківні” для інсценізації, надпис "Свято зустрічі птахів”, малюнки птахів.
Маски: Сонячні промінці (2 шт.), квіти (4 шт.), віночок, костюм весни, вода в відерці, пшениця, шнур, черв’як, кошик з 2 "жайворонками”, абетка, шпаки (7 шт.), трясогузка, ластівка, горобець (1 шт.), соловей, стриж, зозуля, кішка.
Музичний Запис: Мелодія вальсу на початку свята, пісня "Ой, минула вже зима”, пісня "Йде весна”.
Інші атрибути: Шпаківні, будинок для мухоловок, синичники., малюнок 2-х яєць, стенд – зимуючі птахи
(Звучить музика. Діти-квіти розбігаються по залу, присідають і вдають, що сплять. Дві дівчинки-сонячні промінчики бігають між ними і дзвіночками будять їх від сну).
1-й сонячний промінчик: Годі, квіточки, вам спати
Час давно вже вам вставать
Гляньте, сонечко сміється
В небі жайворонок в’ється
В’ється, радісно співає
Він весну вам сповіщає.
2-й сонячний промінчик: А весна та чарівниця
Щиро вам несе гостинці
Пташка, рибка, звір на волі
Божа бджілка, квітка в полі –
Всі весною оживають
Весну-красну прославляють.
(Квіти пробуджуються, позіхають, встають)
1- квітка: Що трапилось? Чую дзвін!
Та звідки він?
2- квітка: Хто нас розбудив
ми так солодко спали (позіхає)
3- квітка: Ой, а мені холодно, я змерзла.
4- квітка: Я здогадалась! Мабуть це вже весна.
1-квітка: То чому не чути співу пташок.
2-квітка: І струмочки чомусь не дзюрчать
3- квітка: Певно ми зашвидко прокинулись, давайте ще поспимо.
(Хочуть знову заснути, але промінчики настирливо будять їх дзвониками).
4- квітка: Ні, ви чуєте? Нас справді хтось хоче збудити.
1 промінчик: Прокидайтесь, прокидайтесь
Це ми сонячні промінчики
2 промінчик: Досить спати милі квіточки, на вас чекає велика справа.
1-квітка: На нас? Але ж ми такі маленькі, безпомічні. Хіба ми можемо комусь допомогти?
1 промінчик: Вставайте, будемо весну закликати
Перелітних птахів зустрічати
Бо яка ж то весна, коли не чути голосного щебетання пернатих.
Здавна вважали, що тепло приносять на крилах саме перелітні птахи.
2 промінчик: То ж давайте любі друзі
пісню заведемо
будем весну прославляти
веснянки співати
(Пісня "Ой, минула вже зима)
Дитина 1: Це куди подівся сніг
З гірки біля дому
Він струмочками побіг
Не догнать нікому.
Дитина 2: З ним втекла сама зима
по одній дорозі
гляньте льоду вже нема
і нема морозів.
Дитина 3: Там струмочок веде свою
пісеньку в долині
скоро проліски в гаю
розцвітуться сині
Дитина 4.: Бач, трава зазеленіла
чуєш, річка зашуміла
пісня лине над полями
небо кличе журавлями
то зелена веснонька пишно йде.
Дитина 5: По всіх усюдах пісня лине
усе пробуджує від сну
і всі комашки, всі рослини
вітають чарівну весну
Весна іде, весна іде
Весну вітайте, діти
Пташиний спів вона несе
Тепло і перші квіти
(Діти виконують пісню "Йде весна”. В цей час заходить, кружляючи в танку, весна).
Весна: Добрий день, любі діти
Добрий день всім гостям свята
Знаю, ви мене чекали
І пісні мені співали
Зла зима мене не пускала
Холодними снігами замітала
Але ви її прогнали
І мене, свою весну
Дружно врятували
Вийшла я з лісу, лугові вклонилась
Від вітру і сонця луг зазелинився
А до мене трави у полях вигинались
А за ними в лузі заквітали квіти
Починаю, друзі, по Землі ходити.
Дитина: Весняночко-паняночко
Де ти зимувала?
Весна: У садочку на пеньочку
Пряла на сорочку
Дитина: Ой весна, весна, днем красна
Що ти нам принесла!
