До основних вимог особистої гігієни відноситься насамперед дотримання
чистоти тіла.
Відомо, що клітини зовнішнього шару шкіри (епідермісу) постійно роговіють,
а потім відмирають і злущуються. Сальні залози шкіри, виробляючи жир, виділяють
його на поверхню тіла. Сюди ж потрапляє піт, у якому міститься близько 1 %
мінеральних солей, летких жирних кислот, сечовина, молочна кислота та інші
органічні речовини. Шкіра виділяє до 2 % вуглекислого газу (СО2), а під час
фізичної праці — до 5%.
Підраховано, що упродовж тижня з усієї поверхні шкіри виділяється від 1 00
до 300 г
шкірного сала, від 3,5 до 7 л
поту (в жаркому кліматі — до 4
л) і від 40 до 90, злущеного епітелію.
Шкіра людини постійно забруднюється секретом сальних і потових залоз, омертвілими
лусками епідермісу, а під час зіткнення з предметами навколишнього середовища —
мікроорганізмами, пилом, гельмінтами. Тому для підтримки чистоти тіла
необхідно 1 — 2 рази на день митися у ванні гарячою водою з милом, мочалкою з
наступною зміною натільної і постільної білизни.
Частіше забруднюється шкіра верхніх кінцівок. Звідси бруд потрапляє на інші
ділянки тіла і в їжу. Щоб цього не трапилося, руки слід мити перед кожним
прийомом їжі, після відвідування убиральні, а також після кожного забруднення.
Треба коротко підстригати нігті, щоб не допустити накопичення бруду під ними.
Під час бактеріологічного дослідження бруду з-під нігтів знаходили збудників
кишкових інфекцій, яйця гельмінтів, гноєрідні мікроорганізми, різноманітні
гриби, коростяного кліща тощо.
Вибираючи сорт мила, слід ураховувати вміст у ньому вільного лугу, який
знезаражує шкіру і сушить її. Туалетне мило може містити не більше ніж 0^05 %
вільного лугу (господарче мило містить до 2 % лугу). Для миття тіла
застосовують й інші миючі засоби: різні сорти рідкого мила, шампуні тощо.
Догляд за порожниною рота має велике значення, проводиться для запобігання
захворюванню зубів і зниженню бактеріального обсіменіння порожнини рота. У
порожнині рота містяться різні види мікроорганізмів, які потрапляють туди з
навколишнього середовища під час вдихання повітря, з водою та їжею. Серед цих
мікроорганізмів зустрічаються і патогенні, які можуть бути причиною не тільки
захворювань зубів і порожнини рота, але Й Інших органів і організму в цілому.
У разі поганого догляду за порожниною рота спостерігається збільшення кількості
мікроорганізм. Залишки їжі у проміжках між зубами розкладаються, утворюючи
ринг органічні кислоти, що призводять до руйнування зубів, з'яви неприємного
запаху з рота.
Догляд за порожниною рота складається насамперед з полоскання рота після
кожного прийому їжі з метою вилучення залишків її і в чистці зубів щіткою з
зубною пастою або порошком. Для чистки зубів доцільно застосовувати пасту,
оскільки тривале використання порошку сприяє стонченню зубної емалі. Зуби треба
чистити із зовнішнього і внутрішнього боку, посуваючи щічку вгору і униз, а також
поперек зубів. Пропонується чистити зуби вечері перед сном і вранці. Щітка для
чистки зубів має бути індивідуальною.
Поганий догляд за шкірою сприяє забрудненню натільної білизни і одягу,
внаслідок чого різко змінюються їх властивості. Білизна покриває 80 % усієї
шкіри. Звідси видно, яке велике значення має білизна для її нормального
функціонування.
Білизна
повинна сприяти звільненню шкіри від твердих і рідких виділень, а також
захищати від забруднення верхній одяг цими виділеннями. Вона не повинна
подразнювати шкіру і утруднювати рухи. Тому її треба шити з еластичної,
гнучкої, м якої тканини. Цими властивостями володіє льняна білизна. Льняні
тканини рекомендуються для натільної і постільної білизни. Вони добре вбирають
вологу. Можна використовувати білизну з м'якого вовняного трикотажу.
Вночі рекомендується спати в білизні, що не використовується в денний час,
оскільки у порах білизні:, яку носили вдень, накопичуються виділення із шкіри.
У разі забруднення білизни підвищується
її теплопровідність і
зменшується повітропроникність,
що, в свою чергу, погіршує теплообмін і призводить до підвищення втрат тепла.
Затримується також випаровування поту з поверхні шкіри, що призводить до
погіршена Ія самопочуття людини. Крім того, у забрудненій білизні тривалий час
зберігають життєздатність патогенні мікроорганізми.
Тому натільну і постільну білизну слід міняти не менше ніж 1 раз на
тиждень. Установлено, що натільна білизна через 6 днів використання містить
А—5 % бруду, а на 10-й день—до 11 % від її маси.
Велика кількість уроків упродовж навчального дня не дозволяє дітям і
підліткам достатньо часу перебувати на свіжому повітрі, займатися іграми і
спортом, що так необхідно для їх здоров'я і розвитку. У зв'язку з цим
кількість уроків кожного дня має бути обмежена для школярів різного віку.
Складаючи розклад занять, треба ураховувати умови у даній школі (можливість
праці в кабінетах, розклад учителів тощо), насамперед гігієнічні моменти.
По-перше, це чергування важких уроків з легкими. Розподіл предметів за важкістю
дуже відносний і залежить від змісту уроку, методики викладання, ступеня
зацікавленості і активності учнів, особистості вчителя, його підходу до учнів
і до навчального матеріалу, що він викладає.
Під час складання розкладу уроків слід ураховувати зміну працездатності
учнів упродовж навчального дня і навчального тижня.
На першому уроці школярі втягуються в роботу і працездатність їх незначна;
на другому і третьому уроках вона підвищується, а на четвертому з'являються
перші ознаки стомлення. Тому важкі предмети, що потребують найбільшого
напруження діяльності кори великого мозку, слід ставити на другі і треті уроки,
а в останні часи занять проводити легкі уроки. Змінюється працездатність і впродовж
тижня. Починаючи з четверга працездатність школярів знижується. Тому доцільно
призначати на четвер уроки, що потребують меншого напруження і мають характер
переключення.
Плануючи навчальні заняття, необхідно тим предметам або видам занять, що
потребують певного напруження зору, відводити час найкращого денного освітлення
класів з урахуванням напрямку сонячних променів.
Взимку, коли природне освітлення класів знижене, не слід призначати
заняття, що потребують великого напруження зору, на перший і останній уроки.
Також треба стежити за тим, щоб не було підряд кілька уроків, на яких в
основному пишуть або записують, оскільки в такому разі можуть стомитися очі і
м'язи рук, а також увесь зоровий аналізатор, включаючи і відповідні ділянки
кори великого мозку.
Щоб забезпечити нормальну діяльність нервової системи і відпочинок її
вищого відділу — кори великого мозку, треба правильно планувати перерви
упродовж усього навчального дня після кожного уроку.
Вплив перерв на стан організму і на нервову систему учня установлено
багатьма дослідженнями. Під час перерв учні мають можливість дати м'язам
розслабитися і нейтралізувати наслідки тривалого сидіння на одному місці,
глибоко і вільно дихати свіжим повітрям. Головне ж значення перерв полягає у
тому, що вони забезпечують відпочинок кори великого мозку.
Тривалість перерв упродовж навчального дня різна. Тривалість першої,
третьої і четвертої перерв становить 10 хв., а другої (великої) перерви — ЗО
хв. У даному разі враховані насамперед інтереси учнів перших
чотирьох класів, оскільки велика перерва розділяє навчальний день у цих класах
на дві половини.
Необхідно дбати про гігієнічну організацію перерв з тим, щоб учні могли
подихати свіжим повітрям, побігати і по-справжньому відпочити.
Головним змістом перерв між окремим і уроками для учнів молодших класів
мають бути рухливі ігри, прогулянки на
шкільній ділянці і вільні рухи. Під час перерв слід заборонити дітям готуватися
до наступного уроку, а також повторювати пройдений матеріал, оскільки у такому
разі перерва перетвориться на додатковий урок і тим самим учні залишаться без
необхідного відпочинку.
Шкільний режим повинен тісно пов'язуватися з цілодобовим режимом учнів,
оскільки порушення останнього часто відбиваються на шкільному режимі:
збільшується стомлення учнів, виникає несприятливий вплив на діяльність
головного мозку, знижується успішність навчання, погіршується здоров'я дітей і
підлітків.
Треба турбуватися про те, щоб і режим учнів у сім'ї відповідав вимогам
шкільної гігієни.
|