Весна: Принесла вам літечко
Щоб родило житечко. А ще принесла я вам свято "День зустрічі птахів”, бо яка ж то весна, коли не чути голосного щебетання пернатих. Віддавна вважали, що тепло приносять саме перелітні птахи.
Обряд зустрічі птахів влаштували 22 березня на свято Сорока святих. Напередодні випікали 40 фігурок у вигляді птахів їх називали "жайворонками” чи "голубами”. (роздає дітям "жайворонків”).
Рано-вранці діти брали частину цього печива і підвішували його на фруктових деревах. Решту тримали до обіду. Коли вилазили на дерево, то приказували:
Діти разом: Пташок викликаю
З теплого краю
Летіть соловейки
На нашу земельку
Спішіть ластівоньки
Пасти корівоньки
Весна: Після цього стежили за тим, коли над ними пролетить якийсь птах. Це була добра ознака. Особливо раділи, якщо над головами з’являлись дикі гуси. Кожен брав соломинку і жбурляв услід птахам. Діти імітують рухи, приказуючи: - Гуси, гуси! Нате вам на гніздечко, і на здоров’ячко, а нам на тепло.
Ведучий: Весна-красна, ми дуже раді вітати тебе в нашому краю. Ми раді твоїм дарункам: теплу, першим квітам, пташкам, свято, яке ти нам принесла, святкують разом з нами сотні тисяч школярів. Для пташок вони готують тисячі штучних домівок. Ми любимо наших пернатих друзів. Це наші незамінні помічники в боротьбі з шкідниками полів, лісів, садів.
Сьогодні до нас завітали юннати гуртка "Людина і довкілля” - учні з обласної школи-інтернату.
Дитина: Птахи – непосиди. Скачуть з гілки на гілку, перелітають з дерева на дерево. Але так і білка вміє. А от летіти за тисячі кілометрів і потім знову повертатися можуть лише птахи. І то не всі.
Мандрують птахи по-різному. Одні поодинці, інші – великими зграями. Але як би птахи не летіли вони завжди летять одним і тим же шляхом. Як же пташки знають куди летіти? Хто їм показує дорогу?
Більшість вчених вважає, що птахи звіряють напрям по сонцю і зіркам. Довгий Час вважали, що молоді птахи летять за старими. Але виявилося, що це не так. У зозуль, наприклад, старі птахи летять окремо від молодих. Отже, з’являючись на світ, птахи уже знають, куди вони повинні летіти з настанням холоду і за яким маршрутом.
Знають вони і те, коли потрібно вирушати в дорогу і що перед великим шляхом потрібно "нагуляти” жир, щоб підтримувати сили в далекому в важливому перельоті. Адже, є такі птахи, які можуть долати відстань 8000 км без жодної зупинки.
Ведучий: Ось уже скоро і перші птахи до нас прилетять. А чи все у нас готово. Як зустрінемо пташок? Для них треба хатки нові із рівненьких дощок.
(Діти йдуть за куліси).
Дитина: Андрій взяв татів молоток
І каже: Знаєш, татку.
Тепер іду я у садок
Хатинку будувати
Шпаки в садок нам прилетять
Коли весна прилине
В моїй хатинці закладать
Шпаки почнуть родину
А тато каже: Все це так
І до синка сміється
А знаєш, як хатинка ця
Що ти будуєш зветься?
(Діти повертаються зі штучними будиночками для птахів).
Ведучий: Діти, а як же називаються такі будиночки. А чи знаєте, як правильно їх будувати.
Дитина 1: Запам’ятайте! Не можна майструвати пташині будиночки з фанери, бо в них холодно і неспокійно – фанера звукопроникна.
Дитина 2: Дошки вистругують рубанком тільки з однієї сторони, всередині будиночків вони повинні залишатись не виструганими, щоб пташки могли чіплятись за них лапками.
Дитина 3: Кришки будиночків краще зробити не плоскими, а випуклими, щоб з них краще стікала дощова вода.
Дитина 4: Птахи не поселяться в будиночку, якщо вхідний отвір або льоток буде занадто вузьким або занадто широким.
Дитина 5: Пташиний будинок треба збити так, щоб в ньому ніде не було щілин.
Дитина 6: Синичник повинен бути глибоким і тісним – так зручніше синицям.
|